اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون وزیرجهاد کشاورزی خبر داد

راه‌اندازی 100 سایت الگوی توت‌فرنگی در کشور

خبرگزاری فارس: معاون ترویج و آموزش وزیر جهاد کشاورزی از ایجاد و راه‌اندازی 100 سایت الگویی توت‌فرنگی در استان‌های مختلف کشور خبر داد.

راه‌اندازی 100 سایت الگوی توت‌فرنگی در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج‏، پیمان فلسفی بعد‌ازظهر امروز در نخستین همایش و دومین جشنواره ملی توت‌فرنگی در سنندج اظهار کرد: به منظور توسعه کمی و کیفی تولید توت‌فرنگی سایت‌های الگویی در کشور ایجاد می‌شود.

وی به وجود 480 سایت مدرسه در مزرعه در رابطه با محصولات مختلف کشاورزی در سطح کشور اشاره کرد و گفت: در این سایت‌ها فعالیت‌های آموزشی و ترویجی در قالب یافته‌های تحقیقاتی ارائه می‌شود.

وی افزایش کمی و کیفی محصولات، تولید پایدار، ارتقای منابع تولید، حفظ و حفاظت از منابع طبیعی به منظور تولید محصولات سالم و پاک را از اهداف این طرح ذکر کرد.

به گفته معاون ترویج و آموزش وزیر جهاد کشاورزی، با تلفیق علم روز و یافته‌های نوین تحقیقاتی با دانش تجربی کشاورزان است که اهداف طرح‌ها، جشنواره‌ها و همایش‌های علمی محقق می‌شود.

فلسفی عنوان کرد: این جشنواره فرصت مناسبی برای طرح دیدگاه‌ها و نظرات و هم‌چنین بیان مشکلات تولیدکنندگان و در نتیجه یافتن راهکارهای ارزشمند برای پیشبرد بهتر فعالیت‌هاست.

وی به سطح زیرکشت توت‌فرنگی در جهان، ایران و  استان کردستان اشاره کرد و اظهار داشت: هم‌اکنون 255 هزار و 300 هکتار در کل دنیا به زیرکشت محصول توت فرنگی می‌رود که این سطح در ایران 4 هزار و 275 هکتار است.

وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار و 100 هکتار از زمین‌های زراعی کردستان زیرکشت توت‌فرنگی قرار دارد‏، افزود: 95 درصد تولید این محصول در ایران در فضای باز و تنها پنج درصد در گلخانه‌ها تولید می‌شود.

معاون ترویج و آموزش وزیر جهاد کشاورزی متوسط تولید جهانی توت‌فرنگی را بیش از 18 تن در هکتار ذکر کرد و یادآور شد: متوسط تولید این محصول در ایران 10 تن در هر هکتار است.

فلسفی بیان داشت: برای رسیدن به متوسط عملکرد جهانی توت‌فرنگی باید تولید در کشور به‌صورت دانش‌بنیان انجام شود.

وی به نقاط قوت تولید این محصول در کشور اشاره کرد و گفت: فراهم بودن شرایط مناسب آب و هوایی در کشور، امکان تولید گلخانه‌ای در تمامی مناطق کشور، ایجاد زمینه فرصت‌های شغلی، امکان صادرات محصول فرآوری شده و اقتصادی بودن تولید از جمله نقاط قوت تولید توت‌فرنگی در ایران است.

وی خاطرنشان کرد: مطابق اهداف برنامه پنج ساله توسعه صنایع تبدیلی مرتبط با توت‌فرنگی در کردستان و سایر نقاط کشور باید توسعه پیدا کند.

معاون ترویج و آموزش وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: در قالب طرح‌های توسعه کشاورزی حمایت‌های لازم از صنایع تبدیلی توت‌فرنگی در استان باید صورت گیرد.

به گفته فلسفی هم‌اکنون 30 درصد جمعیت ایران در روستاها ساکن هستند و 25 درصد شاغلین کشور هم در بخش کشاورزی فعالیت می‌کنند.

وی ادامه داد: 70 درصد ساکنین مناطق روستایی را نوجوانان‏، جوانان و میان‌سالان تشکیل داده‌اند و 71 درصد جمعیت تولیدکنندگان هم افراد بالای 40 سال سن هستند.

وی عنوان کرد: آمار مذکور نشان می‌دهد هم‌اکنون عمده فعالان بخش کشاورزی کشور به دوره سالمندی رسیده‌اند و نیروهای جوان کمتر به کار در مزرعه رغبت نشان می‌دهند.

معاون ترویج و آموزش وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی اساسی و اصولی زمینه تشویق کشاورزان و تولیدکنندگان جوان به حضور در عرصه تولید ایجاد شود.

به گفته فلسفی در سال تحصیلی 91، با همکاری آموزش و پرورش 37 هزار نفر هنرجو در سال‌های دوم و سوم متوسطه در رشته‌های کشاورزی مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی سهمیه دانش‌آموزان کردستانی را یک‌هزار و 20 نفر عنوان کرد و گفت: 10 درصد از این تعداد دانش‌آموزان کردستانی باید در رشته توت‌فرنگی تحصیل کنند.

وی آموزش را از راه‌های پایداری محصول توت‌فرنگی در کردستان ذکر کرد و اظهار داشت: در ترم مهرماه امسال باید 40 نفر در رشته توت‌فرنگی در دوره علمی کاربردی کردستان پذیرش شوند.

معاون ترویج و آموزش وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: هزینه تحصیلی فرزندان کشاورزان در دوره‌های علمی کاربردی رشته توت‌فرنگی توسط کانون هماهنگی توت‌فرنگی پرداخت می‌شود.

فلسفی یادآور شد: لازمه ایجاد جهش در بخش کشاورزی علاوه بر سرمایه‌گذاری در این بخش داشتن آموزش‌های مناسب و متناسب است.

انتهای پیام/ی10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول