اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه قم:

غرب به بهانه آزادی بیان تقدس‌زدایی می‌کند/ توهین به مقدسات اهانت به شخصیت انسان‌هاست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه قم گفت: توهین به مقدسات در واقع توهین به شخصیت انسان‌ها بوده و در تمام محافل حقوقی قابل پیگیری است.

غرب به بهانه آزادی بیان تقدس‌زدایی می‌کند/ توهین به مقدسات اهانت به شخصیت انسان‌هاست

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام عادل ساریخانی ظهر امروز در نشست علمی بررسی ابعاد حقوقی توهین به ادیان که در مرکز همایش‌های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد با اشاره به ترویج اهانت به مقدسات در عصر حاضر اظهار داشت: غرب با سکوت در برابر اینگونه حرکت‌ها به بهانه مفاهیمی مانند آزادی بیان و نسبی‌گرایی به دنبال تقدس‌زدایی در جامعه جهانی است.

وی ادامه داد: این مفاهیمی که غرب با استفاده از اندیشمندان خود ساخته و در جامعه جهانی ترویج می‌کند، به بزرگترین ابزار برای مقابله با شعائر دینی در ادیان مختلف تبدیل شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم با اشاره به کاستی‌های مسلمانان در این زمینه ابراز داشت: بخشی از توفیقی که غربی‌ها در این رابطه به دست آورده‌اند به کم‌کاری‌های متفکرین اسلامی در تبیین ارزش‌های اسلامی مربوط می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: در غرب کارهای تخصصی بسیاری بر روی مباحث مفهوم‌شناسی و معرفت‌شناسی شده است اما ما از متونی که در اختیار داریم به منظور تبیین معرفت‌شناسی اسلامی و مفاهیم دینی خود استفاده نکرده‌ایم.

ساریخانی افزود: نخستین کاری که ما باید در زمینه دفاع از مقدسات خود در برابر توهین‌ها انجام دهیم، استخراج مبانی حقوقی برای مقابله با این افراد است.

وی گفت: یکی از اقداماتی که در این زمینه باید انجام شود، ارائه تعریف درست از مفاهیم مقدس است تا بر اساس آن بتوانیم در زمینه توهین به مقدسات استدلال عقلی داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم اظهار داشت: در منابع اسلامی سخنی از امور مقدس نشده است اما اصطلاحاتی مانند محرمات و شعائرالله به کار برده شده است.

وی اضافه کرد: از اندیشمندان اسلامی کسانی مانند علامه طباطبایی، آیت‌الله جوادی‌آملی و آیت‌الله مصباح‌یزدی تعاریفی در این زمینه ارائه داده‌اند.

ساریخانی با اشاره به تضادهای موجود در تعریف امور مقدس در فرهنگ اسلامی و فرهنگ غربی ابراز داشت: امور مقدس به سه دسته تقسیم می‌شوند که نوع نخست آن اموری هستند که در ذات خود مقدس بوده و از هرگونه نقصی مبرا باشند.

وی گفت: دسته دیگر از امور مقدس آنهایی هستند که به اعتباری مقدس شده‌اند و دسته سوم نیز به حکم ادیان مقدس می‌شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم خاطر نشان کرد: توهین به مقدسات در واقع توهین به شخصیت انسان‌ها محسوب می‌شود و از این نظر در محافل حقوقی قابل پیگیری است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال توهین به خداوند در واقع توهین به میلیاردها انسان موحدی است که روی کره زمین زندگی می‌کنند.

ساریخانی افزود: ما در فرهنگ و دین خود مفاهیم بلندی داریم که باید آنها را برای جامعه تبیین کرده و از ظرفیت این منابع برای احقاق حقوق خود استفاده کنیم.

وی یادآور شد: یکی از خیانت‌هایی که پس از انقلاب در جامعه اسلامی انجام شد این بود که مبانی فکری جهان غرب در دانشگاه‌های ما تدریس شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه قم ابراز داشت: این چرخه ناقص باید اصلاح شده و به سمتی برویم که بتوانیم از مبانی فکری خود راه‌های مواجهه با مشکلات دنیای امروز را استخراج کنیم.

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول