اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله علوی‌گرگانی:

جلوگیری از دفن اموات در قبور خریداری شده اشکال شرعی دارد

خبرگزاری فارس: یکی از اساتید حوزه علمیه قم با اشاره به منع دفن اموات در قبرستان‌های داخل شهر گفت: جلوگیری از دفن اموات در قبور خریداری شده اشکال شرعی دارد.

جلوگیری از دفن اموات در قبور خریداری شده اشکال شرعی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم آیت‌الله محمدعلی علوی‌گرگانی پیش از ظهر امروز در دیدار طلاب و فضلای استان گلستان اظهار داشت: تعمیر و آبادسازی اماکن مقدسه و متبرکه دارای ثواب بسیار بوده و البته نیازمند فرهنگسازی است.

وی ضمن تقدیر از این جمع برای بازسازی اماکن متبرکه که در مسیر زائرین و مسافرین شهرهای شمالی قرار دارد گفت: کار شما پسندیده است و امید می‌رود به احسن وجه آن را پیش ببرید.

این مرجع تقلید با بیان اینکه امامزاده‌ها مصداق موقوفه هستند ابراز کرد: کیفیت مصرف موقوفات امری مهم است و درآمد حاصل از آنها باید صرف امور عام‌المنفعه شود.

وی با تقسیم موقوفات به موقوفات عام و خاص گفت: یک سلسله موقوفات وقف عام هستند که مشکلی در رابطه با مصرف آنها نداریم اما برخی موقوفات هستند که در مورد خاصی باید مصرف شوند.

علوی‌گرگانی تصریح کرد: در مورد مصرف موقوفات باید دقت کرده و جوانب امر را رعایت کنیم.

وی با اشاره به مصرف بخشی از موقوفات و درآمد آنها در راه خیریه با اذن ولی فقیه ابراز داشت: مصرف بخشی از موقوفات در راه حل مشکلات حوزه‌های علمیه با اذن ولی فقیه ایرادی ندارد.

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به بدهکاری تعدادی از حسینیه‌ها و مساجد در هزینه‌های آب و برق عنوان کرد: به دلیل عام‌المنفعه بودن مساجد، حسینیه‌ها، درمانگاه‌ها و امامزادگان، هزینه‌های آب و برق مصرفی آنها باید رایگان باشد در حالی که مساجدی داریم که مبالغ زیادی بابت این هزینه‌ها بدهکار هستند.

وی تصریح کرد: با رایگان شدن هزینه‌های مصرفی بقاع امامزادگان، می‌توان بخشی از هزینه‌ها را صرف امور فرهنگی و فراهم کردن وسایل پذیرایی از زائران کرد.

علوی‌گرگانی با موقوفه خواندن قبرستان و با اشاره به ممنوعه کردن دفن اموات در قبرستان‌های داخل شهر توسط شهرداری بیان کرد: اینکه از دفن اموات در قبوری که توسط مردم خریداری شده جلوگیری شود از نظر شرعی محل ایراد است.

وی در ادامه سخنان خود خطاب به طلاب گلستانی گفت: امامزاده‌ای که بیشتر در مسیر زائرین است باید در اولویت بازسازی قرار گیرد تا زودتر به بهره‌برداری برسد، مطمئنا اگر مردم حسن خدمت شما را ببینند بیشتر در آبادانی بقاع امامزادگان همکاری می‌کنند.

حجت‌الاسلام رئوفی نماینده طلاب و فضلای استان گلستان نیز در ابتدای این دیدار بیان کرد: امامزاده عبدالله گرگان، امامزاده علیرضا بندرگز، امامزاده یحیی بن زید، امامزاده قاسم دلند، امامزاده ابراهیم النگ، امامزاده پنج تن، امامزاده فضل‌الله کوشن‌آباد و امامزاده جعفر مینودشت برای تعمیر و بازسازی در نظر گرفته شده‌اند.

وی با اشاره به وعده استانداری استان گلستان مبنی بر اختصاص مبلغی به بازسازی امامزاده‌های واقع در مسیر عبور زائران و مسافران گفت: با مبلغی که استانداری گلستان وعده داده فقط سه بقعه امامزاده را می‌توان تعمیر کرد و البته به کمک‌های مردمی نیز خوش‌بین هستیم.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول