اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با دارا بودن 300 هزار هکتار باغ

کرمان رتبه نخست تولید پسته در جهان را دارد

خبرگزاری فارس: استان کرمان با دارا بودن 300 هزار هکتار باغ پسته و تولید سالانه 200 هزار تن رتبه نخست تولید پسته در جهان را دارد.

کرمان رتبه نخست تولید پسته در جهان را دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، استان کرمان با میزان تولید 200 هزار تن پسته به طور متوسط در سال‌های اخیر رتبه اول دنیا را در زمینه تولید پسته کسب کرده است.

کرمان‌ پهناورترین استان ایران است که در جنوب خاوری ایران واقع شده‌ و با توجه به شرایط اقلیمی و میزان منابع آب و موقعیت اجتماعی و روش‌های کشت زمین‌، استان کرمان را به سه منطقه کشاورزی خشک و کویری‌، معتدل کوهستانی‌ و گرمسیری تقسیم می‌کنند.

از مهم‌ترین محصولات کشاروزی این استان می‌توان گندم‌، جو‌، سیب‌زمینی‌، پسته‌، حنا‌، وسمه، زیره‌، پنبه و چغندر قند را نام برد.

در کرمان انواع محصولات سردسیری شامل گردو‌، بادام‌، گلابی‌، هلو‌، آلبالو‌، آلو‌، گیلاس‌، سیب درختی و همچنین محصولات مرکبات مانند  پرتقال‌، لیمو شیرین‌، لیمو ترش‌، نارنگی و گریپفوروت‌ و خرما تولید می‌شود.

از استان کرمان بیش از 95 درصد محصول پسته ایران به دست می‌آید و این استان بیش از 24 درصد از باغ‌های پسته کشور را به خود اختصاص داده است.

رفسنجان رتبه نخست پسته در جهان

در میان شهرستان‌های استان کرمان‌‌ که باغ پسته دارند، رفسنجان با بیش از 60 درصد کل تولید پسته و تعداد باغ پسته رتبه اول را داراست.

در حال حاضر استان کرمان و رفسنجان به عنوان مهم‌ترین مناطق پسته کاری ایران و جهان محسوب می‌شوند که بیش از 400 هزار هکتار باغ‌های پسته بارور و غیر‌ بارور در کشور وجود دارد که حدود 300 هزار هکتار از آنِ استان کرمان است.

پسته از دیرباز در نقاط مختلف ایران کشت می‌شده است و جنگل‌های وحشی پسته در ناحیه ‌شمال شرق ایران به ویژه مرز افغانستان و ترکمنستان وجود دارد و گمان می‌رود که درخت پسته حدود سه تا 4 هزار سال قبل در ایران اهلی و مورد کشت و کار قرار گرفته است.

پسته گونه‌ای گیاه است که در کشورهایی مثل ایران‌، سوریه‌، ترکمنستان و غرب افغانستان رشد می‌کند و کلمه پسته فارسی است و از طریق زبان لاتین ‌از فارسی وارد زبان‌های غربی شده است.

درخت پسته دارای برگ‌های مرکب شانه‌ای بوده و درخت پسته دو پایه است و برای تولید میوه به وجود هردو درخت نر و ماده نیاز است.

گل‌های درخت پسته فاقد گلبرگ و غده‌های شهد‌ساز بوده و زنبور عسل را به خود جلب نمی‌کنند و گرده گل توسط باد پراکنده می‌شود.

مرحله نونهالی درخت پسته طولانی بوده و تا قبل از پنج سالگی درختان‌، میوه کمی تولید می‌کند و از 10 تا 12 سالگی باردهی کامل و اقتصادی درخت آغاز می‌شود.

تولید سالانه 200 هزار تن پسته در کرمان

احمدرضا پورخاتون ‌معاون تولیدات گیاهی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان گفت: سطح زیر کشت پسته در استان کرمان 290 هزار هکتار است که از این میزان سطح زیرکشت 200 هزار تن میزان تولید است و این امر موجب کسب رتبه اول در دنیا شده است.

وی با بیان اینکه پسته یکی از محصولات استراتژیکی استان محسوب می‌شود، خاطر نشان کرد: این محصول در زمینه اشتغال‌زایی و درآمدزایی توانسته به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای یک میلیون نفر شغل ایجاد کند.

پورخاتون افزود: یکی از محدودیت‌ها در بحث پسته‌، آفت منابع آب زیرزمینی است که با خشکسالی‌های اخیر این آفت بیشتر شده است.

وی افزود: این امر موجب کاهش توسعه کشت محصول در استان شده است و به دلیل پیر و فرسوده شدن باغ‌ها، تولید محصول پسته با کاهش قابل توجهی روبه‌رو شده است.

پورخاتون با اشاره به اینکه در سال تولید ملی‌، هدف ما توسعه‌ سطح زیر کشت این محصول و به دنبال آن افزایش میزان تولید است، تصریح کرد: به این منظور راهکار‌های لازم برای انتخاب سطح‌ زیرکشت مناسب در سایر استان‌ها برای کشت این محصول اندیشیده شده است.

وی گفت: ‌طی چند سال اخیر جمعیت بعضی از آفات مانند پسیلِ پسته و سوسک سرشاخه خوار تأثیر زیادی داشته است و این آفات در چند ساله ‌اخیر حالت طغیانی را به خود گرفته است.

پورخاتون خاطر نشان کرد: با توجه به سر‌خشکیدگی باغ‌های پسته عملکرد محصول کاهش پیدا کرده و با توجه به هزینه‌های تولید محصول، درآمد لازم را برای بهره‌برداران نداشته است.

وی بیان کرد: مهم‌ترین ارقام پسته در ایران اوحدی، کله قوچی، اکبری، احمدآقایی، ممتاز، رضایی و ... است.

پورخاتون گفت: در زمینه صادرات این محصول هیچ مشکلی بر سر راه آن نیست.

---------------------------

گزارش از مریم بهادری

---------------------------

 

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول