اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

/پژوهش در توسعه سلامت/

خسروی: پودر پسته یک جاذب ارزان قیمت برای تصفیه پساب‌های سیانیدی

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اشاره به نتیجه تحقیقی خویش گفت: پودر پوست پسته می‌تواند ب ه‌عنوان یک جاذب ارزان قیمت با راندمان بالا برای تصفیه پساب‌های سیانیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

خسروی: پودر پسته یک جاذب ارزان قیمت برای تصفیه پساب‌های سیانیدی

رسول خسروی در  در حاشیه همایش پژوهش در توسعه سلامت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند به ارائه مقاله خویش پرداخت و با اشاره به سمی بودن سیانید اظهار داشت: سیانید یکی از آلاینده‌های سمی موجود در صنایع مختلف از جمله آبکاری‌ها و فرآوری طلا است.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند افزود: رایج‌ترین روش تصفیه سیانید آزاد، فرآیند "کلریناسیون قلیایی" است، اما "کلریناسیون سیانید"، ایجاد ترکیبات فرعی بسیار سمی از قبیل "کلرید سیانوژن" می‌‌کند.

وی ادامه داد: بر این اساس استفاده از جاذب‌ها یکی از روش‌های جایگزین برای این امر است که امروزه استفاده از زائدات کشاورزی به ‌عنوان جاذب‌های ارزان قیمت به جای کربن فعال مورد توجه ویژه‌ای قرار گرفته است.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بنابراین هدف از این تحقیق بررسی حذف سیانید از "فاضلاب سنتتیک" با استفاده از پوست پسته به‌ عنوان یک جاذب ارزان قیمت است.

خسروی سپس به تشریح روش تحقیقی خویش پرداخت و ابراز داشت: در این آزمایش از محلول استوک هزار میلی‌گرم بر لیتر سیانید آماده شده از حل کردن NaCN در آب مقطر برای نمونه استفاده شد.

وی ادامه داد: سپس اثر متغیرهای pH اولیه محلول، دوز جاذب، غلظت سیانید و اثر زمان تماس مورد بررسی قرار گرفت.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اضافه کرد: برای اختلاط نمونه‌ها از دستگاه جارتست مدل ZAG chemi Co استفاده شد.

خسروی با اشاره به این موضوع که برای اندازه گیری سیانید از روش تیتراسیون ارائه شده در کتاب استانداردهای آزمایشات آب و فاضلاب استفاده گردید، ابراز داشت: نتایج نشان داد که در pH بهینه 10 و زمان تماس 60 دقیقه با دوز 1.5 گرم بر لیتر پودر جاذب راندمان حذف 99 درصد برای غلظت 100 میلی‌گرم بر لیتر به دست می‌آید.

وی ادامه داد: هم‌چنین این تحقیق نشان داد که با افزایش غلظت سیانید و کاهش pH، راندمان حذف کاهش می‌یابد.

عضو هیئت علمی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در پایان سخنانش و در نتیجه‌گیری آزمایش خویش تصریح کرد: پودر پوست پسته می‌تواند به‌ عنوان یک جاذب ارزان قیمت با راندمان بسیار بالایی برای تصفیه پساب‌های سیانیدی مورد استفاده قرار بگیرد.

انتهای پیام/ح20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول