اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم:

اعتکاف فرصتی برای بازگشت به خویشتن است

خبرگزاری فارس: مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم گفت: اعتکاف فرصتی برای محاسبه نفس و بازگشت انسان به خویشتن خویش است.

اعتکاف فرصتی برای بازگشت به خویشتن است

حجت‌الاسلام غلام‌عباس موسوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به فرا رسیدن ماه رجب و نزدیک شدن به ایام اعتکاف اظهار داشت: رجب ماه پر فضیلت و گوهری در میان تمام ماه‌هاست.

وی ادامه داد: سراسر این ماه دارای فضائل بسیار زیاد بوده و ماه عبودیت، پرستش واقعی خداوند و پیمودن کمال الهی است.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: رجب ماه بریدن از دیگران و پیوستن به معبود است و طبق روایات و نقل‌ها ساعات پر عظمتی در این ماه وجود دارد که عبادت در آن بر بسیاری اوقات دیگر فضیلت دارد.

وی خاطر نشان کرد: رجب یکی از سه ماهی است که در آن نسبت به عبادت پروردگار، شب ‌زنده‌داری، روزه و توبه بسیار توصیه شده است.

موسوی ادامه داد: رجب مقدمه‌ای است برای مهمانی کریمانه‌ای که خداوند برای انسان مقدر داشته تا در آن بتواند روح خود را در زلال رحمت الهی بشوید.

وی افزود: رجب و شعبان پلکان ماه رمضان هستند و هر کس بخواهد به این ماه با عظمت وارد شود باید از این پلکان به درستی و با توشه‌ای غنی گذر کرده باشد.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم اضافه کرد: ماه رمضان که‌ به آن شهرالله می‌گویند خصوصیات خاص خود را دارد و اگر کسی بخواهد به آن وارد شود باید ویژگی‌های خاصی را در خود ایجاد کرده باشد.

وی گفت: اگر از انفاس قدسی ماه رجب و شعبان به خوبی استفاده کنیم، می‌توانیم مهمانی خدا را با تمام عظمتی که دارد، درک کنیم.

موسوی ابراز داشت: در روایات آمده که رجب نهری است در بهشت که از عسل شیرین‌تر و از شیر سفیدتر است و هر مؤمنی بتواند در این ماه توبه کرده و با خدا نیایش کند، قطعا از این نهر خواهد نوشید.

وی اظهار کرد: در قیامت کسانی را که اهل نیایش و طاعت خداوند در ماه رجب بوده‌اند، به نام رجبیون خوانده و از لطف الهی متنعم خواهند شد.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم ادامه داد: رجبیون در روایات به کسانی اطلاق می‌شود که توانسته‌اند با عبادت خالصانه در ماه رجب از گذرگاه‌های سخت عبور کرده و شایستگی خود را در بندگی خداوند ثابت کنند.

اعتکاف بریدن از مادیات و بازگشت به فطرت است

وی با اشاره به وجود ایام‌البیض در ماه رجب ابراز داشت: اعتکاف در این ماه از سنت‌های حسنه پیامبر(ص) و ائمه(ع) است.

موسوی گفت: اعتکاف هر چند از نظر لغوی معنی ساکن شدن در یک مکان را دارد اما از لحاظ معنای اصطلاحی به معنای بریدن از دنیا و مادیات و توجه کردن به خداست.

وی خاطر نشان کرد: اعتکاف یعنی بریدن از تمام هواهای نفسانی، دلبستگی‌ها، خواسته‌های مادی و بریدن از هر چیزی که انسان را از معبود خود جدا می‌کند.

مدیرکل امور مبلغان دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم افزود: دلبستگی‌ها و شیفتگی‌های مادی بال‌های انسان را برای رسیدن به اوج معنویت و روحانیت می‌بندد و اعتکاف در واقع راهی است که با آن می‌توان به سراغ معشوق و معبود واقعی رفت.

اعتکاف بهترین موقعیت برای محاسبه نفس است

وی اظهار داشت: بهترین ایام برای محاسبه نفس ایام اعتکاف است که انسان از خانواده، عناوین دنیوی، مال و املاک خود بریده می‌شود و در مکانی مقدس به دور از خواهش‌های نفسانی با خدای خود خلوت می‌کند.

موسوی با بیان اینکه اعتکاف به معنی خلوت کردن با خود و بازگشت به خویش است گفت: در اعتکاف می‌توانیم خود را بار دیگر تعریف کنیم و به فطرت الهی خود برگردیم.

وی خاطر نشان کرد: در اعتکاف باید به گذشته خود نگاه کنیم؛ ندامت‌نامه خود را با خدای خویش در میان بگذاریم و آینده خود را رقم بزنیم.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول