اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل:

10 شهرستان اردبیل زیرپوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرند

خبرگزاری فارس: قائم مقام وزیر و رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل گفت: امسال 10 شهرستان استان اردبیل زیر پوشش طرح پزشک خانواده قرار می‌گیرند.

10 شهرستان اردبیل زیرپوشش پزشک خانواده قرار می‌گیرند

فرهاد پورفرضی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت:  طرح پزشک خانواده طرح کامل و جامع در راستای برخورداری مساوی مردم از سلامت و امکانات درمانی است که در راستای افزایش برخورداری مردم امسال در شهرستان‌های اردبیل، نمین، نیر، سرعین، بیله‌سوار، مشگین‌شهر، خلخال، رضی، کوثر و پارس‌‌آباد این طرح را اجرایی خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه طرح پزشک خانواده با محوریت سلامت مردم به ویژه در مناطق کمتر برخوردار اجرایی می‌شود، افزود: در طراحی پزشک خانواده برنامه‌ریزی به نحوی است که مردم ساکن در هر محله علاوه بر برخورداری از مزایای بیمه درمانی به آسانی برای مداوای بیماران‌شان به پزشک و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

دبیر شورای سلامت استان اردبیل در ادامه سخنان خود با بیان اینکه عمده‌ترین مسئولیت و وظیفه اعضای طرح پزشک خانواده انجام معاینات دوره‌ای خانواده‌هاست، تصریح کرد: پزشک خانواده در صورتی که طی این مداوا به بیماری مشخصی برخورد کرد موظف به درمان و رسیدگی به بیمار است.

پورفرضی ادامه داد: طرح پزشک خانواده دسترسی مناسب مردم به امکانات درمانی و برخورداری مردم از عدالت بهداشتی را در نظر گرفته است.

این مسئول بیان داشت: با توجه به تغییر شیوه زندگی و تغذیه مردم در چند دهه اخیر بیماری‌های مختلفی سلامتی انسان‌ها را تهدید می‌کند و قسمتی از اهداف این طرح بررسی نوع تغذیه و شغل افراد توسط پزشک و حذف مواردی هست که جان و سلامت افراد را تهدید می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل خاطرنشان کرد: در این طرح پزشک با دادن مشاوره، شیوه‌‌های مناسب تغذیه و برنامه روزانه برای برخورداری افراد از تحرک کافی و شیوه زندگی صحیح را به خانواده‌ها ارائه خواهد داد و مسایلی از قبیل وجود یک مادر باردار و یا نوزاد زیر یک سال در خانواده‌ای را در نظر خواهد گرفت و مواردی مانند فشار خون مادر حامله و یا بعضی موارد مربوط به سلامت نوزادان زیر یک سال را به شکل جدی و مستمر کنترل خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه سرشماری مخصوص طرح پزشک خانواده در استان اردبیل آغاز شده است، افزود: در این طرح شهر به چندین منطقه 10 هزار نفری تقسیم خواهد شد که برای آن یک باب مرکز بهداشتی و درمانی با چهار نفر پزشک پیش‌بینی شده است و هر کدام از پزشکان 2 هزار و 500 نفر از جمعیت ساکن را پوشش خواهند داد.

پورفرضی به خبرنگار فارس بیان داشت: در این مراکز یک ماما و یک نفر پرستار نیز به کار گرفته خواهند شد که پرداخت دستمزد آنان برعهده پزشک خانواده خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: با اجرای این طرح میزان هزینه‌های مردم در ارتباط با دارو و درمان در سطوح گوناگون کاهش خواهند یافت چرا که خدماتی از قبیل اورژانس و فرانشیز به صورت رایگان ارائه خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل ادامه داد: قبل از اجرای این طرح و در زمان حاضر 10 درصد حق بیمه توسط بیمار پرداخت می‌شود که با اجرای آن این مبلغ به پنج درصد کاهش خواهد یافت.

این مسئول اظهار داشت: برای اجرای این طرح ستاد راهبردی با ریاست استاندار اردبیل در این استان تشکیل شده که اعضای آن یک نفر از مجمع نمایندگان این استان و نیز جمعی از افراد از ارگان‌های مرتبط است.

انتهای پیام/خ20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول