اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

تغذیه نامناسب دلیل مستقیم 60 تا 80 درصد بیماری‌هاست

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: براساس کتاب‌های مرجع تغذیه عامل مستقیم 60 تا 80 درصد از بروز بیماری‌های غیر واگیردار و در رأس آن بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها به تغذیه نامناسب و بد غذا خوردن بر می‌گردد.

تغذیه نامناسب دلیل مستقیم 60 تا 80 درصد بیماری‌هاست

سیدمرتضی صفوی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان گفت: بروز انواع سرطان‌ها با انواع آنتی‌اکسیدان‌ها مانند ویتامین C و E ارتباط مستقیم دارد.

وی با اشاره به اینکه نوع تغذیه افراد با ریزفاکتورهای بیماری‌های سرطانی و قلبی و عروقی مثل پرفشاری خون ارتباط نزدیک دارد، خاطرنشان کرد: تحقیقی در کشور صورت گرفت که براساس آن مشخص شده است که از هر 4 نفر، یک نفر تغذیه مناسب و صحیح دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد: 25 درصد از افراد جامعه به کم ‌غذایی، 25 درصد به بد غذایی و 25 درصد افراد به پرخوری غذا دچار هستند و تنها 25 درصد افراد به شیوه صحیح غذا مصرف می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه طبق این تحقیقات، 75 درصد مردم جامعه سوءتغذیه دارند، افزود: در این پژوهش ثابت شد که بیشتر مردان دچار اضافه وزن و زنان مبتلا به چاقی هستند.

صفوی خواستار افزایش آگاهی عامه مردم از تغذیه مناسب شد، ادامه داد: دلیل اصلی کم‌خونی و پوکی استخوان در زنان به تغذیه نادرست آنها برمی‌گردد.

وی اضافه کرد: در بیشتر تحقیقات ارتباط تغذیه و هوش مشخص شده و آمارها حاکی از آن است که در صورت نداشتن تغذیه متناسب، کودک نمی‌تواند به سؤال‌ها پاسخ مناسبی بدهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در کودکان کم‌وزن به دلیل عدم تأمین حداقل نیازهای غذایی روزانه کودک، نخستین شاخص در کاهش وزن و رشد قد خودنمایی می‌کند و این بدان معنا است که سطح سلولی بدن به دلیل عدم دریافت مواد غذایی نتوانسته به رشد و تکثیر خود ادامه دهد.

وی تاکید کرد: اگر سوءتغذیه برای مدت طولانی ادامه داشته باشد کودک دچار یک سری رخدادهای ناخوشایند می‌شود که مهم‌ترین آنها عقب‌ماندگی ذهنی کودک است و در ادامه ممکن است برون ده قلب نیز کاهش بیابد و در نتیجه ریه‌ها نیز به خوبی نقش خود را در تأمین اکسیژن سلول‌ها تأمین نکنند.

انتهای پیام/س20/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول