اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

به همت بسیج دانشجویی صورت گرفت

برگزاری نشست دانشجویی «سه روز در بهشت» در کازرون

خبرگزاری فارس: نشست دانشجویی «سه روز در بهشت» به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون در این شهرستان برگزار شد.

برگزاری نشست دانشجویی «سه روز در بهشت» در کازرون

به گزارش خبرگزاری فارس از کازرون، پیش از ظهر امروز نشست دانشجویی سه روز در بهشت به همت بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون با هدف آشنایی دانشجویان با فلسفه اعتکاف در این دانشگاه برگزار شد.

در این جلسه حجت‌الاسلام محمود نامجو از اساتید حوزه علمیه شهرستان کازرون با اشاره به معنی اعتکاف از نظر لغوی و اصطلاحی، به تاریخچه اعتکاف در بین ادیان توحیدی پرداخت و اظهار کرد: از آیات و روایات این‌گونه برداشت می‌شود که اعتکاف قبل از اسلام نیز وجود داشته و بعد از تولد اسلام به عنوان یک سنت حنفی توسط پیامبر(ص) ادامه پیدا کرده است؛ به طوری که پیامبر دهه سوم ماه مبارک رمضان را در مسجد معتکف می‌شدند.

وی اعتکاف را «اردوی معنوی آموزشی حداقل سه شبانه‌روزی» برشمرد و با اشاره به برخی از فواید اعتکاف گفت: ایجاد زمینه مناسب برای اندیشه، تفکر و خردورزی، فراهم‌شدن زمینه توبه و بازگشت به سوی خداوند، فراهم‌شدن فرصت ویژه برای نیایش و عبادت و ایجاد فرصت مناسب برای محاسبه نفس تنها بخشی از فواید اعتکاف است.

این استاد حوزه علمیه کازرون در ادامه سخنان خود به قرائت احادیثی از معصومین پیرامون اعتکاف و ارزش آن در تبیین ثواب اعتکاف و حج پرداخت و با اشاره به برخی از شباهت‌های احکام حج و اعتکاف نظیر منع استفاده از عطریات و مجادله‌کردن، اضافه کرد: بی‌‌سبب نیست که ائمه اطهار ثواب اعتکاف را به اندازه حج می‌دانند.

نامجو در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر اولویت قراردادن برنامه‌های درسی یا عبادات خاص ایام اعتکاف تصریح کرد: از آن جایی که در نگاه اسلام تحصیل علم و آموختن خود نوعی عبادت است، در اعتکاف نیز مطالعه کتب درسی نه تنها بلامانع است، بلکه توصیه نیز می‌شود.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه سلمان فارسی کازرون نیز در این نشست ضمن بیان تأثیر این‌گونه برنامه‌ها بر روح و روان دانشجویان گفت: از سال قبل این تصمیم را گرفتیم که مراسم اعتکاف متمرکز دانشجویی و طلاب را در شهرستان کازرون برگزار کنیم.

محسن رحمانی با اشاره به علاقه فراوان دانشجویان دانشگاه سلمان فارسی برای حضور در برنامه معنوی اعتکاف که در روزهای دوشنبه تا پنج‌شنبه (15 تا 17 خرداد‌ماه جاری) در مساجد سراسر ایران برگزار می‌شود، اظهار امیدواری کرد؛ مسئولان دانشگاه سلمان فارسی به عنوان یکی از دانشگاه‌های برتر فرهنگی کشور، از این برنامه حمایت کافی داشته باشند.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول