اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از سال جاری

فعالیت مؤسسات قرآنی با اخذ مجوز رسمی امکان‌پذیر است

خبرگزاری فارس: مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور گفت: از سال 91 به بعد فعالیت مؤسسات قرآنی بعد از اخذ مجوز رسمی امکان‌پذیر خواهد بود.

فعالیت مؤسسات قرآنی با اخذ مجوز رسمی امکان‌پذیر است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، حسین بهبودی عصر امروز در گردهمایی مدیران و مؤسسات قرآنی مردمی و مسئولان خانه‌های قرآنی در همدان ضمن تبیین آیین‌نامه جدید مؤسسات قرآنی اظهار داشت: این آیین‌نامه پس از بررسی همه جوانب و بهره‌گیری از نظر کارشناسان تدوین شده و نسبت به آیین‌نامه‌های سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی دارد.

وی ساماندهی تشکل‌های قرآنی را یکی از موارد مندرج در این آیین‌نامه خواند و افزود: "هدایت"، "حمایت" و "نظارت" بر فعالیت‌های این تشکل‌های مردمی از موضوعاتی است که مدنظر قرار گرفته شده است.

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور ادامه داد: تدوین سیاست‌های حمایتی، تهیه دستورالعمل اجرایی، انجام وحدت مالی و برنامه‌ای، ارتقای دانش و مهارت مدیران از رویکردهای پیش رو در بحث حمایت از تشکل‌های قرآنی است.

وی در تأکید به مؤسسات قرآنی اظهار کرد: نباید خیلی به دنبال بودجه‌های یارانه‌ای و دولتی بود بلکه باید از تمام ظرفیت خود برای ایجاد درآمد استفاده شود چرا که انتظاری جز این از مؤسسات نمی‌رود که روی پای خود بایستند.

به گفته بهبودی، تجربه ثابت کرده که این گونه مؤسسات بدون دریافت کمک‌های دولتی نیز می‌توانند به حیات پرافتخار و تأثیرگذار خود ادامه دهند که شاهد این ادعا فعالیت بیش از 50 ساله این مؤسسات بدون دریافت کمک دولتی و حتی چند صد ساله محافل و مجالس قرآنی است.

وی نظارت بر فعالیت‌های مؤسسات قرآنی را مشتمل بر "تدوین سیاست‌های نظارتی" و "تهیه دستورالعمل اجرایی" دانست و گفت: تشکیل شوراهای تخصصی، ساماندهی تشکل‌های قرآنی و تعامل با دستگاه‌های ذی‌ربط را می‌توان از دیگر رویکردهای مد نظر در این آیین‌نامه برشمرد.

 

*جامعیت و اتقان از مزایای آیین‌نامه جدید مؤسسات قرآنی

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن الکریم کشور از جامعیت و اتقان این آیین‌نامه سخن راند و خاطرنشان کرد: تمام شئونی که ممکن است یک مؤسسه قرآنی با آن درگیر شود در این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته است.

وی از لزوم اخذ مجوز رسمی توسط مؤسسات قرآنی قبل از انجام هر گونه فعالیت خبر داد و ابراز داشت: از ابتدای سال جاری به بعد فعالیت مؤسسات قرآنی بعد از اخذ مجوز رسمی امکان‌پذیر خواهد بود و با این وصف از این پس شاهد فعالیت مؤسسه‌ موقتی نخواهیم بود.

بهبودی از سطح‌بندی مؤسسات قرآنی سخن گفت و ادامه داد: طی شش ماه نخست امسال باید نسبت به سطح‌بندی مؤسسات اقدام شود که این امر در راستای کیفی‌سازی فعالیت‌ها، احصاء مؤسسات بر اساس توانایی‌ها، ایجاد امکان تعامل منطقی با این مراکز اجرایی می‌شود.

وی گفت: تبیین افق فعالیت مؤسسات، بهره‌مندی از مزایا و حمایت‌ها مطابق با سطح خدمات، جلوگیری از ارائه خدمات نامطلوب و ناکارآمد از دیگر مزایای این امر است.

مدیر امور استان‌ها و مؤسسات سازمان دارالقرآن‌الکریم کشور با اشاره به انجام برخی فعالیت‌ها در مؤسسات قرآنی که ربط آن‌چنانی به مباحث قرآنی ندارد، اظهار داشت: تبیین شرح وظایف قرآنی در هر یک از مؤسسات از دیگر موضوعاتی است که در این آیین‌نامه مورد توجه قرار گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های قرآنی از آن‌چنان جذابیتی برخوردار باشد که زمینه جلب و جذب افراد را فراهم کند، افزود: توجه به این مهم می‌تواند زمینه‌ساز درآمدزایی برای مؤسسات باشد.

به گفته بهبودی، یکی از دلایل کمبود درآمد برای این مؤسسات در محدود بودن فعالیت‌های آنان است به طوری در حال حاضر بیش از 60 درصد مؤسسات فقط در حوزه روانخوانی، مفاهیم و حفظ قرآن فعالیت دارند در صورتی که زمینه فعالیت بیش از این موارد است.

وی از مکانیزه شدن صدور مجوز برای مؤسسات قرآنی خبر داد و ابراز داشت: این امر از اردیبهشت امسال به صورت آزمایشی در چهار استان تهران، یزد، اردبیل و مرکزی انجام می‌شود و در صورت کسب نتایج مورد نظر از اول تیرماه در کشور اجرایی خواهد شد.

انتهای پیام/ی20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول