اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تنها 37 درصد باغات آذربایجان‌شرقی بیمه است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تنها 37.9 درصد از اراضی باغبانی استان تحت پوشش بیمه هستند.

تنها 37 درصد باغات آذربایجان‌شرقی بیمه است

مسعود محمدیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز اظهار کرد: این رقم در سال گذشته 30 درصد از اراضی باغی را شامل می‌شد که امسال نسبتاً با استقبال کشاورزان شاهد بیش از هفت درصدی این رقم هستیم.

وی افزود: از 110 هزار هکتار اراضی باغی استان نزدیک به 87 هزار هکتار قابلیت بیمه‌ای دارند که از این رقم نیز تا به امروز تنها صاحبان 37.9 درصد اقدام به بیمه اراضی باغی خود کرده‌اند.

محمدیان با بیان اینکه اراضی که نهال هستند و به مرحله باروری نرسیده‌اند فعلاً تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند، افزود: محصولاتی نظیر زغال‌اخته کلیبر، سماق اهر و ... که جزو محصولات نادر و فعلاً وحشی محسوب می‌شوند در لیست بیمه‌های محصولات باغی قرار نگرفته‌اند.

محمدیان از کشاورزان خواست تا با دوراندیشی و جهت تضمین محصولات تولیدی خود که سرمایه آنها محسوب می‌شود از بیمه استفاده کنند تا در صورت بروز هر گونه حادثه‌ای خسارت ناشی از آن را به حداقل کاهش دهند.

وی سطح باغات استان را نزدیک به  110 هزار هکتار اعلام کرد و گفت: از این مقدار باغات استان 90 هزار و 320 هکتار بارور و دارای محصول بوده و بقیه به‌صورت نهال است.

70درصد باغات آذربایجان‌شرقی مدرن هستند

محمدیان با اشاره به اینکه باغات استان از نظر مدرن و سنتی بودن به سه دسته درجه یک، دو و سه تقسیم‌بندی شده‌اند، افزود: 70 درصد سطح باغات آذربایجان‌شرقی جزو باغات درجه 1 و 2 هستند به‌طوری که به‌صورت مدرن اقدام به تولید میوه و حتی تمرکز بر روی تولید تنها یک نوع محصول اختصاصی می‌کنند و 30 درصد بقیه نیز در زمره باغات سنتی و مخلوط و دارای درختانی با سن بالا هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌شرقی تنوع محصولات تولیدی در باغات آذربایجان‌شرقی را 30 نوع میوه عنوان کرد و گفت: بیشترین سطح زیر کشت باغات استان به ترتیب به میوه های سیب با 37 هزار و 834 هکتار، انگور با 24 هزار و 135 هکتار، بادام با 13 هزار هکتار، زردآلو با 11 هزار و 395 هکتار و گردو با 10 هزار و 420 هکتار اختصاص دارد.

وی درباره میانگین تولید محصولات یاد شده نیز گفت: به‌طور متوسط در هر هکتار از باغات استان از محصول سیب 17 تن، انگور 16.5 تن، بادام نیم تن، زردآلو 4.5 تن و گردو بیش از یک تن محصول برداشت می‌شود.

انتهای پیام/ل10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول