اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی خبر داد

پرورش 20 هزار قطعه بوقلمون در آذربایجان‌شرقی

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از عرضه بیش از ۲۰ هزار قطعه جوجه بوقلمون از طریق ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور (تاتار) در استان خبر داد.

پرورش 20 هزار قطعه بوقلمون در آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از خداآفرین، مسعود محمدیان صبح امروز در حاشیه بازدید از ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور (تاتار) در شهرستان خداآفرین یافته‌های علمی این ایستگاه تحقیقاتی را در زمینه پرورش بوقلمون بی‌نظیر دانست.

وی اظهار کرد: مردم استان چند ماهی است که به‌دلیل تحریم‌های اقتصادی و بالارفتن قیمت نهاده‌های دامی، از لحاظ اقتصادی با مشکلاتی در تهیه پروتئین قرمز مواجه هستند که در این زمینه گوشت بوقلمون می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی باشد.

محمدیان با بیان اینکه گوشت بوقلمون از لحاظ پروتئین با گوشت‌های قرمز و از لحاظ دارا بودن میزان آهن نیز با گوشت گوساله برابری می‌کند، ادامه داد: در عین حال قیمت گوشت بوقلمون نسبت به گوشت قرمز بسیار پایین‌تر است.

محمدیان با بیان اینکه گوشت بوقلمون می‌تواند به‌عنوان یک گوشت با کیفیت در سبد پروتئینی خانوار قرار بگیرد، ادامه داد: با برنامه‌ریزی که در راستای توسعه صنعت بوقلمون در آذربایجان‌شرقی داریم و همچنین با توجه به مقرون‌به‌صرفه بودن قیمت بوقلمون امیدواریم که این محصول جای خود را در سبد غذایی خانوار پیدا کند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بیش از 20 هزار قطعه جوجه بوقلمون از طریق ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور (تاتار) در استان عرضه شد، گفت: وقت آن رسیده که پرورش بوقلمون حالت صنعتی به خود بگیرد، زیرا راندمان و بازده اقتصادی بیشتری نسبت به پرورش سنتی و روستایی داشته و می‌تواند سهم بالاتری را در تامین پروتئین انسانی مورد نیاز استان داشته باشد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه افزایش راندمان، بهبود نحوه پرورش صنعتی، استفاده بهینه از منابع غذایی، کاهش هزینه‌های پرورش و استفاده بهینه از منابع انرژی همگی محتاج اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مختلف هستند، افزود: در ایران این امر عمدتاً در ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون کشور که در منطقه خداآفرین واقع شده و از ایستگاه‌های تابعه مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی است، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: طرح‌های تحقیقاتی اجرا شده توسط اعضای هیئت علمی و محققان بخش تحقیقات علوم دامی این مرکز موجبات پرورش صنعتی را فراهم آورده و به دلیل انتقال یافته‌های تحقیقاتی به سطح مزارع و ترویج دانش فنی به بهره‌برداران شرایط صنعتی فراهم آمده که لیست بی‌شمار متقاضیان درخواست جوجه‌ بوقلمون از اقصی نقاط کشور گواه این حقیقت است.

وی با اشاره به اینکه استفاده از امکانات موجود در ایستگاه تحقیقاتی بوقلمون برای ایجاد اشتغال و ترویج یافته‌های تحقیقاتی بخش از 9 هزار قطعه در سال 1389 به توزیع 20 هزار قطعه جوجه بوقلمون در سال 1390 افزایش پیداکرده است، افزود: توزیع این مقدار جوجه بوقلمون خود به‌عنوان یک رکورد در فعالیت ایستگاه تحقیقات تاتار و صنعت پرورش بوقلمون محسوب شده و خانواده‌های زیادی را از بابت ایجاد اشتغال تحت پوشش قرار داده که برنامه‌ریزی‌ها بر افزایش دو برابری آن در سال‌جاری شکل گرفته است.

انتهای پیام/ب20/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول