اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بیماران پیش از درمان مشاوره تغذیه و روحی شوند

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: امروزه بر جامعه پزشکی روشن و مبرهن شده که ریشه تمام بیماری‌ها به دو عامل تغذیه نامناسب و استرس برمی‌گردد، بنابراین بیماران باید پیش از درمان مشاوره تغذیه و روحی شوند.

بیماران پیش از درمان مشاوره تغذیه و روحی شوند

محمدحسن انتظاری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان در پاسخ به این سوال که پزشکان ایرانی تاکنون به خود اجازه نداده‌اند که قبل از دارودرمانی بیماران خود و به نسخه پیچیدن آنها، بیماران را به مشاوران تغذیه و روان‌پزشکان ارجاع دهند تا ضمن صرفه‌جویی اقتصادی به درمان موثرتری و تشخیص زودرسی در بیماران دست‌ یابیم، تحلیل شما در این مورد چیست؟، بیان داشت: نوع مواد غذایی مصرفی افراد تاثیر شگرفی بر خلق و خو و به طبع آن بیماری‌های عارض شده بر افراد دارد.

وی افزود: با وجود اینکه بیماری افراد به طور سلسله‌وار به نحوه تغذیه و استرس افراد برمی‌گردد و به دنبال برقراری این زنجیره بین مشاوران تغذیه، روان‌پزشکان و سایر گروه پزشکان هستیم تا از این طریق به درمان مطمئن دست یابیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: احتمال کمبود کلسیم، ویتامین D، آهن، روی، منیزیم و یا پتاسیم ارتباط مستقیمی با افسردگی افراد دارد.

وی تاکید کرد: اثبات شده که در بسیاری از مواقع کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی تأثیر بالایی در خلق و خوی افراد بر جای می‌گذارد.

انتظاری با اشاره به اینکه بخشی از مواد غذایی و کمبود آنها در بدن، سبب بی‌حالی، خستگی، زودرنجی و افسردگی می‌شود، ادامه داد: تغذیه درمانی راهی برای درمان اختلالات روحی است که به دنبال استفاده از این روش برای درمان این دسته از بیماران هستیم.

به گزارش فارس، استفاده از مشاوره‌های تغذیه در زندگی روزمره سبب می‌شود که به اندازه کافی انواع ویتامین‌ها و مواد مورد نیاز بدن خود را با غذا و نه دارو تامین کنند، به طور قطع ضمن طولانی شدن عمر خود از سلامتی روحی و جسمی بیشتری هم برخوردار می‌شوند.

بد غذا خوردن و غذای بد خوردن در بسیاری از افراد سبب بروز بیماری‌های مختلفی شده است که اگر این فرهنگ در بین خانواده‌های ایرانی جا بگیرد به جای اینکه برای هر دردی که بر آنها عارض می‌شود به مصرف انواع و اقسام داروها روی بیاورند، دقتی در نوع مصرف مواد غذایی خود دارند.

در زمان حاضر به هر کسی بگوییم از استرس و اضطراب دوری کن تا سالم بمانی با لبخندی تلخ یا حتی کنایه‌آمیزی می‌گوید استرس تکه جدا ناشدنی زندگی‌های امروزی است.

به طور قطع بر این گفته اگر چه صحه می‌گذاریم، اما اگر بسیاری از افراد بدانند که اگر از درد شدید پا، کمر، بیماری‌های گوارشی، قلبی و عروقی، سرطان‌ها، دیابت و در مجموع بیماری‌های غیر واگیرداری که بر آنها عارض می‌شود شب را به سختی به صبح و روز را با آرزوی شب و آرامش خواب به پایان می‌رسانند بدانند که تا چه اندازه‌ای استرس، اضطراب، دلهره و تشویش عامل بروز این دسته از بیماری‌ها شده است به حتم پیش‌گیری را سرلوحه زندگی خود می‌کنند.

این دسته از بیماری‌ها که امروزه به نام بیماری‌های روان‌تنی نام گرفته، بیماری‌هایی است که ریشه در نگرانی‌های روزمره زندگی دارد و با تداوم آن و تخریب روحیه در فرد با علائم جسمی در وی آشکار و وی را در بیماری که بهت‌زده در آن است محصور می‌کند.

تغذیه نامناسب یعنی مصرف مواد غذایی مضر و ناسالم که با افزایش مصرف انواع میوه و سبزیجات و مواد غذایی سالم به راحتی می‌توان سلامت خود را بیمه کنیم.

یک متخصص تغذیه در این ارتباط اعلام کرده است که تغذیه نامناسب با پایین آوردن قدرت ایمنی بدن، ابتلا به انواع بیماری‌ها و حساسیت‌ها را تشدید می‌کند.

در تحقیقات علمی نیز اثبات شده است که رژیم غذایی می‌تواند در خوش‌خلقی یا بدخلقی افراد تاثیر بگذارد و ارتباط بین غذا و خلق و خو که برخی به آن «مود» می‌گویند در مطالعات متعددی هم در سطح جانوری و هم انسانی ثابت شده است که بین این دو ارتباطی فراوان وجود دارد که یکی به وعده‌های غذایی و حجم آن مربوط می‌شود و دیگری از نظر ترکیب غذا، بنابراین عادات غذایی هستند که می‌توانند اثر مثبت و یا منفی بر خلق و خو داشته باشند.

بر این اساس اگر اولویت دهیم در ابتدا با شیوه صحیح غذا خوردن و استفاده از غذاهایی که مواد مورد نیاز و املاح بدن را به طور کافی تامین کند از بسیاری از عوارض روحی و روانی در انسان پیش‌گیری و به طور معمول این دو عامل از بیمار شدن افراد پیش‌گیری می‌کند.

انتهای پیام/ش10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول