اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

نویسنده و کارشناس مصری در گفت‌وگو با فارس:

اقبال گسترده مردمی به اسلام‌گرایان در انتخابات مصر/ احتمال رقابت دو نامزد اسلامگرا در دور دوم

خبرگزاری فارس: کارشناس مسائل مصر با اشاره به استقبال گسترده مردم مصر از انتخابات ریاست جمهوری و اقبال آنها به نامزدهای اسلامگرا پیش بینی کرد که این انتخابات با حضور اسلامگرایان به دور بعدی کشیده بشود.

اقبال گسترده مردمی به اسلام‌گرایان در انتخابات مصر/ احتمال رقابت دو نامزد اسلامگرا در دور دوم

"اسامه رشدی" نویسنده و کارشناس مصری مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری فارس با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری مصر طی دو روز گذشته با آرامش و بدون حادثه قابل ذکری برگزار شد افزود: چنانچه موضوع کوچکی در برخی از حوزه‌های انتخابی گزارش شده باشد به هیچ روی نمی‌تواند بر روی نتیجه نهایی تأثیر بگذارد.

وی اقبال عمومی مردم به صندوق‌های رأی را نسبت به انتخابات گذشته پارلمان قاهره را کمتر توصیف کرد و افزود: به نظر می‌رسد که نسبت مشارکت مردم از صندوق‌های رأی در انتخابات ریاست جمهوری از 50درصد فراتر نرود.

رشدی با بیان اینکه شواهد و قرائن اولیه نشان از اقبال گسترده ملت مصر از کاندیداهای اصلاح گرا دارد تصریح کرد که در دور نخست این انتخابات رقابت اصلی میان اسلام‌گرایان یعنی عبدالمنعم ابوالفتوح و محمد مرسی با کاندیداهای دیگری از جمله حمدین صباحی و احمد شفیق و عمرو موسی به چشم می‌خورد وبه نظر می‌رسد که این انتخابات با حضور اسلامگرایان به دور بعدی کشیده بشود. همچنین احتمال رفتن دو کاندیدای اسلامگرا به دور بعد نیز وجود دارد.

وی گرایش ملت مصر به سوی اسلامگرایان را دارای سابقه خواند و سرکوب اسلامگرایان در پی سالیان گذشته از سوی رژیم حسنی مبارک را یکی دیگر از دلایل اقبال مصری‌ها به نامزدهای اسلامگرا خواند و تصریح کرد: سالها بود که مبارک با تقلب در انتخابات مانع ظهور اراده ملی می‌شد و اینک ملت می‌خواهد که یک بار دیگر فرصت را به اسلامگرایان بدهد البته در انتخابات گذشته پارلمان قاهره نیز اسلامگرایان از سوی ملت مصر برگزیده شدند.

رشدی حضور دو چهره سرشناس اسلامگرا در انتخابات ریاست جمهوری را باعث پخش شدن آرا میان این دو کاندیدا برشمرد و افزود: در انتخابات ریاست جمهوری تنها یک برنده وجود دارد و چنانچه یا برنده نهایی از میان کاندیداهای اسلامگرا ولی با تعداد آراء کمتری باشد مسئول اصلی این پیشامد حضور دو چهره اسلامگرا در انتخابات ریاست جمهوری و عدم اتحاد میان اسلامگرایان است. اما در مجموع بخش اعظم ملت مصر رأی خود را به اسلامگرایان داده‌اند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نامزدهای اسلامگرا گوی سبقت را از سایر نامزدهای انتخابات ربود‌ه‌اند ،  تأکید کرد: معتقدم که این انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود و حتما حداقل یکی از کاندیداهای راه یافته به دور دوم از اسلامگرایان خواهد بود.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه به نظر می‌رسد برنده دور دوم انتخابات ریاست جمهوری یک چهره اسلامگرا باشد تصریح کرد: روند شمارش آرا آغاز شده و به محض اتمام روند شمارش نتایج اعلام خواهد شد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول