اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اخبار لحظه به لحظه اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک

خبرگزاری فارس: حدود ۵۱ میلیونی مصری واجد شرایط رای دادن در ۲۷ استان این کشور امروز به پای صندوق‌های رای رفتند تا اولین رئیس جمهور خود را بعد از انقلاب این کشور از بین نامزدهای مورد نظر انتخاب کنند.

اخبار لحظه به لحظه اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک

به گزارش فارس، اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سه دهه حاکمیت دیکتاتوری "حسنی مبارک"، رئیس جمهور مخلوع مصر از امروز به مدت دو روز در این کشور برگزار می‌شود.

 

بر اساس اعلام کمیته عالی انتخابات که عهده‌دار برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور است، روند رای گیری از ساعت 8 صبح امروز در تمام حوزه‌ها آغاز و ساعت 20 امروز روز پایان می‌یابد و تمام تدابیر لازم جهت برگزاری سالم و کامل این انتخابات از جمله ارسال برگه‌های رای گیری و دیگر موارد مورد نیاز به شعب اخذ رای  اتخاذ شده است.

 

50 ناظر اتحادیه عرب بر روند برگزاری سالم انتخابات در استان‌های مهم و اصلی مصر و شعب انتخاباتی آنها حضور دارد.

 

 به جز ناظران اتحادیه عرب قرار است، 72 ناظر از کشورهای مختلف جهان نیز نظارت بر روند برگزاری انتخابات را برعهده داشته باشند که از جمله آنها "موسسه عربی ماعت برای صلح و توسعه و حقوق بشر" است. این موسسه همچنین از طریق 63 ناظر روند برگزاری انتخابات پارلمانی الشعب و شورا را در مصر را نیز زیر نظر داشت.

 

در این دور از انتخابات 13 نامزد حضور دارند که به رقابت با هم می پردازند. در صورتی که هیچ یک از نامزدها نتواند در دور اول آرای لازم را به دست آورد انتخابات به دور دوم کشیده می شود.

 

این اولین بار پس از پایان سه دهه حاکمیت مبارک است که در جریان آن چهار جریان اسلام‌گرا، ملی‌گرا، غرب‌گرا و چپ‌گرا به رقابت با هم می‌پردازند.

 

"محمد مرسی" کاندیدای جماعت اخوان المسلمون شاخه سیاسی حزب "آزادی و عدالت" است که در روز 20 فروردین سال جاری رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر شد.

 

وی رئیس حزب آزادی و عدالت، نماینده پارلمان الشعب و از رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمون است که در سال 2000 نیز وارد پارلمان مصر شده بود.

 

محمد مرسی گزینه ذخیره جماعت اخوان المسلمون بود که پس از رد صلاحیت "خیرت شاطر" جایگزین وی شد. در بین نامزدهای اسلامگراها از وی به عنوان یکی گزینه‌های یاد می کنند که بخت بیشتری برای پیروزی در این دور از رقابت‌ها دارد. وی 37درصد آرای رای دهندگان خارج از کشور را به دست آورده در رتبه اول قرار گرفته است.

 

"عبد المنعم أبو الفتوح" یکی دیگر از نامزدهای اسلامگرا در انتخابات ریاست جمهوری مصر است . وی عضو سابق دفتر ارشاد اخوان المسلمون است که وارد عرصه رقابت شده و از حمایت گروههای سلفی نیز برخوردار است.  از ابوالفتوح نیز به عنوان یکی از گزینه‌های نام برده می شود که از بخت بیشتری برای پیروزی در این دور از انتخابات برخوردار است. وی 27 درصد آرای خارجی از کشور را به خود اختصاص دارد و بعد از مرسی در رتبه دوم قرار گرفت.

 

دو نامزد دیگر اسلامگراها یعنی "محمد سلیم العوا" و "عبد‌الله الاشعل" بر اساس برآوردهایی که از جامعه مصر می شود از شانس کمتری برای کسب آرای مردمی برخوردارند و عبدالله الاشعل حمایت خود را از نامزدی محمد مرسی اعلام کرده است و خبرهایی هم مبنی بر کناره‌گیری وی به نفع مرسی منتشر شده بود گرچه این خبر بعدا از سوی خود وی نیز رد شد ولی گفت که نامزدهای اسلامگرا باید بر سر یک نامزد به توافق برسند.

 

در تقابل با جریان اسلامگرا نیز نامزدهای غربگراها با چهار نامزد وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند که در بین آنها نام دو چهره سرشناس "عمروموسی" دبیرکل سابق اتحادیه عرب و وزیر خارجه مبارک و "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر دیکتاتور مصر به چشم می خورد.

 

عمروموسی از جمله دیپلمات‌های با سابقه مصر است. موسی یک دهه (1991 تا 2001) وزیر خارجه مصر و پس از آن دبیرکل اتحادیه عرب بود (2001 تا 2011). برخی از سایت‌های خبری از جمله الاهرام با انتشار نظر سنجی‌ها سعی در القای برتری وی در رقابت با سایر رقبا در انتخابات ریاست جمهوری مصر دارند ولی در رای‌گیری که در خارج از مصر صورت گرفت وی توانست در جایگاه چهارم قرار گیرد.

 

احمد شفیق نخست وزیر سابق مصر و وزیر سابق هواپیمایی این کشور است و در روزهای پایانی زمامداری حسنی مبارک از سوی رئیس جمهور مخلوع مصر به سمت نخست وزیر این کشور انتخاب شد و تا چند هفته پس از سرنگونی مبارک در این سمت قرار داشت. انقلابیون مصری وی را در زمره بقایای نظام پیشین مصر می‌دانند. از وی به عنوان نامزد مورد حمایت شورای عالی نظامی مصر یاد می شود.

 

"حسام خیرالله" و "عبدالفتاح فوزی" دو نامزد دیگر این جریان هستند که حضوری کم رنگ در انتخابات دارند و چندان پررنگ در عرصه انتخابات ظاهر نشدند البته عبدالفتاح فوزی رسما به نفع عمروموسی کنار کشید و دلیل آن را جلوگیری از پراکندگی آرا به سود "عمرو موسی" عنوان کرد.

 

چپگراها هم دو کاندیدا را به عرصه رقابت فرستاده اند که "خالد علی و ابوالعز الحریری" نام دارند که بر اساس گزارش ها بختی برای پیروزی در این دوره از رقابت‌ها ندارند.

 

ملی‌گراها به همراه سه نامزد "حمدین صباحی"،  "محمود حسام الدین" و "هشام البسطویسی" وارد این دور از رقابت‌ها شدند که نسبت به نامزدهای اسلامگرا و غربگرا از معروفیت کمتری برخوردارند. ولی در بین نامزدهای این گروه حمدین صباحی از دو نامزد دیگر از معروفیت بیشتری برخوردار است. صباحی 14 درصد آرای رای دهندگان خارج از مصر را به دست آورد و پس از مرسی و ابوالفتوح در رتبه سوم قرار گرفت.

 

انتهای پیام/++

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول