اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نخستین شب جمعه ماه رجب

آرزوهایت را به خدا بسپار/هر دعایی ستاره‌ای خواهد شد

خبرگزاری فارس: شب اولین جمعه ماه رجب، شب آرزوها نامیده شده و خداوند در این شب بزرگ، بیش از هر شب دیگری آرزوها و خواسته‌های بندگانش را استجابت می‌کند.

آرزوهایت را به خدا بسپار/هر دعایی ستاره‌ای خواهد شد

به گزارش خبرگزاری فارس از بهبهان، هفتمین ماه از سال هجری قمری رجب نام دارد که نباید فضیلت آن را به بوته فراموشی سپرد زیرا در میان ماه‌های دوازده‌گانه تنها و بدون ائتلاف با ماه‌های دیگر از حرمت و قداست ‏برخوردار است، در واقع چهار ماه در قرآن کریم با تعبیر «حرم‏» یعنی برخوردار از حرمت ‏یاد شده است که یکی از آنها فرد بوده که رجب نام دارد و در آن قتال و کشتار حرام است.

رسول اکرم(ص) فرموده‌‏ است: «رجب ماه بزرگ خداست و هیچ ماهی در حرمت و فضیلت‏ به پایه آن نمی‌‏رسد و قتال با کافران در این ماه حرام است، آگاه باشید که رجب ماه پروردگار است و شعبان ماه من و ماه رمضان ماه امت من است و اگر کسی در ماه رجب حتی یک روز، روزه بدارد خدا را از خود خشنود ساخته و خشم الهی از او دور می‏شود.»

امام هفتم(ع) فرموده است: «رجب نام نهری است در بهشت که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین‏تر است، هر کس یک روز از آن را روزه بدارد خداوند از آن نهر به او بیاشامد.»

در جایی دیگر از پیامبر اسلام(ص) نقل شده است: «رجب ماه استغفار امت من است، پس در این ماه طلب آمرزش کنید که خداوند آمرزنده و مهربان است و رجب را «اصب‏» می‏گویند زیرا که رحمت ‏خداوند در این ماه بر امت من بسیار ریخته می‏شود پس بسیار بگوئید استغفرالله و اسئله التوبة.»

ماه رجب، به دلیل برخورداری از مزایای گوناگون و توجه به ابعاد معنوی آن، نام‏های دیگری نیز دارد، نام‏هایی مثل ماه آمرزش خواهی (شهرالأستغفار)، ماه تک (رجب‌الفرد) به دلیل تنها واقع شدن و جدا شدن آن از سایر ماه‏های حرام، سرشار(رجب‌الاصب) به دلیل نزول سرشار رحمت الهی، ماه امیرمؤمنان(شهرالمؤمنین)، ریسمان الهی و اَصَمْ یعنی برخوردار از فضیلت‏های بسیار.

ماه رجب، از ماه‏های بزرگی است که طلوع سه امام معصوم، امام علی(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جواد(ع) را در آن شاهدیم و شروع بزرگ‌ترین جنبش تاریخ بشری، یعنی برانگیخته شدن پیام‌آور مهر و محبت، محمد مصطفی(ص) برای هدایت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است.

یاد و نام پیشوایان شهید این ماه، حضرت امام موسی کاظم(ع) و امام هادی(ع) و نیز پیام‌آور کربلا، زینب کبری(ع) گرما‏ بخش دل‏های مؤمنان است و نیمه رجب هم، پذیرای معتکفان کوی دوست خواهد بود و شاهد خلوت مشتاقان.

*لیله الرغائب

از جمله شب‌های بزرگ و با عظمت ماه رجب، شب جمعه اول این ماه است. معروف به لیلة‌الرغائب، اعمال مخصوصی در این شب ذکر شده که به واسطه آن اعمال برکات و پاداش فراوان بر انسان سرازیر می‏شود.

رغائب جمع رغیبه است به معنی «امر مرغوب فیه عکاء کثیر» یعنی شبی که در آن عطاها و مواهب فراوان بدست می ‌آید؛ در حدیث است شب جمعه اول این ماه احیاء و بیداری و نیایش فضیلت ویژه دارد و موجب دست‏یابی به عطایای ارزشمند حضرت پروردگار است.

نمازی با کیفیت مخصوصی در این شب ذکر کرده‏‌اند که پیامبر(ص) فرمود: هر کس این نماز را در این شب انجام دهد ثواب این نماز به نیکوترین صورت با روی خندان و درخشان و با زبانی فصیح در شب اول قبر در حضور این فرد ظاهر شود و به او می‏‌گوید: ای دوست من مژده می‌دهم تو را که از هر شدت و سختی نجات یافتی، نمازگزار می‏گوید: تو کیستی که من تاکنون چنین صورتی زیبا با چنین جلوه‌‏ای ندیدم و سخنی شیرین‏تر از کلام تو نشنیده‌‏ام و بویی بهتر از بوی تو نبوییده‌ام. در پاسخ می‏گوید: من همان نماز لیلة‌الرغائبم که شما انجام دادی. امشب آمده‏‌ام نزدت باشم تا حق را ادا کنم و مونس تنهایی تو باشم و وحشت را از تو بردارم و چون در صور دمیده شود من در عرصه قیامت سایه بر سر تو خواهم افکند پس خوشحال باش که خیر از تو معدوم نخواهد شد.

*اعمال لیله‌الرغائب

در کتاب مفاتیح‌الجنان آمده است:

روز پنج شنبه اول آن ماه روزه گرفته شود. چون شب جمعه شد مابین نماز مغرب و عشاء 12 رکعت نماز اقامه شود که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، 12 مرتبه سوره توحید خوانده شود.

و چون 12 رکعت به اتمام رسید، 70 بار ذکر «اللهم صل علی محمد النبی‌الامی و علی آله» گفته شود. پس از آن در سجده 70 بار ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، 70 بار ذکر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انک انت العلی الاعظم» گفته شود. دوباره به سجده رفته و 70 مرتبه ذکر «سبوح قدوس رب الملائکة والروح» گفته شود.

در اینجا می توان حاجت خود را از خدای متعال درخواست نمود. انشاء‌الله به استجابت می‌رسد.

*آرزوهایت را به خدا بسپار

امشب، شب آرزوهاست. شبی که آسمانش پر از برق ستارگان است. در آن شب هر دعایی ستاره‌ای خواهد شد و در پهنه آسمان خواهد نشست. بیا ستاره‌های هم را نظاره کنیم و بر هر کدام آمین بگوئیم.

شب آرزوها  نزدیک است. بیا از امروز کمتر خسته شویم بلکه آن شب را تا به صبح اجابتش بیدار بمانیم. برای هم دعا کنیم. برای آن کودکی که در آن سوی پهناور زمین امشب را گرسنه خواهد خوابید. و برای آن بیماری که فردایش را کسی امیدوار نیست. بیا از خدا بخواهیم رنج‌های آدمی را بکاهد و آرامش او را بیافزاید.

شب آرزوها نزدیک است. بیا در آن شب برای مادران و پدرانی که هستند عزت و آنان که نیستند، رحمت بخواهیم و مغفرت. بیا از خدا بخواهیم ابر رحمتش را بر زمینمان بگستراند تا قطرات آن، فطرت خفته را بیدار کند.

شب آرزوها نزدیک است. بیا غرور را کنار بگذاریم، لباس تکبر از تن به در کنیم و از درگاه خداوند متعال عذرخواهی کنیم به خاطر آن که عصیانش کردیم و نافرمانیش کردیم. بیا عذر تقصیر به درگاهش آوریم که چون شیطان از فرمانش سر باز زدیم.

شب آرزوها، شب اجابت است، شب مغفرت است. از کف ندهیمش...

راستی من را هم از دعا فراموش نکن، چندی است در کوچه‌های قرن‌ها از پدر خویش گم شده‌ام. دعا کن پیدا شوم. دعا کن تا پدرم، مولایم، امام زمانم را بیابم. دعایم کن... دعا

شب آرزوها نزدیک است... آرزوهایت را به خدا بسپار

================

گزارش: علیرضا شکری‌نسب

================

انتهای پیام/ع10/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول