اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

آغاز دومین روز انتخابات مصر/استقبال چشم‌گیر‌ از انتخابات

خبرگزاری فارس: روز دوم انتخابات ریاست جمهوری مصر دقایقی پیش در حالی با بازگشایی حوزه‌های انتخابی شهرهای مختلف این کشور آغاز شد که حضور امروز مردم در انتخابات مصر بیشتر از روز اول گزارش شده است.

آغاز دومین روز انتخابات مصر/استقبال چشم‌گیر‌ از انتخابات

به گزارش فارس، دومین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر دقایقی پیش با بازگشایی حوزه‌های انتخابی شهرهای مختلف این کشور آغاز شد.

دومین روز انتخابات ریاست جمهوری مصر در حالی برگزار می‌شود که حضور امروز مردم در انتخابات مصر بیشتر از روز اول، گزارش شده است.

انتخابات ریاست جمهوری مصر از روز گذشته در سراسر مصر از ساعت 8 صبح آغاز و تا ساعت 21 با یک ساعت تمدید به دلیل استقبال بسیار مردم پایان یافت.

شورای عالی نظامی مصر به عنوان بالاترین نهاد تصمیم‌گیری و حاکم بر کشور تمام تدابیر لازم جهت برگزاری سالم و کامل این انتخابات از جمله ارسال برگه‌های رای گیری و دیگر موارد مورد نیاز به شعب اخذ رای اتخاذ کرده بود.

حضور گسترده مردم در انتخابات ریاست جمهوری مصر

حضور پررنگ مردم

از نکات بسیار مهم این انتخابات حضور چشم گیر مردم در انتخابات بود،‌ بگونه‌ای که رسانه‌ها حضور رای دهندگان مصری را پای صندوق‌ها بی‌سابقه توصیف کردند.

اگرچه برخی از شعب اخذ رای با تاخیر گشوده شدند و همین موجب اعتراض‌های مردمی شد. تاخیر یک ساعته در گشایش برخی شعب اخذ رای خشم رای‌دهندگان مصری را برانگیخته بود و همین موجب شد تا آنها شعارهایی علیه قضات و شورای عالی نظامی مصر سر دهند.

شبکه‌های تلویزیونی نیز با پخش تصاویری از صف‌های طولانی مردم مصر، شور و شوق فراوان آنها برای ریختن آرای خود به صندوق‌ها را به تصویر کشیدند.

تلویزیون مصر میزان مشارکت مردم این کشور در روز اول انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت 15 به وقت محلی حدود 50 درصد اعلام کرد و گزارش داد که شمار رای‌دهندگان پس از کاهش دمای هوا در حال افزایش است.

برگزاری انتخابات در فضایی آرام

برگزاری انتخابات در فضایی آرام و بدون نقص امنیتی

اگرچه یک نیروی پلیس روز گذشته به ضرب گلوله افراد ناشناس به قتل رسید تا فضای انتخابات را ناامن و با اخلال مواجه کند، ولی بنابر اعلام وزارت کشور مصر این انتخابات در فضایی آرام و بدون نقص امنیتی برگزار شد.

250 هزار نیروی امنیتی مسئول حفظ امنیت انتخابات

250 هزار نیروی امنیتی تامین امنیت انتخابات را بر عهده داشتند

این درحالی است که 250 هزار نیروی امنیتی، ارتش و پلیس تامین امنیت حوزه‌های اخذ رای را برعهده دارند.  هواپیماها و بالگردهای ارتش نیز برای تامین امنیت انتخابات بر فراز شهر قاهره به پرواز درآمده‌ بودند.

حضور ناظران خارجی بر روند انتخابات

50 ناظر اتحادیه عرب بر روند برگزاری سالم انتخابات در استان‌های مهم و اصلی مصر و شعب انتخاباتی آنها حضور دارد.

به جز ناظران اتحادیه عرب 72 ناظر از کشورهای مختلف جهان نیز نظارت بر روند برگزاری انتخابات نظارت می‌کنند. در این دور از انتخابات 13 نامزد حضور دارند که به رقابت با هم می‌پردازند.

همچنین جیمی کارتر، رئیس جمهوری اسبق آمریکا که در قالب یک هیئت نظارت بر انتخابات وارد این کشور شده بود،‌ در برخی از شعب اخذ رای حاضر و بر روند برگزاری انتخابات نظارت کرد.

تقابل اسلام‌گرایان مصری به نمایندگی ابو الفتوح با غرب‌گرایان مصری به نمایندگی عمرو موسی

تقابل نامزدهای غربگرا با نامزدهای اسلامگرا

این اولین بار پس از پایان سه دهه حاکمیت مبارک است که در جریان آن چهار جریان اسلام‌گرا، ملی‌گرا، غرب‌گرا و چپ‌گرا به رقابت با هم می‌پردازند.

"محمد مرسی" کاندیدای جماعت اخوان المسلمون شاخه سیاسی حزب "آزادی و عدالت" است که در روز 20 فروردین سال جاری رسما کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مصر شد، با اختصاص 37 درصد آرای رای دهندگان خارج از کشور خود را به عنوان یکی از شانس‌های پیروزی در این انتخابات معرفی کند.

"عبد المنعم أبو الفتوح" یکی دیگر از نامزدهای اسلامگرا و عضو سابق دفتر ارشاد اخوان المسلمون نیز به عنوان یکی از گزینه‌های است که از بخت خوبی برای پیروزی در این دور از انتخابات برخوردار است. وی 27 درصد آرای خارجی از کشور را به خود اختصاص داد و بعد از مرسی در رتبه دوم قرار گرفت.

دو نامزد دیگر اسلامگراها یعنی "محمد سلیم العوا" و "عبد‌الله الاشعل" بر اساس برآوردهایی که از جامعه مصر می‌شود، از شانس کمتری برای کسب آرای مردمی برخوردارند. این در حالی است که عبدالله الاشعل حمایت خود را از نامزدی مرسی اعلام کرده است.

در تقابل با جریان اسلامگرا نیز نامزدهای غربگراها با چهار نامزد وارد رقابت‌های انتخاباتی شدند که در بین آنها نام دو چهره سرشناس "عمروموسی" دبیرکل سابق اتحادیه عرب و وزیر خارجه مبارک و "احمد شفیق" آخرین نخست وزیر دیکتاتور مصر بچشم می‌خورد.

برخی از سایت‌های خبری از جمله سایت الکترونیکی روزنامه الاهرام با انتشار نظر سنجی‌ها سعی در القای برتری وی در رقابت با سایر رقبا در انتخابات ریاست جمهوری مصر دارند، ولی در رای‌گیری که در خارج از مصر صورت گرفت، وی توانست در جایگاه چهارم قرار گیرد.

چپگراها هم دو کاندیدا را به عرصه رقابت فرستاده‌اند که "خالد علی" و "ابو العز الحریری" نام دارند و بر اساس گزارش‌ها بختی برای پیروزی در این دوره از رقابت‌ها ندارند.

ملی‌گراها به همراه سه نامزد "حمدین صباحی"،  "محمود حسام الدین" و "هشام البسطویسی" وارد این دور از رقابت‌ها شدند که نسبت به نامزدهای اسلامگرا و غربگرا از معروفیت کمتری برخوردارند. ولی در بین نامزدهای این گروه حمدین صباحی از دو نامزد دیگر از معروفیت بیشتری برخوردار است. صباحی 14 درصد آرای رای دهندگان خارج از مصر را به دست آورد و پس از مرسی و ابوالفتوح در رتبه سوم قرار گرفت.

محمد مرسی، نامزد جماعت اخوان المسلمون رای خود را به صندوق می‌ریزد

حضور نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر در پای صندوق‌های رای

علاوه بر مردم نامزدهای ریاست جمهوری مصر نیز روز گذشته پای صندق‌های رای حضور پیدا کردند و رای خود را در صندوق ریختند.

عمرو موسی، نامزد غربگرای مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر نیز با حضور در یکی از شعب اخذ رای، رای خود را به صندوق انداخت و در سخنانی این انتخابات را گامی جدید در راه تحول دمکراتیک در کشور خواند و از مردم مصر خواست، در انتخابات مشارکت جدی و گسترده داشته باشند.

اما محمد مرسی، رئیس حزب آزادی و عدالت و یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مصر با ریختن رای خود به صندوق درباره احتمال تقلب و تخلف در انتخابات گفت که مردم خود از آرا خود محافظت خواهند کرد و به کسی اجازه نخواهند داد که در آرا دست ببرد.

ابو الفتوح، پس از ریختن رای خود در میان مردم مصر

عبد المنعم ابو الفتوح، دیگر نامزد مستقل اسلام‌گرای مصر نیز در پیامی به مناسبت آغاز انتخابات ریاست جمهوری این کشور خطاب به مردم مصر از آنها خواست از هر جریان و جناحی که هستند و هر دیدگاه و اندیشه‌ای که دارند، در انتخابات حضوری پر زنگ و فعال داشته باشند و اولین رئیس جمهوری منتخب مصر را انتخاب کند.

وی با تاریخی خواندن این انتخابات و این لحظات خطاب به مردم مصر گفت که جهانیان هم اکنون نظاره‌گر پیروزی شما هستند.

از سوی دیگر محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر نیز از بامداد امروز برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در این کشور به شماری از شعب اخذ رای در قاهره سرکشید. "احمد شفیق"، نامزد غربگرای مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر در یکی از شعب اخذ رای در قاهره حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت. وی انتخابات ریاست جمهوری مصر را  به " جشن دموکراسی" توصیف کرده بود.

شفیق در حالی رای خود را به صندوق انداخت که روز گذشته یک منبع قضایی در کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که به دلیل اجرای قانون "عزل سیاسی" سران رژیم سابق  نمی‌توانند آرا خود را به صندوق‌های رای بریزند.

رئیس جمهوری آینده مصر باید حداکثر مطلق (50 + 1 در صد) آرا را به دست آورد و در صورتی که هیچ یک از نامزدهای شرکت کننده در مرحله اول به کسب این میزان از آرا موفق نشود، انتخابات مرحله دوم با حضور دو نامزد حائز بیشترین شمار آرا در روزهای 16 و 17 ژوئن برگزار خواهد شد.

قرار است، 30 ژوئن شورای عالی نظامی حاکم بر مصر قدرت را به رئیس جمهوری منتخب واگذار کند.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول