اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

مرسی: مردم مصر از آرا خود محافظت می‌کنند/شیخ‌الازهر: شرکت در انتخابات واجب است

خبرگزاری فارس: محمد مرسی، احمد طیب و محمد سلیم العوا با حضور در شعب اخذ رای آرای خود را به صندوق‌ انداختند. این درحالی است که کمیته عالی انتخابات مصر از استعفای 300 قاضی از ادای وظیفه خود خبر داد.

مرسی: مردم مصر از آرا خود محافظت می‌کنند/شیخ‌الازهر: شرکت در انتخابات واجب است

به گزارش فارس،‌ نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر در این کشور همچنان در حال برگزاری است و شخصیت‌های مختلف حزبی و سیاسی مصر آرای خود را با حضور گسترده مردم مصر به صندوق‌ها می‌ریزند، این درحالی است که با وجود فضای آرام حاکم بر برگزاری انتخابات یک نیروی پلیس در شهر قاهره به دست افراد ناشناس به ضرب گلوله کشته شد.

 

محمد مرسی رای خود را به صندوق انداخت

 

"محمد مرسی"، نامزد جماعت اخوان ‌المسلمون در انتخابات ریاست جمهوری دقایقی پیش با حضور در یکی از حوزه‌‌های انتخابیه شهر "الزقازیق" در استان الشرقیه رای خود را به صندوق انداخت.

 

محمد مرسی پس از انداختن رای خود به صندوق گفت که ملت مصر پس از انقلاب بزرگش دیگر اجازه نمی‌دهد، سران رژیم سابق به قدرت برسند و رژیم مبارک به قدرت بازگردد.

 

وی با اشاره به آگاهی و بیداری مردم مصر گفت: کردم مصر از صندوق‌های انتخاباتی و هر آنچه موجب تقلب در انتخابات و تغییر نتایج خواهد شد، محافظت خواهد کرد.

 

العوا: مردم مصر هم اکنون دمکراسی را می‌سازند

 

محمد سلیم العوا، نامزد اسلام‌گرای انتخابات ریاست جمهوری مصر با حضور در شعبه اخذ رای منطقه رابعه در قاهره رای خود را به صندوق انداخت.

وی پیش از انداختن رای خود به صندوق در سخنانی با اشاره به اینکه انتخابات مصر در فضای خوب و مناسبی در حال برگزاری است، دلیل این مدعا را صف‌های طولانی رای دهندگان مقابل شعب اخذ رای برشمرد.

العوا درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر گفت که ملت مصر با شرکت در این انتخابات آزادی و دموکراسی را در کشور بنا می‌کنند و ما اجازه نمی‌دهیم کسی آن را فاسد یا تباه گرداند.

 

300 قاضی از ادای وظیفه نظارت بر حوزه‌های انتخاباتی عذر خواستند

 

قاضی "حاتم بجاتو"ع دبیر کل کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر با بیان اینکه 300 قاضی از ادای وظیفه نظارت بر حوزه‌های انتخاباتی عذر خواستنه‌اند، گفت که 300 قاضی دیگر جایگزین این قضات شده‌اند.

وی دلیل استعفای این قضات را دوری حوزه‌های انتخاباتی مشخص شده برای آنها بیان کرد.

 

شیخ الازهر نیز رای خود را به صندوق انداخت

 

"احمد طیب"، شیخ الازهر مصر نیز با حضور در یکی از شعب اخذ رای در قاهره رای خود را در صندوق انداخت.

طیب پس از انداختن رأی خود در صندوق اعلام کرد که عدم مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری مصر از لحاظ شرعی حرام است.

طیب درحالی رای خود را به صندوق انداخت که بسان احمد شفیق، آخرین نخست وزیر حسنی مبارک به موجب لازم الاجرا بودن قانون عزل سیاسی سران رژیم سابق می‌بایست در شرکت در انتخابات منع می‌شد.

براساس قانون اساسی مصر ریاست دانشگاه الازهر توسط رئیس جمهوری مصر مورد تایید قرار می‌گیرد و حکم وی تنفیذ می‌شود.

ریاست جمهوری مصر امروز ساعت 8 آغاز و ساعت 20 پایان خواهد یافت. رئیس جمهوری آینده باید حداکثر مطلق آرا را به دست آورد و در صورتی که هیچ یک از نامزدهای شرکت کننده در مرحله اول به کسب این میزان از آرا موفق نشود، انتخابات مرحله دوم با حضور دو نامزد حائز بیشترین شمار آرا در روزهای 16 و 17 ژوئن برگزار خواهد شد.

قرار است، 30 ژوئن شورای عالی نظامی حاکم بر مصر قدرت را به رئیس جمهوری منتخب تحویل دهد.

انتهای پیام/++

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول