اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

/اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از مبارک/

شفیق با وجود تصویب قانون "عزل سیاسی" رای خود را به صندوق انداخت

خبرگزاری فارس: تاکید البسطویسی بر پذیرفتن نتیجه انتخابات، سرکشی طنطاوی به شعب اخذ رای و دادن رای احمد شفیق با وجود لازم الاجرا بودن قانون "عزل سیاسی" بر سران رژیم سابق آخرین خبرهای انتخابات ریاست جمهوری در مصر است.

شفیق با وجود تصویب قانون "عزل سیاسی" رای خود را به صندوق انداخت

به گزارش فارس، اولین انتخابات ریاست جمهوری مصر با حضور گسترده و پر رنگ مردم این کشور در حال برگزاری است و بسیاری از شخصیت‌های سیاسی این کشور و برخی از نامزدها آرا خود را به صندوق انداختند.

 

البسطویسی: نظر مردم را می‌پذیرم

 

"هشام البسطویسی"، نامزد ملی‌گرا حزب "اتحاد ملی پیشرو" در انتخابات ریاست جمهوری مصر ساعتی پیش با حضور در شهر نصر،‌ یکی از مناطق قاهره رای خود را به صندوق انداخت.

وی با اشاره به اتخاذ تدابیر امنیتی مناسب برای برگزاری این انتخابات ابراز امیدواری کرد که نامزدی در این انتخابات پیروز شود که نماینده واقعی انقلاب 25 ژانویه مصر باشد.

البسطویسی تاکید کرد: هر نتیجه‌ای که از این انتخابات به دست آید، مورد پذیرش اوست و هیچ‌گاه سخنی از وجود تقلب و تخلف در انتخابات بر زبان نمی‌آورد و به درستی آن ایمان دارد.

این درحالی است که "عصام شرف"، نخست وزیر سابق مصر نیز با حضور در یکی از شعب انتخاباتی قاهره رای خود را به صندوق انداخت.

وی ابراز امیدواری کرد، رئیس‌جمهوری آتی مصر امنیت و ثبات را دوباره به مصر بازگرداند.

 

سرکشی طنطاوی به شعب اخذ رای

 

محمد حسین طنطاوی، رئیس شورای عالی نظامی حاکم بر مصر ساعتی پیش برای نظارت بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر در این کشور به شماری از شعب اخذ رای در قاهره سرکشید.

 

احمد شفیق نیز رای خود را به صندوق انداخت

 

"احمد شفیق"، نامزد غربگرای مستقل انتخابات ریاست جمهوری مصر در یکی از شعب اخذ رای در قاهره حاضر شد و رای خود را به صندوق انداخت.

وی با توصیف برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر به " جشن دموکراسی"، گفت: همه ملت باید در این انتخابات و جشن دموکراسی شرکت کنند، زیرا مصر اکنون در مرحله حساسی به سر می‌برد.

شفیق در حالی رای خود را به صندوق انداخت که روز گذشته یک منبع قضایی در کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر اعلام کرد که به دلیل اجرای قانون "عزل سیاسی" سران رژیم سابق  نمی‌توانند آرا خود را به صندوق‌های رای بریزند.

این منبع که خواسته بود نامش فاش نشود، اعلام کرد که قانون منع فعالیت سیاسی نافذ است، بنابراین برای همه کسانی که مشمول آن می‌شوند، از جمله حسنی مبارک، رئیس مخلوع مصر  و عمر سلیمان معاون رئیس جمهور و فتحی سرور نخست وزیر و دبیرکل و امنای حزب ملی منحل لازم الاجراست و این افراد از حق دادن رای محروم هستند.

به گفته وی در صورتی که احمد شفیق نخست وزیر مبارک قانون را نقض کند و برای دادن رای پای صندوق حضور یابد، مشمول این قانون می‌شود که مجازات آن حداقل یک ماه حبس یا جریمه نقدی یا محکومیت به هر دو مجازات خواهد بود.

دادگاه عالی اداری مصر دو روز پیش قانون "عزل سیاسی" را تصویب کرد که به تایید شورای عالی نظامی این کشور رسیده بود. به موجب این قانون افرادی که در 10 سال گذشته عضو کابینه حسنی مبارک بوده‌اند، حق کاندیداتوری و رای دادن در انتخابات را ندارند.

مطبوعات مصر درباره اعلام تصویب این قانون نوشتند که قانون عزل سیاسی نامزدی مقامات رژیم مبارک در انتخابات مصر را ممنوع می‌کند، اما نام احمد شفیق همچنان در لیست نهایی کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری دیده می‌شود.

کمیته عالی انتخابات ریاست جمهوری مصر با صدور حکمی اعلام کرد: حسنی مبارک، رئیس جمهوری مخلوع مصر و علاء و جمال مبارک، فرزندان وی و مسئولان حکومت سابق مصر و "احمد الطیب"، شیخ الازهر حق رأی دادن در انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور را نخواهند داشت.

انتخابات ریاست جمهوری مصر امروز ساعت 8 آغاز و ساعت 20 پایان خواهد یافت. رئیس جمهوری آینده باید حداکثر مطلق آرا را به دست آورد و در صورتی که هیچ یک از نامزدهای شرکت کننده در مرحله اول به کسب این میزان از آرا موفق نشود، انتخابات مرحله دوم با حضور دو نامزد حائز بیشترین شمار آرا در روزهای 16 و 17 ژوئن برگزار خواهد شد.

قرار است، 30 ژوئن شورای عالی نظامی حاکم بر مصر قدرت را به رئیس جمهوری منتخب تحویل دهد.

انتهای پیام/++

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول