اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس:

موقعیت جغرافیایی ایران در خزر برتر است

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی گروه جغرافیای سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: موقعیت جغرافیایی ایران بین کشورهای ساحلی خزر برتر است.

موقعیت جغرافیایی ایران در خزر برتر است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، زهرا احمدی عصر امروز در پنجمین کنگره انجمن ژئوپلتیک ایران در دانشگاه آزاد اسلامی این شهر روسیه، ایران، جمهوری آذربایجان، قزاقستان و ترکمنستان را کشورهای ساحلی حاشیه خزر برشمرد و اظهار کرد: دریای خزر یک منطقه مهم ژئوپلتیکی در جهان امروز قلمداد می‌شود.

وی موقعیت جغرافیایی ایران بین کشورهای ساحلی خزر را برتر عنوان کرد و افزود: ایران در بر گیرنده دو حوزه غنی انرژی در دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب است.

احمدی با بیان اینکه ایران راه مناسبی برای انتقال انرژی خزر و آسیای مرکزی به بازارهای بین‌المللی است، تصریح کرد: ایران می‌تواند راه به‌صرفه‌ای برای کشورهای همسایه محصور در خشکی برای دسترسی به آب‌های آزاد باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس قابلیت‌های برتر جغرافیایی در منطقه را موجب موقعیت برتر سیاسی ایران در منطقه دانست و خاطرنشان کرد: سیاست داخلی، روابط قدرت‌های منطقه‌ای و روابط قدرت‌های فرا منطقه‌ای در روند تحولات منطقه خزر تاثیرگذارند.

وی در ادامه با اشاره به بررسی تطبیقی مدیریت سیاسی فضا با شرح وظایف مدیران سیاسی در ایران، ابراز کرد: مدیریت سیاسی فضا با معنای اداره بهینه اداره امور و تنظیم روابط افقی و عمودی فضاهای جغرافیایی تلاش می‌کند محیط زیست مناسبی را برای شهروندان ساکن فراهم کند.

به گفته احمدی، الگوهای مدیریت سیاسی فضا در بسیاری از کشورها از جمله ایران با اتکا بر سیستم سیاسی بسیط از نوع متمرکز مدیریت می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس یادآور شد: در این ساخت سیاسی، شبکه مدیریتی به صورت رسمی و سلسله مراتبی بوده و دستورها و فرمان‌ها از بالا به پایین در جریان است بنابراین سرعت کند، دقت شدید و روحیه خلاقیت و نوآوری در پایین‌ترین سطح قرار دارد.

وی با بیان اینکه درک واقعیت‌های فضای جغرافیایی به دلیل وجود رابطه یک طرفه با چالش مواجه است، اظهار کرد: تعامل‌های هم‌عرض ناچیز و تعامل سطوح پایین سیستم با سطوح بالایی وجود نداشته یا در سطح بسیار محدود است.

احمدی تصریح کرد: بررسی شرح وظایف مدیران سیاسی در سطوح استانداری، فرمانداری، بخشداری و دهداری در ایران نشان می‌دهد که شرح وظایف با نظام مدیریت سیاسی فضا در سطوح مذکور سازگاری و انطباق لازم را ندارد و این عدم انطباق توسعه آنها را با چالش مواجه می‌کند.

انتهای پیام/ش20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول