اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس جهاد دانشگاهی قم خبر داد

ساماندهی 76 هیئت مذهبی در طرح ملی بازتوانی

خبرگزاری فارس: رئیس جهاد دانشگاهی قم گفت: 76 هیئت مذهبی قم در قالب طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی سامان‌دهی شده و آموزش‌های لازم به نمایندگان آنها داده شده است.

ساماندهی 76 هیئت مذهبی در طرح ملی بازتوانی

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمد ابراهیم فقیه‌زاده در نشست خبری طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی استان قم که پیش از ظهر امروز در جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، اظهار کرد: استفاده از ظرفیت هیئات مذهبی در بحث حوادث ناگوار از جمله زلزله، اهمیت فراوانی دارد.

وی با اشاره به زلزله بزرگ بم و کشته شدن بیش از 45 هزار نفر از مردم این شهر، افزود: عمق این حادثه به حدی بود که هیچ نقطه سالمی در شهر وجود نداشت و مسائل مبهم فراوانی حتی در خصوص مکان دقیق زلزله به وجود آمده بود.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با تاکید بر امدادرسانی سریع در زمان زلزله بیان داشت: بازتوانی و بازشناسی افراد سالم در مکان بروز فاجعه، تأثیر فراوانی در تسریع کمک‌رسانی خواهد داشت.

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی به دلیل رعایت اصول اخلاقی برگرفته از مذهب، قدرت و توانایی خوبی به منظور انسجام کامل در شرایط بحرانی دارند.

فقیه‌زاده با بیان اینکه طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی تأثیر فراوانی در کمک‌رسانی به موقع خواهد داشت، گفت: البته باید توجه داشت که منظور از این طرح، جایگزینی هیئت‌های مذهبی به جای دستگاه‌های مسئول نیست.

رئیس جهاد دانشگاهی قم عنوان داشت: هیئت‌های مذهبی دارای موقعیت‌های خاصی در شهرهای مختلف هستند به طوری که 76 هیئت در قم و با کمک سازمان تبلیغات اسلامی سازماندهی شده‌اند.

وی از تعیین موقعیت دقیق فعالیت هیئت‌ها در قم خبر داد و افزود: از هر هیئت نیز پنج نفر به عنوان تصمیم‌گیرندگان طرح در دوره‌های آموزشی ویژه‌ای شرکت کرده‌اند تا در مواقع بحرانی بتوانند وظایف اولیه خود را به درستی انجام دهند.

فقیه‌زاده با اشاره به تأثیر فراوان حضرت زینب(س) در حادثه کربلا و پس از آن به منظور بازتوانی روحی و روانی اسرا ابراز کرد: ایشان پس از غارت چادرها توسط لشکر کوفه، تلاش فراوانی برای گردآوری زنان و کودکان انجام دادند به همین دلیل مسئولان طرح ملی بازتوانی هیئات مذهبی تصمیم گرفتند که مسیر این بانوی بزرگوار را ادامه دهند.

رئیس جهاد دانشگاهی قم بخشی از آسیب‌های فراوان زلزله بم را ناشی از نبود سرپناه و نیز هجوم افراد کلاهبردار برای سرقت اموال باقی مانده دانست و افزود: حضور افراد مؤمن و خدامحور در این میان، تأثیر فراوانی در نجات حادثه‌دیدگان داشت.

وی با اشاره به نقش جهاد دانشگاهی در این طرح گفت: در راستای انجام طرح‌های این چنینی، مجموعه کارها به دانشگاه‌ها و مراکز علمی سپرده می‌شود و در قم نیز با توجه به اعتمادی که به جهاد دانشگاهی وجود داشت و با توجه به تجربه‌های آموزشی و پژوهشی فراوان این نهاد، کار به جهاد دانشگاهی سپرده شد.

فقیه‌زاده با بیان اینکه گسل‌های فراوانی در قم وجود دارد ابراز کرد: ساختار ابنیه موجود در قم، شامل گستردگی بافت فرسوده بوده و به همین دلیل آمادگی لازم برای مواجهه با زلزله وجود ندارد.

رئیس جهاد دانشگاهی قم با تاکید بر ارائه آموزش‌های لازم به افراد اجتماع در خصوص مقابله با حوادث ناگوار گفت: لازم است که در هر خانواده، برخی اشخاص آموزش‌های لازم را فراگرفته باشند زیرا در شرایط بحرانی، هیچ‌کس مانند افراد یک خانواده نمی‌توانند به یکدیگر کمک کنند.

وی زلزله را از جمله خطرات جدی دانست که تمام کشورها را تهدید می‌کند و افزود: همواره حوادث جدیدی وجود خواهند داشت که آمادگی در برابر آنها ضروری به نظر می‌رسد.

فقیه‌زاده خواستار تلاش رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی صحیح به مردم در خصوص حوادث ناگوار طبیعی شد و عنوان داشت: ارائه اطلاعات لازم به شهروندان در زمینه استحکام بناها و ضرورت توجه به ایمن‌سازی خانه‌ها، از جمله کارکردهای رسانه است که باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

انتهای پیام/و10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول