اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

بررسی وضعیت فعالیت‌های‌ رسانه‌ای رودان

لزوم تغییر نگاه‌ها به رسانه‌ در شرق هرمزگان

خبرگزاری فارس: مناطقی همانند رودان در شرق هرمزگان طی سال‌های اخیر با رشد نسبتاً قابل توجهی در عرصه فعالیت‌های رسانه‌ای رو به رو شده‌ است که در همین راستا این حوزه با چالش‌ها و تنگناهایی نیز رو به رو بوده است.

لزوم تغییر نگاه‌ها به رسانه‌ در شرق هرمزگان

به گزارش خبرگزاری فارس از رودان، این منطقه از هرمزگان هم‌گام با توسعه زیرساختی و عمرانی در حوزه‌های فرهنگی نیز رشد قابل توجهی در سال‌های اخیر داشته است.

در این بین رسانه‌ها نیز توسعه خوبی در سال‌های اخیر یافته‌اند، اما کماکان فعالان و دست‌اندرکاران این حوزه انتظاراتی را از مسئولان دستگاه‌ها با هدف بهبود فعالیت‌های رسانه‌ای دارند.

در همین راستا پای صحبت تعدادی از فعالان رسانه‌ای و خبرنگاران در شهرستان رودان نشسته‌ایم.

وحید امیری سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد این شهرستان با بیان این نکته که خبرنگاران قشری تأثیرگذار در تمامی شئون و عرصه‌ها هستند، اظهار داشت: جامعه مدیون قشر خبرنگار است.

امیری ضمن تأکید بر نقش "روابط عمومی‌ها به عنوان بازوهای توانمند و پشتوانه خبرنگاران" خاطرنشان کرد: انعکاس اخبار مثبت توسط روابط عمومی‌ها بدین معنا نیست که خبرنگاران از پرداختن به جنبه‌های منفی رویدادها صرف نظر کنند، بلکه یک خبرنگار باید جنبه مثبت و منفی رویدادها را در کنار هم ببیند تا توانسته باشد به رسالت واقعی یک خبرنگار عمل کند.

وی هم‌چنین بر تعامل بیشتر دستگاه‌ها با اصحاب خبر تأکید و افزود: درج اصلاحیه توسط یک رسانه نشان دهنده تعهد کاری و حسن نیت آن رسانه است و هر گاه چنین فضایی در رسانه‌های خبری حاکم شد، مطمئناً اخلاق رسانه‌ای به گونه‌ای شایسته رعایت شده است.

امیری ادامه داد: خبرنگاران باید اخلاق‌مداری را به گونه‌ای سرلوحه عمل قرار دهند که الگویی برای آحاد جامعه باشند.

سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی رودان، حمایت از خبرنگاران را امری لازم و ضروری برشمرد و عنوان کرد: خبرنگاران آن‌گونه که شایسته است مورد توجه نیستند و دستگاه‌های دولتی می‌توانند از این قشر حمایت بیشتری کنند.

*غلامعباس شمس‌الدینی خبرنگار خبرگزاری مهر و سردبیر هفته‌نامه محلی سفیر جنوب نیز اظهار داشت: شکی نیست که خبرنگار در روند تهیه اخبار دارای استقلال است و سلایق سیاسی افراد برای یک خبرنگار به هیچ وجه ملاک عمل نیست.

شمس‌الدینی، مدیران دستگاه‌ها را مورد خطاب قرار داد و گفت: خبرنگاران، مشاوران صدیق، مخلص و در خط انقلاب و نظام هستند.

وی افزود: انتشار اخبار، مهم‌ترین کمک به دستگاه‌های دولتی است و درج خبرهای انتقادی نیز مستثنی از این قاعده نیست و همگی در راستای رفع مشکلات مردم است.

این فعال رسانه‌ای ادامه داد: برچسب‌زنی به برخی خبرنگاران تحت عنوان مخالف، حاشیه‌ساز و از این قبیل صفات، چاره ساز مشکل برخی ادارات و حلال مشکلات نیست.

شمس‌الدینی اضافه کرد: رسالت یک خبرنگار علاوه بر صحت، دقت و سرعت، انعکاس حقایق جامعه در رسانه است.

وی افزود: تصور اینکه یک خبرنگار به عنوان روابط عمومی دستگاه‌ها عمل کند، تصور غلطی است که متأسفانه در برخی دستگاه‌ها رواج یافته است.

شمس‌الدینی در ادامه ضمن انتقاد از "عدم حمایت دستگاه‌های دولتی از نشریات محلی"، به طرح سؤالی در زمینه میزان اختصاص بودجه فرهنگی دستگاه‌ها، در راستای حمایت از نشریات محلی پرداخت و از عملکرد دستگاه‌های دولتی برای انتشار مناقصه‌ها و مزایده‌ها در نشریاتی که کم‌ترین پوشش خبری از شهرستان را دارند، اظهار گلایه کرد.

شمس‌الدینی، "خبرنگاران را قشر مظلوم جامعه دانست" و گفت: اگر یک خبر انتقادی از یک مدیر توسط خبرنگار منتشر شود، از هر اهرمی برای تنبیه آن خبرنگار استفاده می‌کند.

خبرنگار خبرگزاری مهر و دبیر هفته‌نامه سفیر جنوب در پایان سخنان خود میزان حقوق دریافتی کارمندان از دولت و خبرنگاران از رسانه را مورد قیاس قرار داد و گفت: حقوق دریافتی یک خبرنگار در شهرستان‌ها شاید معادل پنج روز حقوق یک کارمند باشد، اما برای اینکه خبرنگار به عنوان "وجدان بیدار جامعه" در اذهان عمومی ایفای نقش می‌کند، این تفکر و رویکرد سبب می‌شود که کاستی‌های مالی یک خبرنگار کم‌رنگ به نظر آید، اما این دلیل نمی‌شود که مسئولان نسبت به این قضیه بی‌تفاوت باشند و باید به فکر راهکاری برای التیام این نقیصه باشند.

*فرید محبی خبرنگار هفته‌نامه شهروند هرمزگان نیز پاسداشت از خبرنگاران را مختص روز خبرنگار ندانست و عنوان کرد: همیشه باید از این قشر پر تلاش حمایت کرد.

وی عدم عملکرد قابل ارائه در رسانه و نیز عدم علاقه جهت انعکاس اخبار را دو حجت برای دستگاه‌هایی دانست که با رسانه‌ها همکاری نمی‌کنند و خواستار ارائه مکانیزم و راهکاری مناسب برای تعامل بیشتر دستگاه‌ها با رسانه شد.

*طیبه رحیمی خبرنگار خبرگزاری ایرنا و روزنامه صبح ساحل نیز به ارائه نظر پرداخت و "از توجه مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی رودان به مشکلات فرا روی قشر خبرنگار"، تقدیر و خواستار حمایت جدی از خبرنگاران شد.

رحیمی گفت: روابط عمومی بازوی یک خبرنگار نیست و یا اینکه لااقل در رابطه با روابط عمومی‌های دستگاه‌ها در رودان این گفته را می‌توان تصدیق کرد، چرا که با وجود فراهم بودن راه‌های ارتباطی، اقدام به ارسال خبر به رسانه‌ها نمی‌کنند.

خبرنگار خبرگزاری ایرنا و روزنامه صبح ساحل هم‌چنین ضمن تأکید بر حمایت از رسانه‌های مکتوب، عدالت در توزیع آگهی‌ها را خواستار شد.

*اسماعیل خاشعی خبرنگار خبرگزاری فارس در رودان نیز با ذکر حدیثی مبنی بر "مسئولیت تنها امتحان الهی است که هر فردی در طول عمر خود به وسیله آن آزمایش می‌شود"، مسئولیت را فرصتی الهی دانست که باید از آن در راستای خدمت به مردم استفاده کرد.

خاشعی ادامه داد: این حدیث نیز به مثابه خیلی از نکات اخلاقی دیگر متأسفانه در میان برخی مدیران دستگاه‌ها به دست فراموشی سپرده شده و باید به دنبال ترویج و تعمیق این اندیشه‌ها در مدیران اجرایی باشیم، چرا که وقتی مدیر به فکر خدمت به مردم باشد، از بسیاری از این انتقادات که  توسط فعالان عرصه خبر در این شهرستان مطرح شد، مصون می‌ماند و اگر هم شکوه و انتقادی نسبت به شخصی خاص که دارای مسئولیت اجرائی است ارائه شود، به دید یک حاشیه‌ساز یا یک مخالف به او نمی‌نگرد.

خاشعی افزود: کم‌توجهی به قشر خبرنگار نباید تا جایی ادامه یابد که خبرنگار، که به عنوان زبان گویای جامعه در حال خدمت است، زبان به گلایه باز کند و از بی‌مهری برخی اظهار شِکوه کند و خواستار حمایت متولیان امر از خبرنگاران، بالاخص خبرنگاران شهرستان رودان شد.

*علیرضا ذاکری خبرنگار خبرگزاری ایسنا در رودان نیز ضمن "اظهار نارضایتی از عدم آشنایی برخی مدیران با وظایف یک خبرنگار"، خواستار تعامل بیشتر اداره ارشاد با رسانه‌ها شد.

وی هم‌چنین تشکیل کانون خبرنگاران را در زمان کنونی در راستای توسعه بیش از پیش شهرستان "لازم و ضروری" دانست.

*عبدالله قدسی خبرنگار باشگاه خبرنگاران در رودان نیز حفظ و پاسداشت حرمت اصحاب قلم را وظیفه آحاد جامعه و بالاخص مدیران دانست و اظهار داشت: فقدان شناخت لازم نسبت به موقعیت اشخاص و جایگاه شغلی افراد، سبب بروز برخی مشکلات است.

از دیگر نکات مورد اشاره قدسی، برگزاری دوره تخصصی برای خبرنگاران بود.

در این راستا باید توجه داشت که مواردی همانند راه‌اندازی کانون خبرنگاران، ایجاد خانه مطبوعات، عضویت خبرنگاران در صندوق حمایت از هنرمندان و حضور نماینده خبرنگاران در شورای فرهنگ عمومی شهرستان، از جمله خواسته‌های مؤکد خبرنگاران در شهرستان رودان است.

انتهای پیام/ع10/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول