اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر:

ملایر در سنت حسنه وقف در کشور شاخص است

خبرگزاری فارس: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر با اشاره به پیشتازی ملایر در سنت حسنه وقف گفت: در حال حاضر تعداد موقوفات ملایر به 156 مورد رسیده است.

ملایر در سنت حسنه وقف در کشور شاخص است

به گزارش خبرگزاری فارس از ملایر، حجت‌الاسلام حاجی‌رضا زین العادبدینی در جریان بازدید از پروژه‌های اوقافی ملایر و در جمع اصحاب رسانه استان به اهمیت و ارزش بالای سنت حسنه وقف در اسلام اشاره کرد و اظهار داشت: 63.5 درصد از اراضی شهرستان ملایر موقوفه است و در این راستا این شهرستان از نظر وقف جزو شهرستان‌های شاخص و صاحب نظر در کشور است.

وی ادامه داد: تا پایان سال 89 در این شهرستان 148 موقوفه وجود داشت که با اضافه شدن هشت موقوفه جدید در سال 90 تعداد موقوفات ملایر به 156 مورد در حال حاضر رسیده است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر از وجود 48 بقعه متبرکه در این شهرستان خبر داد و گفت: اکثر این بقاع از نوادگان امام حسن مجتبی(ع)، امام سجاد(ع)، امام محمد باقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) هستند.

وی به برنامه‌ها و اهداف سازمان اوقاف و امور خیریه کشور اشاره کرد و گفت: در این راستا ما نیز برنامه‌هایمان را در محور به روزرسانی و احیای موقوفات و تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی دنبال می‌کنیم و در این زمینه نیز موفق بوده‌ایم.

زین العابدینی اظهار داشت: در این راستا در سال گذشته و طی تعطیلات نوروز اطلاعات 20 هزار رقبه از شهرستان ملایر وارد سامانه اوقاف و امور خیریه شد که در این زمینه ملایر نخستین شهرستانی بود که توانست با همت کارکنان این اداره اطلاعات رقبات را  در مدت زمان کوتاهی به ثبت برساند.

وی در ادامه از کسب رتبه نخست شهرستان ملایر در سند حسابداری در کشور خبر داد و گفت: در این زمینه ملایر مورد تقدیر قرار گرفت و این افتخار بزرگی برای شهرستان ملایر است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان ملایر با بیان اینکه ملایر شهری موقوفه‌پرور است، اظهار داشت: خوشبختانه فرهنگ وقف در بین مردم ملایر جا افتاده و مردم آشنایی کاملی با موقوفات و حق پرداخت موقوفه دارند و اگر در برخی موارد مشکلی وجود دارد به دلیل عدم آگاهی مردم نسبت به حقوق موقوفات است و در این زمینه مردم قبل از هر نوع خرید و فروش ملک باید نسبت به موقوفه‌بودن یا نبودن آن آگاهی پیدا کنند که در مراحل بعدی با مشکلات مواجه نشوند و اداره اوقاف را مقصر تلقی نکنند.

وی به نیات واقفان اشاره کرد و گفت: در کشور نیات واقفان بیش از 700 مورد است که سازمان اوقاف و امور خیریه وظیفه دارد طبق نیات واقفان عمل کند و در این زمینه اداره اوقاف و امور خیریه ملایر نیز با توجه به نیات واقفان ملایر که بیشتر توجه به بخش آموزش، بهداشت، روضه‌خوانی، اطعام دهی به نیازمندان و وقف برای امام حسین(ع) بوده گام برداشته است.

زین‌العابدینی ابراز داشت: نیات واقفان ما باید بیشتر به سمت نیازهای جامعه پیش برود و در این زمینه ما به واقفان نیز مشاوره می‌دهیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر شهرستان ملایر در بخش درمان اشباع شده است و 30 درصد از تخت‌های بیمارستانی نیز خالی است، به همین دلیل باید با مشاوره، واقف را به سوی وقف‌های جدید و مورد نیاز سوق داد.

 رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر بیشتر نیازهای شهرستان ملایر را احداث خوابگاه‌های دانشجویی، دانش آموزی توجه و کمک به دانش آموزان بی‌بضاعت، کمک به ایتام، ازدواج ، وقف در خصوص ولادت ائمه(ع) و... برشمرد و گفت: مردم ما باید با این نیازها آشنا شوند تا در صورت اقدام به وقف در این زمینه‌ها باشد که نقش ما فقط دادن مشاوره است و نیات با خود واقفان است.

وی در خصوص پرداخت حقوق موقوفات ادارات و نهادهایی که موقوفه هستند، گفت: 90 درصد ادارات این شهرستان موقوفه بوده و در زمینه پرداخت حق موقوفات به اداره اوقاف و امور خیریه نیز سال‌های قبل کوتاهی از سوی ادارات صورت گرفته و در حال حاضر نیز بدهی‌هایی وجود دارد که البته نسبتاً بهتر شده اما هنوز مشکل به طور قطع رفع نشده است.

زین العابدینی به بحث اسناد منابع طبیعی با سازمان اوقاف و امور خیریه اشاره کرد و گفت: در این راستا با منابع طبیعی تفاهمنامه‌ای انجام شد که طبق این تفاهمنامه اقدامات برای تقسیمات با موقوفات صورت گرفت و شهرستان ملایر به عنوان نخستین شهرستان این تفاهمنامه را در کشور اجرایی کرد که در اکثر مفاد این تفاهمنامه رشد قابل ملاحظه‌ای داشته‌ایم.

وی تصریح کرد: در حال حاضر طبق این تفاهم‌نامه تقسیمات در روستای یمن غربی و روستای پیرمیشان انجام و نقشه روستای یمن شرقی و روستای‌ کیکله نیز تهیه و به‌زودی انجام می‌شود و با توجه به گستردگی شهرستان ملایر این کار به زمان زیادی نیاز دارد.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر از وجود 34 هزار رقبه در استان همدان خبر داد و گفت: 24 هزار از این رقبات در شهرستان ملایر است.

وی در ادامه به اقدامات اوقاف و امور خیریه ملایر طی سال‌های متمادی اشاره کرد و گفت: ساخت مراکز علمی و مراکز مختلف از جمله پروژه‌های پیوند، استخر و هتل و تعمیر و تجهیز امامزادگان و... از اقدامات اوقاف بوده که در این زمینه امسال نیز کار بازسازی سه بقعه متبرکه امامزاده علی‌اکبر روستای کرکان و امامزاده علی‌اصغر جوکار و امامزاده آقامیر علی‌آباد دمق در حال اجرا است.

حاجی‌زین‌العابدینی عنوان داشت: همچنین در بحث امنیت بقاع نیز در چندین امامزاده از جمله امامزاده روستای علمدار، امامزاده عبدالله ملایر و تکیه ابوالفضل(ع) دوربین مدار بسته نصب شد که برای بقیه بقاع نیز برنامه‌های دیگری در دست اقدام است.

وی گفت: برای سال 91 نیز برنامه‌های دیگری در دست اجراست که امیدواریم بتوانیم در راستای نیات واقفان و با همکاری و حمایت بیشتر اجرایی‌کردن این برنامه‌ها گام برداریم.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه ملایر درآمد اوقاف ملایر را در سال 89 یک میلیارد و 600 میلیون تومان عنوان کرد و افزود: در سال 90 درآمد اوقاف به 70 درصد بالاتر رسیده است و امیدواریم این درآمد به سطح بالاتری درسال جاری برسد.

انتهای پیام/خ10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول