اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه آبیک:

ملاصدرا پایه‌گذار مکتب تعقلی جدید است

خبرگزاری فارس: امام جمعه آبیک گفت: صدرالمتألهین مکتب تعقلی جدید در اسلام را پایه گذاری کرد، چرا که توانست چشم‌انداز جدیدی را در فلسفه اسلامی بگشاید.

ملاصدرا پایه‌گذار مکتب تعقلی جدید است

حجت‌الاسلام سید ابوتراب موسوی امروز به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا در گفت‌وگو با خبرنگار فارس د‌ر آبیک اظهار کرد: امروز نظام فلسفی ملاصدرا را آخرین و کامل‌ترین نظام فلسفی در جهان اسلام به حساب می‌آورند.

وی افزود: ایران اسلامی خاستگاه و مهم‌ترین مرکز تعلیم و تدریس فلسفه ملاصدرا بوده است که در محافل سنتی و حوزه‌های علمیه، حکمت متعالیه این فیلسوف اسلامی مهم‌ترین جریان فلسفی است که تدریس می‌شود.

این مسئول ادامه داد: حکمت متعالیه ملاصدرا همچون قله‌هایی بر فراز حیات فکری اسلامی قرار گرفته و آبشخور دستاوردهای معنوی برای ایرانیان و بخش مهمی از مسلمانان شبهه قاره هند است.

امام جمعه آبیک در خصوص تفاوت فلسفه اسلامی با فلسفه یونانی گفت: فلسفه اسلامی نشأت گرفته از قرآن کریم و احادیث و روایات اسلامی است ولی فلسفه یونانی بافتنی است و در بین علمای اسلام متروک شده است، گرچه همه این فلسفه باطل و یا حق نیست.

موسوی خاطرنشان کرد: علم فلسفه درباره هستی است بنابراین حکمت متعالیه ملاصدرا که موضوعش وجود و موجود است تلفیقی از عرفان، حکمت، فلسفه و کلام است و در درون فضای فکری شیعی قرار دارد.

وی یادآور شد: ملاصدرا آمیزه‌ای بی‌نظیر از ایمان دینی کامل، ذهن منطقی دقیق و قلبی که طبیعت آن را مستعد نظاره‌گری در حقایق فوق طبیعی کرده بود در اختیار داشت که این امر بنیانگذاری مکتبی چون حکمت متعالیه را ممکن ساخت.

امام جمعه آبیک بیان کرد: وجود خدا آنقدر در جهان آشکار است که از شدت آن، وجودش به باطن رفته، چرا که به اندازه وجود ممکنات در دنیا دلیل وجود دارد.

موسوی بیان کرد: حکمت متعالیه ملاصدرا شاخه جدیدی از درخت اندیشه‌ورزی اسلامی است که به قصد آماده شدن در مقابل نیازهای فکری بخشی از جامعه اسلامی در برهه خاصی از زمان و در دوره‌ای از تاریخ که تا زمان ما نیز تداوم یافته، تأثیرگذار بوده و است.

انتهای پیام/و20/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول