اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی:

شبکه وکالت در زمان امام هادی(ع) گسترده‌تر شد

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری گفت: شبکه وکالت در زمان امام هادی(ع) گسترده‌تر شد و رنگ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی به خود گرفت.

شبکه وکالت در زمان امام هادی(ع) گسترده‌تر شد

حجت‌الاسلام ذبیح‌الله نعیمیان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم با اشاره به همزمانی امامت امام هادی(ع) با معتصم، واثق، متوکل، منتصر، مستعین و معتز از خلفای عباسی اظهار داشت: در میان آنها، متوکل بیشتر از بقیه خلافت کرد و ظلم‌های بیشتری نیز بر علویون و شیعیان وارد آورد.

وی ادامه داد: در دوره‌ای که آن حضرت به سر می‌بردند، اوضاع بسیار نامناسب بود و در حدود نیم قرن 18 قیام و خروج بر حاکم در آن زمان رخ داد چرا که عظمت و هیبت خلفای اموی در این زمان تزلزل یافته بود و ترکان بر دستگاه خلافت برتری یافته بودند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: در این زمان حرکت‌های علوی گسترش یافته بود هر چند به دلیل ضعف رهبری و نداشتن هدف مشخص که بخشی به نامساعد بودن شرایط بر می‌گشت قیام‌های متعدد سرکوب شدند اما فضا تغییر کرده بود.

وی با اشاره به فضائل امام هادی(ع) نزد شیعیان ابراز داشت: امام علی‌نقی(ع) در این فضا تأثیر خاصی داشت به گونه‌ای که دشمن از ایشان می‌ترسید و نوک پیکان سخنان و حملات آنها، آن حضرت بود.

نعیمیان با اشاره به تغییر رویکرد ائمه(ع) در هدایت شیعیان گفت: از زمان امام صادق(ع) به بعد شاهد تغییر رویکرد ائمه معصومین(ع) هستیم که از آن به الگوی دولت در دولت تعبیر می‌شود، به این‌گونه که ائمه(ع) از اواخر دوره امویان سعی کردند هویت شیعیان را به صورت خاصی برجسته کرده و جامعه شیعی را با محوریت علما، فقها و شاگردان خود حفظ کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر ائمه اطهار(ع) تلاش کردند نوعی استقلال و تمرکز مالی وجوهات که مدت‌ها از مردم گرفته نمی‌شد را به وجود آورند و از زمان امام صادق(ع) بود که سیستم وکالتی راه‌اندازی شد و این سیستم در زمان امام هادی(ع) با جدیت فعالیت می‌کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه اندیشه سیاسی اسلام وابسته به دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: شبکه وکالت در زمان امام هادی(ع) رنگ فرهنگی، سیاسی و اجتماعی به خود گرفت و این امام همام با فتنه گروه‌های انحرافی چون غلات مبارزه کردند.

نعیمیان خاطرنشان کرد: در اثر این سیستم شبکه وکالت بود که کسانی چون عبدالعظیم حسنی از محضر این امام همام فیض بردند و آموزه‌های علوی را به مناطق دیگر رساندند.

انتهای پیام/و20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول