اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در کشور صورت گرفت

تسطیح ماهواره‌ای اراضی کشاورزی در زرقان

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: برای نخستین بار در کشور تسطیح ماهواره‌ای اراضی و مزارع کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی زرقان انجام گرفت.

تسطیح ماهواره‌ای اراضی کشاورزی در زرقان

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، مهرزاد خرد اظهار داشت: در این طرح با بهره‌گیری از 24 ماهواره، مراحل تسطیح و نقشه‌برداری، طراحی و اجرای عملیات با بالاترین دقت در کمترین زمان انجام می‌شود.

وی افزود: با روش ماهواره‌ای می‌توان اسکریپرهای موجود فعال را تا شعاع 50 کیلومتری پوشش داد.

این مسئول در مورد مزایای این روش بیان کرد: در روش تسطیح ماهواره‌ای امکان نقشه‌برداری و طراحی همزمان بدون نیاز به نقشه‌بردار و دوربین با استفاده از سیستم‌های نقشه‌برداری امکان‌پذیر است.

خرد سرعت عمل بسیار بالا در تشخیص اختلاف ارتفاع با خطای 5 هزارم متر را از دیگر ویژگی این روش عنوان کرد و ادامه داد: با این روش امکان کنترل شیب در مسیرهای طولانی بیش از یک کیلومتر با توجه به افق زمین نیز میسر است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس تصریح کرد: در روش قبلی تسطیح اراضی (تسطیح لیزری) عواملی چون باد، خاک، حرکت ماشین‌آلات و بازتاب نور، خطاهایی را به وجود می‌آورد، اما در روش ماهواره‌ای ضریب خطا بسیار پایین است.

خرد میزان اراضی قابل تسطیح در استان فارس را 500 هزار هکتار عنوان کرد و افزود: تاکنون 200 هزار هکتار از این اراضی تسطیح لیزری شده‌اند که این مقدار توانسته به ازای هر هکتار، 3هزار متر مکعب آب و به ازای هر هکتار 600 لیتر در مصرف سوخت صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

وی بیان کرد: چنانچه اعتبارات لازم برای این امر تحقق پذیرد، می‌توانیم تا 5 سال آینده تمام زمین‌ها را به طور کامل تسطیح دقیق کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس بیان کرد: در حال حاضر بیش از 470 دستگاه از مجموعه دستگاه ماشین‌های تسطیح لیزری کشور در اختیار استان فارس است که به سایر استان‌ها خدمات ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول