اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با روش آبیاری تناوبی صورت گرفت

صرفه‌جویی 50 درصدی آب در کشت برنج در استان فارس

خبرگزاری فارس: معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس گفت: مدت سه سال پروژه آبیاری تناوبی در چند شهرستان این استان انجام شده که حاصل این روش آبیاری کاهش 33 تا 50 درصدی مصرف آب در طول دوره رویش برنج بوده است.

صرفه‌جویی 50 درصدی آب در کشت برنج در استان فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، محمدحسن طلعتی اظهار داشت: نتایج به دست آمده در 16 مزرعه واقع در چهار شهرستان فارس در سال گذشته مؤید این آمار است.

وی سطح زیر کشت مزارع برنج این استان را 34 هزار و 660 هکتار عنوان کرد و گفت: 181 هزار و 955 تن میزان تولید بوده است که با این میزان تولید در جایگاه رتبه چهارم کشوری قرار داریم.

این مسئول ادامه داد: در حال حاضر دو راهکار برای افزایش راندمان آبیاری‌ها پیش‌رو داریم که یکی اجرای آبیاری تناوبی با استفاده از آب‌های سطحی و زیرزمینی و دوم آبیاری «tape» با به کارگیری از آب‌های زیرزمینی است.

وی در ادامه به کشت با نشاکار برنج نیز اشاره کرد و ادامه داد: در سال گذشته حدود 700 هکتار کشت با نشاکار برنج انجام شده است که با افزایش تعداد نشاکارهای برنج در سال جاری در شهرستان‌ها پیش‌بینی می‌شود سطح زیر کشت مکانیزه برنج نیز بالاتر رود.

طلعتی در مورد کشت مستقیم برنج نیز بیان کرد: در سال گذشته تنها در شهرستان ممسنی با استفاده از جوانه کار برنج کشت این محصول انجام شده که با توجه به توسعه این روش در دنیا در سطوح بالا، لازم است این روش توسعه یابد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس از سهمیه احداث 25 بانک نشا با استفاده از تسهیلات توسعه بخش کشاورزی خبر داد و بیان کرد: 15 واحد توسط شهرستان مرودشت و دو واحد توسط شهرستان‌های رستم و سپیدان معرفی شده‌اند و این در حالی است که بانک‌های نشا فعال در سال‌های گذشته شامل چهار واحد در مرودشت و دو واحد در شهرستان رستم بود.

طلعتی به توانایی‌های استان فارس در تولید انواع بذور نیز اشاره کرد و گفت: بذور تولیدی در این استان به لحاظ کیفیت از ارزش بالایی برخوردار است و به راحتی می‌تواند نیاز کشاورزان را برطرف کند به طوریکه دیگر نیازی به واردکردن بذر از استان‌های شمالی نیست.

وی تصریح کرد: ارقام جدید خصوصیاتی نظیر محصول بیشتر، ریزش کمتر در هنگام برداشت (ضایعات کمتر) داشته و با استقبال خوب کشاورزان رو‌به‌رو شده است که در شهرستان‌های معتدل و گرم، کشاورزان از اینگونه ارقام استفاده می‌کنند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی فارس در پایان تصریح کرد: با تامین و توزیع 100 کمباین ویژه برداشت برنج این ناوگان توانسته علاوه بر خدمات برداشت در فارس، به استان‌های شمالی، مازندران و گیلان و همچنین جنوب کشور و استان خوزستان در برداشت محصول کمک کند.

انتهای پیام/آ30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول