عبدالحمید ابراهیمی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در شهرستان قائمشهر در پاسخ به راهکارهای بررسی بازاریابی محصولات کشاورزی در مازندران، مشکل عمده بخش بازاریابی در مازندران و بیشتر استانهای کشور را عدم آگاهی از مدیریت بازاریابی، مردمیابی، مردمیاری و خودیاری عنوان کرد.
وی تصریح کرد: بازاریابان و صنعتگران از تغییرات مدیریت بازاریابی که با عنوان بازاریابی سه ایجاد میشود و بازاریابی که با قلب و احساس مردم مرتبط باشد آشنایی ندارند و تا زمانی که این روند ادامه داشته باشد مشکل حل نمیشود.
پدر علم بازاریابی ایران تصریح کرد: اگر صنعتگران و بازاریان کشور مانند کشورهای پیشرفته حدود سه درصد خدمات فروششان را روی تحقیقات بازاریابی، مردمیاری و خودیاری متمرکز سازند 95 درصد مشکلات این بخش از بین میرود.
وی پیشنهاد داد: اتاق بازرگانی استان مازندران تیمی از فارغالتحصیلان و اساتید این رشته را برای رفع مشکلات تشکیل دهد چرا که هماکنون دانشجویان بسیار کارآمدی در سطح کارشناسی ارشد و دکترا با تحقیقات گسترده در زمینه علم و مدیریت بازاریابی در کشور وجود دارند.
وی مشکل اساسی ضعف مدیریت بازاریابی در مازندران و کشور را در عدم مدیریت زمان دانست و تصریح کرد: 75 درصد از وقت مسئولان امر تولید، صرف کارهای روزمره و بیتوجهی به ارزش زمان میشود و این در حالی است که ما میتوانیم با راهکارهای علمی دانشگاهها و با تواناییهایی که از دانشجویانم سراغ داریم از کشورهایی همچون کره و دیگر کشورهای پیشرفته دنیا سبقت بگیریم.
ابراهیمی درباره ضرورت حضور زنان جامعه اسلامی در بازاریابی تاکید کرد: در بازاریابی سه، یکی از نکاتی که از طریق سازمان ملل متحد در سال 2000 با توافق 185 کشور مورد تاکید قرار گرفت توجه به کارآفرینی و کارایی زنان بود البته در کشور ما هم روند گرایش زنان به این علم و بازار افزایش چشمگیری داشته است، که این روند به خاطر توجه مسئولان به حضور بانوان در اجتماع سیر صعودیتری یافته است ولی باورپذیری و تثبیت هیچ موضوعی به یکباره در جامعهای اتفاق نخواهد افتاد و نیازمند گذشت زمان است.
وی همچنین با اشاره به شعار ملی امسال کشور اذعان داشت: کارخانجات، مسئولان و نمایندگان مجلس با آشنایی بر جزئیات بازاریابی سه و با برگزاری جلسات متعدد با اساتید مرتبط با این رشته و نیز ارتباط 24 ساعته صنعت با دانشگاهها و تلفیق آنها با هم میتوانند شعار تولید ملی را به بهترین شکل به نتیجه مطلوب برسانند.
ابراهیمی در پایان با تاکید بر اینکه هر کارخانهای به نسبت کوچکی و بزرگی خود باید از تعدادی فارغالتحصیل رشته بازاریابی به نحو مطلوب استفاده کند، افزود: انتظارم از صاحبان صنایع این است که همانطور که به خریداران خود به نحو مطلوب توجه میکنند به تمام کارمندان، رقبا، محیط زیست و مشکلات گروههایی با درآمد اندک و نیز افزایش کارآیی عملی افراد همانند کشور آلمان توجه کنند تا این توجه آغازین فعلی که به خوبی در حال انجام است گسترش یابد.
انتهای پیام/ش20/د1000