اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس:

مکتب شیراز احیا شود

خبرگزاری فارس: مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: با توجه به جایگاه مطلوب شهر شیراز در عرصه فرهنگ باید مکتب شیراز احیا شود.

مکتب شیراز احیا شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمود عالیشوندی در مراسم پاسداشت روز جهانی تئاتر اظهار داشت: تئاتر فارس از دو مبحث جشنواره‌زدگی و نبود سالن مناسب برای اجرای نمایش آسیب دیده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس ابراز داشت: شهر شیراز جایگاه والایی دارد و نبود سالن تئاتر مناسب برای اجرا باعث شده است که این هنر از رونق کمتری نسبت به مقوله‌های مشابه برخوردار شود.

وی تصریح کرد: این وضعیت در اثر سال‌ها غفلت از ساخت سالن‌های مجهز تئاتر به وجود آمده و به همین دلیل گسترش فضای سالن‌های موجود را در دستور کار قرار داده‌ایم.

عالیشوندی اضافه کرد: با بررسی‌های انجام شده در سطح این استان به این نتیجه رسیدیم که جشنواره‌های فراوان و بدون کارشناسی در زمینه تئاتر  باعث فراموشی اصل موضع این هنر می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری مبنا را بر آموزش تئاتر قرار داده‌ایم گفت: امیدواریم بتوانیم یک سال خوب آموزشی را تجربه کنیم که البته در این رهگذر از برگزاری جشنواره‌های فاخر در این زمینه نیز غافل نمی‌شویم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در ادامه از اجرای طرح استقرار گروه‌های نمایشی کشور سخن گفت و ابراز داشت: بسیار خوشحالم که تهران طرح استقرار گروه‌های نمایشی را بعد از سال‌ها پیاده کرد و نگاهی به گروه‌های شهرستان داشت که این مهم نوید روزهای خوشی برای تئاتر شهرستان‌ها را دارد.

این مقام مسئول با اشاره به جایگاه والای استان فارس در حوزه‌های ادبی و فلسفی در طول تاریخ خاطرنشان کرد: باید مکتب تئاتر شیراز نیز احیا شود و با حمایت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به جایگاهی مانند جایگاه مکتب ادبی و فلسفی شیراز برسیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس گفت: باید اتفاقی رخ دهد و پیمانی دو طرفه بین اداره کل ارشاد فارس و تئاتری‌های این استان ایجاد شود تا در بخش سخت‌افزار این اداره کل تمام تلاش خود را برای تامین فضای مورد نیاز داشته باشد و در بخش نرم‌افزار اهالی تئاتر فارس تولیدات فاخری ارائه دهند.

عالیشوندی همچنین با تاکید بر حفظ میراثی که از  تئاتر به ما رسیده گفت: نبود متون خوب نمایشی و مشکلاتی که در نمایش‌های عموم وجود دارد یکی از مشکلات موجود در عرصه تئاتر است که در این راستا باید تلاش کنیم تا میراثی که از  تئاتر به ما رسیده حفظ شود و با هنرمندی بر آن افزوده شود.

وی در پایان خواستار  ایجاد مکتب تئاتر شیراز شد و افزود: هنگامی نام شیراز بر زبان‌ها جاری می‌شود مکتب‌های هنری نیز در ذهن ما یادآوری شده و این اتفاق خوبی است که نام این شهر با ایجاد مکتب ویژه تئاتر نیز مطرح شود.

در ادامه حسین قهرمانی رئیس انجمن تئاتر فارس طی سخنانی از رشد تعداد نمایش‌های اجرا شده این استان در سال 90 نسبت به سال 89 سخن گفت.

وی افزود: بیش از یک‌هزار و 300 اجرای نمایش عاشورایی و 13 جشنواره تئاتر به همراه تعداد بیش از 266 نمایش در سطح عموم به همراه نمایش‌های اجرایی برای جشنواره فجر امیدواری‌های اهالی تئاتر را در این سال دوچندان کرد.

قهرمانی در پایان تصریح کرد: امید است در سال جاری با برنامه‌ریزی دقیق ساماندهی گروه‌های نمایش در استان فارس به صورت جدی ادامه یابد.

به گزارش فارس، در مراسم روز جهانی تئاتر از پیش‌کسوتان تئاتر از جمله رحیم هودی، جواد بخشی زاده، احمد حضرتی و  ایرج راد با اهدای لوح تقدیر و هدایای ویژه تجلیل شد.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول