اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نگاهی به هنر هشتم در آستانه روز ارتباطات و روابط عمومی

اما و اگرها درباره فعالیت شورای هماهنگی روابط‌ عمومی‌ها

خبرگزاری فارس: در استان قم خلأ شبکه روابط عمومی‌ها و یا همان شورای هماهنگی که بتواند سیر حرفه‌ای لازم را برای یک خانواده بزرگ طراحی کند مشهود است و راه حل این مشکل تقویت تشکیلات روابط عمومی ارشد استان است.

اما و اگرها درباره فعالیت شورای هماهنگی روابط‌ عمومی‌ها

به گزارش خبرگزاری فارس از قم همزمان با سالروز ارتباطات و روابط عمومی بهانه‌ای پیدا می‌شود تا روابط عمومی‌ها در روز 27 اردیبهشت کمی به عملکرد خویش و مشکلات و موانع پیشرفتشان فکر کنند. نگارنده در این سطور قصد اظهار فضل و یا بری فرض کردن خویش از مشکلات و موارد مطرح شده ندارد و فقط می‌خواهد به سهم خود به عنوان عضوی کوچک، راهی برای پیشرفت این شغل به تمام معنا هنری در سطح استان پیدا کند.

می‌گویند روابط عمومی دستاورد شگرف قرن بیستم است که حرکتی پر شتاب و آکنده از آزمون و خطا را به همراه داشته است و به عنوان بازویی قدرتمند با توان متقاعد کردن و متمرکز کردن مخاطبین در راستای جلب مشارکت آنان جای خود را در سنتی‌ترین سازمان‌ها هم باز کرده است، جالب است بیل گیتس به عنوان یک مدیر موفق می‌گوید «موفقیت بدون روابط عمومی خوب یک آرزوی بد است».

روزگاری روابط عمومی در ایران تنها نامی برای یک اتاق کوچک در گوشه‌ای تاریک از اداره و با یک یا دو کارمند فاقد توان خدمت در سایر بخش‌های سازمان بود که فقط وظیفه توزیع چند نسخه روزنامه، نصب پلاکارد و برپایی مراسمی ساده را داشتند ولی امروزه با شتاب توسعه خدمات و آگاهی جامعه از حقوق حقّه خویش سازمان‌های خواهان موفقیت، به اهمیت جایگاه روابط عمومی و لزوم حرفه‌ای شدن آن برای موفقیت بیشتر خود و ارتباط مناسب و قوی با جامعه پی برده‌اند.

در این میان اعتقاد نداشتن برخی مدیران به جایگاه واقعی روابط عمومی کاملا مشهود است.

اعتقاد مدیر هر سازمان به این رکن رکین به عنوان نقطه شروع پیشرفت و موفقیت روابط عمومی و جلب رضایت مردم محسوب می‌شود.

بارها اتفاق افتاده دستگاه یا سازمانی که به سختی قادر بودیم از حیطه فعالیت و خدماتش اطلاعاتی به دست بیاوریم و یا مدیرش از روی ناچاری و با اکراه با خبرنگاران برای پاسخگویی و انتشار اطلاعات مصاحبه می‌کرده و یا در حوزه نیازسنجی و رضایتمندی مردم و پاسخگویی به شکایات و درخواست‌ها کاری می‌کرده، به ناگاه با حضور یک مدیر جدید و معتقد متحول می‌شود و با دمیدن جانی بر پیکره ضعیف روابط عمومی رونقی به سازمان خود و سطح رضایتمندی عموم می‌دهد و روابط عمومی خویش را از یک خواب عمیق، به فعالیت دوباره و توسعه فعالیت‌ها و ارتباط حرفه‌ای با مردم وا می‌دارد که ای کاش این اتفاق با در نظر گرفتن یک راهکار اجرایی متمرکز همه‌گیر می‌شد.

البته در بدترین شرایط ممکن و بی‌توجهی به روابط عمومی در سازمان، برای بیشتر همکاران ثابت شده که اگر مدیر روابط عمومی عاشق حرفه خویش باشد مدیر دستگاه هم در نهایت به ذوق می‌آید و وضعیت ارتباطات و سیستم اطلاع‌رسانی دو سویه قدرتی معقول خواهد گرفت.

نکته بسیار مهم در استان قم وجود نداشتن تشکیلات بسیار ضروری شبکه روابط عمومی‌ها و یا همان شورای هماهنگی است تا بتواند سیر حرفه‌ای لازم را برای یک خانواده بزرگ طراحی کند که لازمه آن تقویت تشکیلات روابط عمومی ارشد استان هم از لحاظ پرسنلی و هم پشتیبانی قوی است که به سهم خود ضمن تشکر از مدیر قبلی که تلاش‌های شایان توجهی در این زمینه انجام داد امیدواریم با حضور یک مدیر پیشکسوت و دارای سابقه حرفه‌ای در این زمینه، جانی دوباره به این تشکیلات دمیده شود.

محور دیگری که بسیار قابل تأمل است بررسی فعالیت روابط عمومی‌ها و وضعیت خدماتشان به صورت حرفه‌ای است که خود موجب دلسردی و بی‌انگیزه شدن می‌شود.

در اینجا با توجه به تجارب خویش و توصیه‌های برخی پیشکسوتان که نقش بزرگی در موفقیت روابط عمومی در سازمان متبوع را به همراه داشته، نکاتی را برای افزایش راندمان حرفه‌ای در این زمینه عنوان می‌کنم:

- توصیه می‌کنم با استفاده از بستر فنی، هنری و رسانه‌ای حرفه‌ای و شخصیت‌های هنرمند ساکن در قم به عنوان یکی از استان‌های غنی در این زمینه که بسیاری از استان‌های دیگر هم متقاضی خدمات ایشان هستند به سمت حرفه‌ای‌تر شدن و تاثیر بیشتر در انتقال پیام حرکت کنیم و ضمن مشاوره با مدیران رسانه‌ها و پیشکسوتان امر، از کار فله‌ای و به اصطلاح پاساژی که آفتی بزرگ برای روابط عمومی‌هاست دوری بجوییم.

- برنامه‌ریزی و طراحی تقویم عمومی و اختصاصی سالانه سازمان برای دوری از کار دقیقه نود و بی‌اثر را مدنظر قرار دهیم.

- به این پیشنهاد فکر کنیم که استفاده از خبرنگاران و نویسندگان با سلیقه و حرفه‌ای و همچنین تشکیل دبیرخانه خبر در مناسبت‌ها و همایش‌های مختلف برای انتقال حرفه‌ای پیام و استفاده از مشاوره بخش خصوصی،هزینه‌ها را معقول و پیام‌ها را اثرگذارتر می‌کند.

- روابط عمومی‌ها باید به دنبال هر فرصتی برای اطلاع‌رسانی و دریافت نقطه نظرات مردم باشند و نمایشگاه‌های استانی یکی از بهترین فرصت‌ها در این زمینه است که بستر انتقال دو سویه پیام را به رایگان در اختیار دستگاه می‌گذارد و متاسفانه بسیاری از همکاران با استفاده از مقداری تجهیزات تبلیغی و آثار انباری این موقعیت طلایی را از دست می‌دهند.

البته ذکر این نکته هم لازم است که با توجه به بررسی نشدن حرفه‌ای فعالیت برگزار‌کنندگان نمایشگاه‌ها معمولا انگیزه همکاران هم کاهش می‌یابد.

- حضور سرزده خبرنگاران در محیط‌های زیر پوشش سازمان امری بدیهی است که در صورت برخورد ناشیانه با احساس بروز خطر، یک فرصت طلایی برای توجیه خبرنگاران به عنوان نماینده و چشم و گوش مردم را به یک تهدید تبدیل می‌کند.

- به‌روزرسانی اخبار در سایت دستگاه، یک راه کم هزینه و مؤثر در اطلاع‌رسانی است و ضمنا پیشنهاد می‌شود پرتال و صفحه اخبار سایت سازمان را به دلیل اهمیت تاثیر هر کدام از هم جدا کرده و پرتال را برای راهنمایی و هدایت ارباب رجوع طراحی کرده و فقط سر‌تیتر خبر‌ها را با امکان هدایت به صفحه اخبار در پرتال قرار دهیم.

- مطبوعات، خبرگزاری‌های مستقل و رسانه‌های استانی قدرت مالی محدودی دارند و لازم است ضمن همکاری با فعالان این حوزه، در سفارش آگهی و یا مناقصات و تبلیغات با رعایت دستورالعمل‌ها، به سهم خود ضمن تقویت آنان از تاثیر‌گذاری نامناسب به عنوان یک روش غیر‌حرفه‌ای بر تیتر اخباری‌شان و یا اصطلاحا خرید تیتر پرهیز نکنیم. راه بیشتر شدن رنکینگ و اهمیت اخبار ما ارسال منظم و پاسخگویی به خبرنگاران است که خود به خود خبرهای ما را به تیترهای اصلی رسانه‌ها می‌کشاند.

- استفاده از آموزش و روش‌های جدید حتی با هزینه شخصی موفقیت ما را در پی دارد. امروزه دیگر فاکس و بریدن روزنامه با قیچی و روش‌های قدیمی جایی در روابط عمومی‌ها ندارد. روابط عمومی الکترونیک یک اصطلاح ویترینی و دهان پر کن نیست یک ضرورت است. جای تاسف دارد که روابط عمومی یک نهاد خصوصی و یا دولتی هنوز چگونگی فعالیت در فضای مجازی، تنظیم یک خبر ابتدایی، گزارش‌نویسی، استفاده از تجهیزات و یا نحوه تعامل ارتباط با بخش‌های اداره خود را نمی‌داند و آن وقت می‌خواهد در ارتباطی تنگاتنگ با اهالی رسانه از دستگاه متبوع خویش اطلاع‌رسانی کند.

در پایان ضمن تبریک این روز به همکاران عزیز و پر تلاش، امیدوارم با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و تاکیدات ارزشمند ایشان در خصوص جایگاه روابط عمومی طی سال‌های اخیر شاهد بالندگی بیشتر این واحد و تقویت این جایگاه مهم باشیم.

=============

یادداشت: احمد نامداری

=============

انتهای پیام/ع10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول