اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  اندیشه

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

حفظ یک ساله قرآن به روند حفظ ضربه می‌زند

خبرگزاری فارس: یک حافظ قرآن در رابطه معایب حفظ یک ساله قرآن گفت: در طول یک سال حجم عظیمی از کلمات عربی بر ذهن شخص وارد شده و بجای تثبیت، فقط به حفظ فشرده می‌پردازد در تنیجه محفوظات قبلی از ذهن خارج شده و نیازمند حفظ مجدد خواهد بود.

حفظ یک ساله قرآن به روند حفظ ضربه می‌زند

حجت‌الاسلام «علی مغنی» حافظ و کارشناس قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار قرآنی باشگاه خبری فارس «توانا» با اشاره به اینکه شخص در هنگام یادگیری و حفظ قرآن با دو فضا روبه‌رو است، گفت: حافظ با فضای داخل خانه و فضای اموزشی در  ارتباط  مستقیم است و به دلیل تأثیر شگرف استاد بر قرآن‌آموز، وی متکفل امر آموزشی اوست.

وی افزود: نوع رفتار، روش برخورد استاد ،نوع ارزیابی و نوع نگاه به  شاگرد از عوامل مؤثر بر قرآن‌آموز محسوب می‌شود؛ استاد مسلط و قوی تأثیر بیشتری دارد و الگوی رفتاری برای شاگرد محسوب می‌شود؛ به همین جهت نقش استاد در شاگرد پررنگ‌تر از نقش والدین خواهد بود.

مدیر کانون قرآن و عترت حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه قرآن‌آموز بعد از فضای آموزشی با محیط منزل در ارتباط است و انتظاراتی از جمله ایجاد محیط آرام و امن منزل،  اهمیت دادن و تشویق از والدین خود دارد، افزود: این همکاری خانواده موجب پیشرفت فرزند در امر آموزش می‌شود و در صورت عدم همکاری خانواده منجر به ایجاد تضاد در فرد شده و سبب افت فرد می‌شود.

 

*روش اشاره برای کودکان خوب و حفظ یک ساله دارای اشکال است

وی  در رابطه با کارایی روش اشاره نیز گفت: روشی است که  توسط استاد طباطبایی در مورد فرزند خود  به کار گرفته شد و در حال حاضر این شیوه در 300 شعبه جامعةالقرآن به صورت آموزش موضوعی تدریس می‌شود که به دلیل وجود ذهن تصویر محور و تخیل پرور کودکان، این روش مؤثر و موفقیت‌آمیز بوده است.

این حافظ قرآن  در رابطه با روش حفظ فشرده یک ساله گفت: این روش  دارای معایبی است چرا که در طول یک سال حجم عظیمی از کلمات عربی بر ذهن شخص وارد شده و به جای آنکه کلمات را به صورت قطعه‌قطعه حفظ  و آن را تثبیت کند فقط به حفظ فشرده می‌پردازد و بواسطه وقفه، این مطالب از ذهن خارج شده و نیازمند حفظ مجدد خواهد بود.

مغنی بهترین روش حفظ قرآن کریم را برای خردسالان، روش اشاره و برای سنین نوجوانی و بالاتر روش شنیداری، دیداری و مکتوب دانست.

وی افزود: اساتید قوی و والدین مسئول در امر حفظ قرآن، نقش مؤثری دارند.

انتهای پیام/خ

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول