اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ـ1:

مخطوطات‌الامام‌الفاضل لنکرانی تدوین شد

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) از تدوین مخطوطات‌الامام‌الفاضل لنکرانی در قالب مجموعه 20 جلدی خبر داد.

مخطوطات‌الامام‌الفاضل لنکرانی تدوین شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد فاضل لنکرانی پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به دست‌نوشته‌های آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار کرد: مجموعه نوشته‌های خطی این مرجع بزرگ در حوزه فقه گردآوری شده و در مجموعه 20 جلدی به عنوان مخطوطات مرجع بزرگ تدوین شده است.

وی خاطر نشان کرد: مخطوطات‌الامام‌الفاضل لنکرانی در 10 دوره چاپ شده که به موزه آستانه مقدسه امام رضا(ع)، موزه حرم حضرت معصومه(س)، کتابخانه ملی، کتابخانه مجلس و... هدیه می‌شود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) عنوان داشت: این مجموعه که به عنوان مخطوطات‌الامام‌الفاضل لنکرانی ارائه خواهد شد، می‌تواند الگویی برای فضلا و طلاب حوزه‌های علمیه باشد.

وی ادامه داد: این عالم یک فقیه و یک انسان موفق بوده که فقه و اصول، قواعد فقه و مباحث تفصیلی را به رشته تحریر درآورده است و بحث‌های ارائه شده در این کتاب بحث‌های ساده، جزئی و عمومی نیست.

فاضل لنکرانی با اشاره به دیگر تفاوت کتاب‌های فقهی با دیگر کتاب‌ها گفت: شخصی ممکن است درباره موضوعی خاص ده‌ها صفحه بنویسد، ولی در زمینه فقاهت به دلیل اهمیت بحث‌های اجتهادی، به سالیان دراز عمر و سرمایه علمی نیاز دارد تا بتواند یک سطر از مباحث فقهی را به رشته تحریر درآورد.

وی خاطر نشان کرد: علاقه و توفیق خداوند سبب شد این عالم موفق به تحریر مطالب مهم پیرامون حلال و حرام شود و عمر خود را صرف تشخیص حلال و حرام کند و به صورت اجتهادی بنویسد و منتشر شود و اهل علم، اساتید حوزه و دانشگاه بتوانند استفاده کنند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عنوان داشت: این عالم بزرگ با وجود کسالت‌ها در کتابخانه شخصی خود مشغول نوشتن بوده و ارتباط قوی با جامعه و مردم داشت و به مدت 10 سال مسئولیت حوزه‌های علمیه و 10 سال دبیری جامعه مدرسین را عهده‌دار بود.

وی یادآور شد: آیت‌الله فاضل لنکرانی با وجود همه مشغله‌ها، عموم مردم به راحتی با وی ارتباط برقرار می‌کردند و در مسائل مهم سیاسی کشور حضور فعال داشت و از مراجع بیدار و پرتحرک بود.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: اگر در کشورهای خارجی یکی از کتاب‌های این عالم را مشاهده کنند بزرگداشت‌ها و تجلیل‌ها برگزار می‌کنند.

وی با بیان اینکه نوشته‌های این مرحوم از سرمایه‌های ملی کشور و حوزه‌های علمیه است گفت: این عالم بزرگوار یک دوره فقه را به قلم خود نوشته و این کشف نشانه اهمیت اجتهاد و فقاهت است و باید علاوه بر حوزه‌های علمیه، مراکز علمی، اقشار و مسئولان دولتی به این معنا توجه کنند که اجتهاد و فقاهت یک موهبت و عطیه الهی و مروارید کمیاب بسیار مهمی است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان اینکه امروز اساس و رکن حوزه‌ها را اجتهاد تشکیل می‌دهد، بیان داشت: بحث‌های تفسیری، تاریخی، حدیثی و... وجود دارد ولی اگر تمام آنها در یک کفه ترازو قرار گیرد اجتهاد و فقاهت در کفه دیگر قرار می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: جهان اسلام در همه ابعاد مرهون اجتهاد بوده و اگر اسلام بخواهد در جامعه زنده و پاسخگو باشد بدون اجتهاد نمی‌شود و اگر اجتهاد را از اسلام بگیریم دیگر اسلام در هر عصر و زمانی مؤثر نیست.

فاضل لنکرانی گفت: اجتهاد و فقاهت نخستین گام حوزه‌‌های علمیه بوده و تمام اقشار جامعه به آن نیاز دارند و قشری در جامعه وجود ندارد که سئوالی از فقها نداشته باشد و جدا از مسائل اجتهاد باشد.

وی با بیان اینکه فقاهت اساس حکومت اسلامی است گفت: اگر بخواهیم فقاهت را حذف کرده و مردم را از فقها جدا کنیم، به دنبال نفی حکومت اسلامی و اسلام هستیم و هر فردی این اندیشه را در سر دارد خواسته و ناخواسته به دنبال نفی اسلام است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به دیگر آثار آیت‌الله فاضل لنکرانی خاطر نشان کرد: 220 جلد استفتا آیت‌الله فاضل لنکرانی وجود دارد که از طریق اینترنت و ایمیل از سال 79 پاسخ داده شده است.

وی ادامه داد: این عالم نخستین مرجعی بوده که دارای پایگاه اطلاع‌رسانی بوده و این پایگاه در ابتدا به زبان انگلیسی بوده و به تدریج به 27 زبان به ارائه خدمات به مخاطبان پرداخته است.

وی عنوان داشت: 116 هزار و 264 نامه به سایت از سال 80 تا 90 رسیده که حاوی 349 هزار و 672 سئوال در موضوعات فقهی، تاریخی، سیاسی، اخلاقی و... بوده است.

فاضل لنکرانی یادآور شد: این مجموعه را در حال تهذیب هستیم تا سوالات تکراری حذف و موضوع‌بندی شود و در آینده‌ای نزدیک در اختیار عموم قرار گیرد.

وی تصریح کرد: این سوالات از کشورهای آمریکا، آذربایجان، بحرین، برزیل، کانادا، چین، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایران، یمن، کویت، لبنان، مالزی، پاکستان، روسیه، پاکستان، سوریه، ترکمنستان، امارات، یمن، انگلستان و تونس رسیده است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان داشت: این عالم بزرگوار در زمان حیات بیشترین مقلدان را داشت و در آذربایجان بیش از 90 درصد شیعیان مقلد وی بودند.

وی بیان داشت: 41 هزار و 218 نامه پس از رحلت وی از طریق پایگاه اطلاع‌رسانی ارسال شده است و در هر روز 70 تا 100 سئوال و ایمیل ارسال می‌شود.

انتهای پیام/و10/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول