اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان صنعت استان اردبیل:

کالاهای خارجی بارکد دوبعدی می‌گیرند

خبرگزاری فارس: معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: از زمان اجرای طرح شبنم تمام کالاهای خارجی باید صاحب بارکد دوبعدی شوند تا از این طریق استاندارد آنها به تأیید برسد.

کالاهای خارجی بارکد دوبعدی می‌گیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علی نوبخت عصر امروز در نشست تخصصی اجرایی شدن طرح شبنم در اردبیل اظهار داشت: سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت به عنوان کمیته پیگیری امور اقتصادی کار هماهنگی تمام دستگاه‌ها را در حوزه مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام می‌دهد و متولی بازار در عرضه کالای مرغوب و استاندارد است.

وی تصریح کرد: هر کالایی که وارد کشور شود و حق و حقوق دولتی آن پرداخت نشود، کالای قاچاق نامیده می‌شود چرا که بدون رعایت ضوابط گمرکی به چرخه فروش و مصرف وارد شده و با واحدهای صنفی عرضه‌کننده چنین کالاهایی نیز برخورد می‌شود.

نوبخت یکی از وظایف این سازمان را کددار کردن انبارها و الزام واردکنندگان به رعایت ضوابط و مقررات انبار محصولات و واردات کالاهای با کیفیت اعلام کرد و افزود: گشت‌های مشترکی را همسو با سیاست کمیسیون مبارزه با کالای قاچاق به راه انداختیم تا از مبادی غیرقانونی کالای قاچاق وارد کشور نشده و در عرصه اقتصادی و سایر عرصه‌ها اختلال اقتصادی ایجاد نشود و به تاب برخی بی‌عدالتی‌ها منجر نشود.

این مسئول به اضلاع چهارگانه کنترل و تنظیم بازار دولت، مردم، اصناف و تولیدکنندگان اشاره کرد و ادامه داد: اغلب کالاهای قاچاق فاقد استاندارد و گارانتی معتبر است و ورود بی‌رویه این کالاها گاه سلامت مصرف‌کنندگان را نیز تهدید می‌کند.

وی در ادامه به سودجویی برخی از افراد از طریق دست زدن به ورود و ذخیره‌سازی کالاهای قاچاق اشاره کرد و بیان داشت: ‌در استان اردبیل تمام فعالیت‌ها به ویژه در مناطق مرزی تحت کنترل است و همه دستگاه‌ها تلاش می‌کنند تا در سال مزین به تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی جلوی واردات و قاچاق غیرقانونی کالاهای بی‌کیفیت خارجی گرفته شده تا حمایت عملی از بازار کار و تولید داخلی را شاهد باشیم.

به گزارش فارس، معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در ادامه سخنان خود به ضرورت اجرای طرح شبنم خاطر نشان کرد:‌ در مرحله اول اجرای این طرح نظارت بر کالاهایی همچون لوازم خانگی، صوتی تصویری، رایانه، ‌تجهیزات پزشکی، لوازم آرایشی و بهداشتی و همچنین اسباب‌بازی‌ها و تلفن همراه انجام شده و در قالب این طرح سعی داریم از ورود و عرضه کالاهای بی‌کیفیت خارجی جلوگیری کنیم.

نوبخت تصریح کرد:‌ هیئت دولت سازمان صنعت، معدن و تجارت را موظف کرده است طرح کدینگ کالاهای وارداتی را به اجرا درآورد که ما با اجرای طرح شبنم (شبکه بازرسی و نظارت مردمی) سعی داریم از ورود کالاهای بدون استاندارد مناسب جلوگیری کنیم.

وی گفت: ‌با مراجعه به اصناف و واحدهای صنفی سعی داریم کالاهای خارجی آنها را که فاقد بارکد دوبعدی هستند، شناسایی و از آنها آماری جمع‌آوری کنیم تا به سرعت با رایزنی‌های کشوری بتوانیم مجوز و بارکد لازم را برای کالاهای درخواستی اخذ کنیم.

نوبخت افزود: از دو ماه پیش عرضه هرگونه کالای خارجی تنها منوط به دریافت بارکد دوبعدی است و اگر غیر از این کالایی وارد چرخه مصرف شود، جمع‌آوری شده و از فروش آنها جلوگیری می‌شود.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر کالایی نیز در انبار واحدهای صنفی و واردکنندگان باشد، می‌توانند در قالب صورت جلسه به صورت قانونی منتظر ارسال و الصاق بارکد دوبعدی باشند تا بتوانند وارد شبکه عرضه شده و کالای خود را به صورت قانونی به فروش برسانند.

نوبخت در ادامه سخنان خود تصریح کرد: ‌کالاهای قاچاق در صورت بلاتکلیفی تحویل سازمان امور تملیکی می‌شود تا از طریق مزایده و یا مناقصه به فروش برسد.

این مسئول در ادامه سخنان خود به برخی از موارد مشکل‌دار اجرای طرح شبنم اشاره کرد و ادامه داد: برخی از واحدهای صنفی و اتحادیه‌ها در اجرای طرح شبنم مشکلات و نارسایی‌هایی را مطرح کردند که تلاش می‌کنیم در همایش منطقه‌ای آذربایجان‌شرقی که در مورد طرح شبنم تشکیل می‌شود آنها را مطرح کنیم.

نوبخت در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: کالای همراه مسافر نباید سر از مغازه و واحد صنفی درآورد چرا که در این صورت کالایی که هر مسافر با خود وارد کشور می‌کند قاچاق محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

وی در پایان سخنان خود اضافه کرد: ما در صورت برخورد با کالاهای قاچاق با آن که کالا را تحویل گمرک می‌دهیم بلکه قاچاقچی را نیز همراه با پرونده تشکیل شده به تعزیرات حکومتی ارسال می‌کنیم تا به صورت قانونی با آنها برخورد شود.

انتهای پیام/ش10/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول