اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در جهت حفظ فرهنگ بومی و محلی

واژه‌نامه طبری شرق مازندران در راه است

خبرگزاری فارس: توسط یک شاعر مازنی اهل بهشهر، واژه‌نامه طبری شرق مازندران نوشته می‌شود.

واژه‌نامه طبری شرق مازندران در راه است

غلام جباری یکی از شاعران شهرستان بهشهر و عضو انجمن بهار این شهرستان است که در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بهشهر از سرودن « اِلِنگ» تا در دست اقدام بودن و چاپ « واژه‌نامه طبری» در آینده‌ای نزدیک خبر داد.

این شاعر مازنی که بیش از یک دهه از فعالیت شعری او می‌گذرد متولد 1345 و عضو انجمن بهار شهرستان بهشهر است.

جباری تاکنون دو مجموعه شعر مازندرانی با عناوین« اِلِنگ» و « کاتی» به چاپ رسانده و مجموعه زیبای دیگری از او به نام «مانگِلِه» آماده چاپ است.

مهم‌ترین مجموعه‌ای که وی در دست اقدام دارد و تلاش می‌کند به زودی آن را به مرحله چاپ و انتشار برساند واژه‌نامه طبری ویژه شرق مازندران است.

آن گونه که خود می‌گوید از دوران دبیرستان علاقه زیادی به حفظ شعر داشته و این موضوع باعث روی آوردنش به سرودن شده و از طرفی به خاطر آنکه در روستا به دنیا آمده علاقه زیادی به فرهنگ بومی و محلی و زبان مادری خود دارد.

این شاعر توانمند از مطالعات‌اش درباره شعر مازنی به خبرنگار فارس گفت: در سده‌های بعد از اسلام روزگاری زبان طبری زبان رسمی منطقه بوده و حاکمان محلی هم به گویش مازندرانی صحبت می‌کردند و به یکدیگر نامه می‌نوشتند همچنین شاعران توانمندی همچون «امیرعلی» در سده هفتم و «کیا افراسیاب چلاوی» در سده هشتم و «میر عبدالعظیم» در سده نهم کمک بزرگی به شعر بومی و محلی تبرستان داشتند.

جباری از «امیرپازواری» شاعر افسانه‌ای مازندران به عنوان گل سرسبد شاعران مازنی یاد کرد که اشعار وی همچنان بر سر زبان‌ها جاری است.

وی افزود: نیما یوشیج شاعر گرانقدر مازندرانی هم مجموعه اشعار مازندرانی با عنوان «روجا» سروده و از روی همه این آثار می‌توان دریافت که گویش طبری از قرن‌های نخستین بعد از اسلام تاکنون دارای ادبیات وسیعی بوده و این‌ها مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند.

این شاعر مازنی با تاکید بر اینکه چنانچه هویت خود را حفظ نکنیم، در آینده حرفی برای گفتن نخواهیم داشت، افزود: برای قدردانی از زحمات گذشتگان که در راه حفظ فرهنگ بومی و محلی و انتقال آن به نسل حاضر تلاش کردند نیاز است تا با پاسداری از فرهنگ اصیل مازنی که هویت و شناسنامه ما را تشکیل می‌دهد در هر جا و هر مقامی که هستیم نگذاریم فرهنگ بسیار غنی مازندران به فراموشی سپرده شود.

جباری در پایان از اینکه به زبان مادری خود شعر می‌سراید افتخار می‌کند و امیدوار است در حفظ این میراث گرانقدر کوشا باشیم.

انتهای پیام/ن20/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول