اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با عضویت 22 مدیر سیاسی، انتظامی و قضایی

شوراهای استانی پیشگیری از جرم تشکیل می‌شود

خبرگزاری فارس: رئیس کل دادگستری فارس گفت: بر طبق قانون وظیفه پیشگیری از جرم بر عهده قوه قضائیه است اما این قوه به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد.

شوراهای استانی پیشگیری از جرم تشکیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، ذبیح‌اله خداییان بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: پیشگیری از جرم نیاز به فرهنگ‌سازی دارد و باید تمام مسئولان دولتی در نخستین گام و نهادهای مردمی در گام بعد توجیه شوند چراکه انجام این امر مهم از عهده یک دستگاه یا یک قوه خارج است.

وی بیان کرد: در جامعه این‌گونه عادت شده که افراد از قوه قضائیه انتظار دارند به تنهایی بر جرم فائق بیاید و با دستگیری و بازداشت و ... جامعه را سالم کند در صورتی که پیشگیری از وقوع جرم بسیار پیچیده‌تر از اقدامات قهرآمیز و کیفری صرف است.

این مقام مسئول بیان کرد: صاحب‌نظران در مورد راه‌های مقابله با وقوع جرم اظهارنظرهای متفاوتی کرده‌اند اما آنچه که مورد اتفاق بوده تاکید بر لزوم پیشگیری است.

مقام نخست قضایی استان فارس پیشگیری از وقوع جرم را مانند پیشگیری از ابتلا به یک بیماری دانست که کاری ساده‌تر از درمان است.

وی اضافه کرد: پیشگیری مجموعه اقدامات و تدابیری است که با اتخاذ آن حذف جرم، کاهش دفعات ارتکاب و یا کاهش آثار زیان‌بار جرم را رقم می‌زند.

خداییان ادامه داد: جرم‌شناسان پیشگیری را به دو دسته اقدامات پیشینی یا کنشی که قبل از وقوع جرم است و اقدامات پسینی یا واکنشی که بعد از وقوع جرم انجام و مانع تکرار جرم می‌شود، تقسیم کرده‌اند.

وی بیان کرد: پیشگیری قبل از وقوع جرم همواره در اولویت قرار دارد به این ترتیب که اقدامات غیرکیفری و غیر قهرآمیز قبل از وقوع جرم مانع از ارتکاب یا کاهش دفعات تکرار شود.

این مقام قضایی پیشگیری اجتماعی را شامل اقدامات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و .. دانست که نهادهای دولتی، غیردولتی و مردمی انجام می‌دهند تا عوامل اجتماعی جرم‌زا را از بین ببرند.

وی مصادیق پیشگیری اجتماعی را توسعه اماکن ورزشی، بهبود وضعیت اشتغال و وضعیت رفاهی جامعه، ارتقای تعلیم و تربیت عمومی و... ذکر کرد.

به گفته خداییان پیشگیری وضعی سعی می‌کند با تغییر موقعیت‌ها و فرصت‌های مجرمانه مانع از ارتکاب جرم شود چنانکه با نصب دوربین احتمال سرقت کاهش می‌یابد.

وی اظهار داشت: اگر می‌خواهیم جامعه‌ای امن و آرام داشته باشیم باید تمام ارگان‌های دولتی و مردم خود را موظف به تلاش در راستای پیشگیری از وقوع جرم بدانند.

مقام ارشد قضایی استان فارس این مقدمات را بیان کرد تا بر اهمیت برگزاری کارگاه علمی کاربردی پیشگیری از وقوع جرم و آسیب‌های اجتماعی در روزهای 20 و 21 اردیبهشت ماه جاری در شیراز صحه گذاشته باشد.

وی تصریح کرد: این کارگاه با حضور چهار استان سیستان‌وبلوچستان، کرمان، هرمزگان و فارس به میزبانی استان فارس برگزار می‌شود و در هر روز هر استان به طور جداگانه یک کارگروه دارد که نتایج در پایان در جلسه مشترک مطرح می‌شود.

احمد رحمانیان معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری فارس نیز در این جلسه ابراز داشت: در این کارگاه معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به عنوان سخنران افتتاحیه به ایراد سخن می‌پردازد.

وی افزود: در کارگاه پیشگیری از جرم فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب از چهار استان، فرماندهان نیروی انتظامی، مدیران کل اداره‌های اطلاعات، مدیران کل صدا و سیما، آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی، تبلیغات اسلامی، فرمانداران مراکز استان‌ها، شهرداران مراکز استان، روسای دانشگاه، مدیران بهزیستی، مدیران کل ورزش و جوانان، دادستان‌ها، مدیران کل بازرسی، روسای سازمان قضایی نیروهای مسلح، دادستان‌های نظامی، روسای ادارات ثبت اسناد و املاک، مدیران پزشکی قانونی و روسای تعزیرات و جمع دیگری از مسئولان و مدیران چهار استان حضور می‌یابند.

وی در مورد مباحث این کارگاه‌ها نیز گفت: در حوزه‌ای مانند مدیریت شهرداری تاکنون در مورد ساخت یک مجموعه تفریحی یا تجاری از منظر وقوع جرم و پیشگیری بررسی نمی‌شد و همین‌طور در سایر حوزه‌ها که این کارگاه سعی می‌کند مقدمه‌ای و گام کوچکی در راستای ایجاد یک هم‌گرایی بین مسئولان از منظر پیشگیری از وقوع جرم باشد.

رحمانیان ادامه داد: ششمین کارگاه علمی کاربردی مدیریت پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی در مجموع با حضور 25 مدیر که در زمینه پیشگیری از جرم و آسیب‌های اجتماعی سهم دارند برگزار و در مرحله بعد مشابه همین کارگاه برای مدیران شهرستانی نیز برگزار می‌شود.

وی افزود: موضوع پیشگیری از جرم یک موضوع فراقوه‌ای است و آموزش مدیران در راستای ایجاد یک ادبیات و فهم مشترک در زمینه جرم و پیشگیری از آن است.

افزایش انسجام در زمینه پیشگیری و افزایش سطح آگاهی‌ها و دانش مدیران در حوزه پیشگیری از جرم و ایجاد یک حرکت مستمر در سطح استان‌ها مهم‌ترین اهداف برگزاری این کارگاه در کلام رحمانیان بود.

وی این کارگاه را مقدمه تشکیل شوراهای پیشگیری از وقوع جرم استانی دانست که در لایحه پیشگیری از جرم پیش‌بینی شده و در حال گذراندن مراحل تایید توسط مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

معاون معاون اجتماعی و پیشگیری دادگستری استان اضافه کرد: 22 مدیر سیاسی، انتظامی و قضایی در این شورا عضویت دارند و مانند سایر کارگروه‌ها و شوراها به تصمیم‌گیری و ایجاد هماهنگی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم و تدوین و تصویب برنامه‌های مورد نیاز در این حوزه می‌پردازند.

رحمانیان در ادامه سخنان خود گفت: شوراهای استانی پیشگیری از جرم در ذیل یک شورای عالی قرار می‌گیرند که ریاست آن با رئیس قوه قضائیه است.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که با برگزاری این کارگاه و تشکیل شوراهای استانی پیشگیری از وقوع جرم در آینده شاهد ایجاد همگرایی لازم بین مسئولان و جلب مشارکت مردم در زمینه کاهش وقوع جرم در کشور باشیم.

انتهای پیام/ی20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول