اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

تعیین الگوی بهینه منطقه‌ای از اهداف اصلی الگوی کشت است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی گفت: تعیین الگوی بهینه منطقه‌ای کشت با لحاظ حداکثر کردن بازده برنامه‌ای از اهداف اصلی و مهم الگوی کشت است.

تعیین الگوی بهینه منطقه‌ای از اهداف اصلی الگوی کشت است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، مسعود محمدیان صبح امروز در نخستین جلسه تخصصی کارگروه فنی"تعیین الگوی کشت استان" با اشاره به اهمیت اجرای الگوی کشت در توسعه پایدار بخش کشاورزی استان اظهار داشت: بدون شک همکاری و حمایت مسئولان استانی تحقق این امر در آذربایجان‌شرقی را سرعت خواهد بخشید.

وی همچنین با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه شهرستان‌ها در تولید محصولات مختلف کشاورزی با توجه به تنوع آب و هوایی، منابع اصلی تولید محصول، تخصص و تجربه بهره‌برداران در تولید محصولات خاص کشاورزی گفت: اجرای الگوی کشت در سطح استان با توجه به عزم ملی مبنی بر تحقق توسعه پایدار در بخش کشاورزی، اجرای دقیق، صحیح و مدبرانه طرح الگوی کشت خواهد توانست زمان دسترسی به اهداف تعریفی در بخش مهم و استراتژیک کشاورزی را کاهش دهد.

محمدیان با اشاره به تعاریف متفاوت از الگوی کشت توسط کارشناسان که گاه بخشی از اهداف این طرح مهم را زیرپوشش قرار می‌دهد، اظهار کرد: تعیین نظام کشت مبتنی بر شرایط اقلیمی، بهره‌برداری بهینه از منابع و عوامل تولید متناسب با ظرفیت‌های منطقه‌ای و مزیت اقتصادی با رعایت اصول تولید محصولات کشاورزی و ملاحظات زیست محیطی در زمینه سیاست‌های کلان کشور و تامین امنیت غذایی دقیق‌ترین تعریفی است که توسط وزارت متبوع مورد قبول واقع شده و به استان‌های کشور ابلاغ شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی، در بخش دیگری از سخنان خود همچنین تصریح کرد: انتخاب صحیح، دقیق و کارشناسی شده محصولات زراعی و باغی و به کارگیری ترکیب مطلوب از آن یکی از آسان‌ترین روش‌های مدیریتی برای بهره‌برداری در زمینه توسعه پایداری بخش کشاورزی بوده است.

وی افزود: تا به حال با توجه به برنامه‌های اجرایی معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان، سعی بر آن شده است این طرح به صورت برنامه‌ریزی شده در شهرستان‌ها با بهره‌گیری از کارشناسان استانی و شهرستانی به مرحله اجرا درآید.

محمدیان اظهار کرد: با توجه به ابلاغ جدید وزارت جهادکشاورزی و تاکید بر اجرای الگوی کشت در استان‌های کشور، تلاش سازمانی برای فرهنگ‌سازی الگوی کشت در بین بهره‌برداران بخش‌های باغی و زراعی استان با استفاده از راهکارهای مختلف از جمله ارائه آموزش‌های لازم در روند اصلاح روش‌های تولید و گذر از تولید سنتی همچنین ایجاد زمینه‌های لازم برای ورود به مرحله تولید صنعتی و مدرن بر اساس نیازهای استان و کشور با همکاری و کمک تمام نهادهای اجتماعی، گسترش و توسعه خواهد یافت.

وی، تعیین الگوی بهینه منطقه‌ای کشت با لحاظ حداکثر کردن بازده برنامه‌ای، حداقل کردن ریسک درآمدی، کاهش اثرات تخریبی زیست محیطی، افزایش بهره‌وری مصرف آب، حفظ منافع اجتماعی و تامین ارتباط بین متولیان امر تولید همچنین تامین نیاز داخلی، نیازهای وارداتی و صادرات محصولات باغی و زراعی، ایجاد بانک اطلاعاتی جامع مقوم(زمانبندی شده)و مکان‌دار الگوی کشت، شناسایی نیازهای ترابری متناسب با الگوی کشت، تعیین مزیت نسبی کشت محصولات زراعی و باغی در مناطق مختلف همچنین تعیین قیمت منابع تولید در مناطق مختلف را از اهداف اصلی و مهم الگوی کشت برشمرد.

محمدیان گفت: تعیین سیاست‌های مورد نیاز مدیریتی در زمینه اجرایی کردن این طرح مهم نشانگر درجه اهمیت و توقع ملی از اجرای آن در استان‌های کشور است.

وی تاکید کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع تولید، قوانین و مقررات موجود و در کنار آن ریسک اجرا تعیین الگوی کشت مناسب به منظور ساماندهی تولید، یکپارچه‌سازی ساختار اطلاعات مرتبط به بخش کشاورزی، پایش تغییرات و مدیریت منابع، تدوین برنامه و سیاست تولید محصولات زراعی و باغی در شرایط عادی و بحران و تعیین قیمت‌های سایه‌ای منابع تولید از مهم‌ترین اهداف کاربردی است که از اجرای این طرح متصور است.

انتهای پیام/ح10/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول