اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان‌غربی خبر داد

رونمایی از شاهنامه چاپ سنگی در موزه ارومیه

خبرگزاری فارس: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی از رونمایی شاهنامه چاپ سنگی در موزه ارومیه همزمان با هفته میراث فرهنگی خبر داد.

رونمایی از شاهنامه چاپ سنگی در موزه ارومیه

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه به نقل از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی، کاظم غنی‌زاده اظهار داشت: این شاهنامه متعلق به دوران قاجار بوده و در سال 1262 نوشته شده است.

وی افزود: شاهنامه به روش سنگی منتشر شده و محل چاپ این کتاب نفیس در بمبئی هند بوده و تصاویر آن طی سال‌های بعد رنگ‌آمیزی شده است.

این مسئول اضافه کرد: همچنین طی این هفته نمایشگاهی از اشیای مکشوفه از تپه باستانی حسنلو برپا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه در موزه ارومیه حدود 200 قلم اشیا مکشوفه از حسنلو وجود دارد، ادامه داد: جام حسنلو، بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین جام طلایی ایران است که بیش از 900 گرم وزن دارد.

غنی‌زاده با اشاره به اینکه بیش از 6هزار قلم شیء تاریخی و باستانی از تپه حسنلو کشف شده است، اظهار داشت: همچنین در حاشیه این نمایشگاه، عملیات حفاری به صورت نمادین در محل این تپه باستانی که بیش از 8هزار سال قدمت دارد، انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برای تکمیل کمپینگ قره‌کلیسا، بیش از 450 میلیون ریال اعتبار اختصاص یافته است، یادآور شد: سایت مورد نظر در مسیر منتهی‌الیه جاده عبوری از روستای قره کلیسا به فاصله 500 متر از جاده در ضلع غربی مسیر رفت به علت وسعت حریم حفاظتی و منظره قره‌کلیسا انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه ساخت این کمپینگ خللی در منظر و سیمای بنا وارد نکرده و مسافت کمپینگ تا اثر جهانی قره کلیسا کم‌تر از 500 متر است، گفت: این کمپینگ دارای ورودی اصلی، سواره و پارکینگ، سکوهای کمپ، سرویس بهداشتی و نمازخانه بوده و محوطه زمین بازی، بوفه، آلاچیق‌ها و تالار گفت‌وگو و فروشگاه و کافی‌نت لحاظ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه این کمپینگ در سال 89 توسط دفتر فنی مورد مطالعه واقع شد، ادامه داد: در این راستا از محل اعتبارات سال 89 مبلغ یک میلیارد و 250 میلیون ریال برای خاک‌برداری، خاک‌ریزی، دیوارکشی و سنگ فرش مجموعه هزینه شده است.

غنی‌زاده در ادامه با اشاره به اینکه ساخت این کمپینگ از مصوبات دور سوم سفر هیئت دولت به آذربایجان‌غربی است، افزود: برای تکمیل عملیات اجرایی این پروژه از اعتبارات سال 90 با پیمانکار ذی‌صلاح عقد قرارداد شده و تا پایان تیرماه آماده واگذاری به پیمانکار است.

انتهای پیام/ز20/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول