اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف قوه قضائیه خبر داد

اشتغال 8 هزار زن در شوراهای حل اختلاف کشور

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور از اشتغال هشت هزار و 450 زن در شوراهای حل اختلاف کشور خبر داد.

اشتغال 8 هزار زن در شوراهای حل اختلاف کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، حجت‌الاسلام احمدی میانجی بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در شوراهای حل‌اختلاف سراسر کشور 33 هزار مرد به کار اشتغال دارند و همچنین 22 نفر عضو شورای حل اختلاف ویژه مسیحیان، 16 نفر عضو شورای حل اختلاف یهودیان و 24 نفر نیز در شورای حل اختلاف زرتشتیان مشغول به کار هستند.

این مقام قضایی ادامه داد: از 41 هزار نفر شاغل در شوراهای حل اختلاف کشور، 18 هزار و 889 نفر دارای تحصیلات کارشناسی، دو هزار و 480 نفر کارشناسی ارشد، 201 نفر دکترا، یک‌هزار و 703 نفر حوزوی و سه هزار و 184 نفر فوق دیپلم هستند.

وی افزود: شوراهای حل اختلاف به دلیل اینکه نهادی مردمی هستند بازوی پرتوان دستگاه قضا محسوب می‌شوند و سعی بر آن است که قبل از کشیده‌شدن یک اختلاف یا مشکل به محکمه قضایی، موضوع در شورای حل اختلاف حل شود.

این مقام قضایی گفت: شوراهای حل اختلاف شامل سه نفر عضو اصلی و دو نفر عضو علی‌البدل هستند و در هر حوزه قضایی یک یا چند نفر قاضی دادگستری که قاضی شورا نامیده می‌شوند، انجام وظیفه می‌کنند.

احمدی میانجی ابراز داشت: مراجعه‌کنندگان به محکمه به هر طریق سعی در برنده شدن دارند اما در شورای حل اختلاف افراد بدون دغدغه و صادقانه مسائل را عنوان می‌کنند و به دلیل اینکه شورا مسائل بومی مردم را می‌شناسد، کار راحت‌تر انجام می‌شود.

وی افزود: در محکمه فصل خصومت صورت می‌گیرد اما به دلیل نوع حکم، در برخی موارد قضیه تمام نمی‌شود و در دل فرد محکوم عقده‌ای باقی می‌ماند در حالی که در شورای حل اختلاف اصلاح ذات‌البین مطرح است و طرفین در پایان از یکدیگر حلالیت می‌طلبند.

رئیس مرکز امور شوراهای حل اختلاف کشور به زندان‌زدا بودن شوراهای حل اختلاف اشاره و تصریح کرد: در سال 89 و 90 پرونده‌های بسیاری از دستگاه قضایی در شوراهای حل اختلاف مختومه شده چنانکه سه میلیون و 800 هزار پرونده تنها در سال 90 توسط شوراهای حل اختلاف مختومه شده است.

وی گفت: شوراهای حل اختلاف در سال 89 ، هفت هزار زندانی را با مصالحه از زندان آزاد کردند.

وی علت حضور خود در شیراز را بحث و بررسی پیرامون وضعیت نیروی انسانی شاغل در شوراهای حل اختلاف دو استان فارس و کهگیلویه و بویراحمد ذکر و اضافه کرد: تعدادی از جوانان این کشور که بسیاری از آن‌ها تحصیل کرده هستند با یک وضعیت حقوقی نامشخص چند سال است که در شوراهای حل اختلاف مشغول به کار هستند و واقعیت این است که این‌ها با امید به استخدام این مدت را تحمل کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در مرتبه نخست باید بیمه تامین اجتماعی برای تمام کارکنان و اعضا در نظر گرفته شود که این مسئله منوط به تصویب مجلس شورای اسلامی است.

احمدی میانجی اظهار داشت: در قانون بر پاداش اعضا و کارکنان شورای حل اختلاف صحه گذاشته شده و باید این پاداش متناسب شود تا اعضا و کارکنان بتوانند کار خود را با دلگرمی ادامه دهند.

وی ادامه داد: شوراهای حل اختلاف دو دسته هستند، یک دسته آن‌ها که به دنبال صلح و سازش‌اند و افراد با ریش‌سفیدی و میانجی‌گری در آن رفع ذات‌البین می‌کنند و دسته دوم که حکم می‌دهند و اعضای دسته دوم تحصیلات مرتبط دارند.

این مقام قضایی گفت: شوراهای حل اختلاف هر نوع اختلاف از قتل گرفته تا مسائل خانوادگی را رسیدگی می‌کنند و تنها نکاح، طلاق، وقف، رجوع وصیت، تولیت، دعاوی راجع‌ به حجر و ورشکستگی و نسب توسط شورا قضاوت نمی‌شود.

به گزارش فارس، حجت‌الاسلام احمدی میانجی برای بحث و تبادل نظر درباره استانداردسازی تشکیلات و تعداد قضات شوراهای حل اختلاف استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد به شیراز سفر کرده است.

علی جمادی رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، ذبیح‌الله خداییان رئیس کل دادگستری استان فارس و جمعی دیگر از مسئولان قضایی این استان در این نشست حضور داشتند.

انتهای پیام/و10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول