اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نظر جنجالی دبیر همایش اقتصاد کشاورزی

آبیاری «تحت فشار» مضرات بسیاری دارد

خبرگزاری فارس: دبیر همایش ملی اقتصاد کشاورزی گفت: آبیاری «تحت فشار» نسخه همیشگی برای حل مشکل کمبود آب نیست.

آبیاری «تحت فشار» مضرات بسیاری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، غلامرضا سلطانی صبح امروز در حاشیه نشست خبری همایش اقتصاد کشاورزی در شیراز اظهار داشت: در بیان مزایای آبیاری «تحت فشار» مبالغه‌های بسیاری انجام شده در حالی که بر روی این فعالیت نقدهای فراوانی است که مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

وی افزود: زمانی راندمان محصول را با آبیاری «تحت فشار» افزایش می‌دهید باید توجه داشته باشید که آب برگشتی سیستم سنتی آبیاری که برخی آن را هدررفت آب می‌نامند برای احیای آب‌های زیرزمینی لازم است و از خشک شدن چاه‌ها و قنوات جلوگیری می‌کند.

سلطانی اضافه کرد: آبیاری بارانی در مناطقی که تبخیر بسیار است روش نامناسبی است چرا که آب پودر شده و از دسترس گیاه خارج می‌شود.

وی یکی از دلایل به وجود آمدن فروچاله و نشست زمین در برخی مناطق را استفاده از روش آبیاری «تحت فشار» دانست.

دبیر همایش اقتصاد کشوری ایران اظهار داشت: یک اشتباه رایج در مورد ارائه آمارهای کشاورزی این است که زمانی به سهم کشاورزی در توسعه اشاره می‌شود تولید محصولات خام کشاورزی مورد نظر قرار می‌گیرد در حالی که اهمیت کشاورزی در این بخش خلاصه نمی‌شود و تولید کشاورزی زنجیره‌ای از تولید، مصرف، فراوری، بسته‌بندی و توزیع و بازاریابی را نیز شامل می‌شود.

وی تصریح کرد: اگر مجموعه این حلقه‌ها در نظر گرفته شود سهم کشاورزی از هر نظر فزاینده و اشتغال‌زا ارزیابی می‌شود و در تخصیص اعتبارات و حمایت‌ها تنها به تولید محصولات خام کشاورزی توجه نمی‌شود.

این استاد اقتصاد کشاورزی در پاسخ به کسانی که ارزش آب را برای برخی تولیدات دیگر بیش از ارزش آن برای تولید یک محصول کشاورزی عنوان می‌کنند، اظهار داشت: ارزش کشاورزی در محصول تولید شده خلاصه نمی‌شود چرا که اشتغال در روستا و مهاجرت به شهرها نیز ذیل همین رونق داشتن کشاورزی قابل بررسی بوده، غیر از آنکه آب کشاورزی آب خام است و ربطی به آب شرب و صنعتی ندارد.

وی افزود: اگر بخواهیم این‌گونه به مباحث تولید نگاه کنیم یک روستایی نیز حق دارد اعتراض کند که بخش بسیاری از آب مورد نیاز او در شهرها مصرف می‌شود و هیچ ارزش افزوده‌ای نیز با آن آب تولید نمی‌شود.

غلامرضا سلطانی محور اصلی همایش اقتصاد کشاورزی در شیراز را  «کشاورزی پایدار و امنیت غذایی» ذکر و اضافه کرد: با ارائه مقالات تخصصی و برگزاری میزگردهای علمی در این همایش سعی می‌شود راهکارهایی برای توسعه اقتصاد کشاورزی کشور و استان فارس با توجه به منابع طبیعی و شاخصه‌های بومی ارائه شود.

این استاد دانشگاه شیراز اهداف کلی این همایش را گردآوری نتایج تحقیقات انجام شده اقتصاد کشاورزی ایران، بررسی و تبادل نظر پیرامون چالش‌های فراروی بخش کشاورزی، ایجاد انگیزه تحقیق و مطالعه پیرامون مسائل اقتصاد کشاورزی و معرفی پتانسیل‌ها برای توسعه اقتصاد کشاورزی و منابع طبیعی به منظور استفاده تصمیم‌گیران و مسئولان برشمرد.

به گزارش فارس، هشتمین همایش ملی اقتصاد کشاورزی ایران با همکاری جهاد کشاورزی فارس، دانشگاه شیراز و انجمن اقتصاد کشاورزی در روزهای 20 و 21 اردیبهشت ماه جاری به مدت دو روز در شیراز برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ع10/ض1002

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول