اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر آب و خاک جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی:

پرداخت 85 درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار توسط دولت

خبرگزاری فارس: مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی بر ضرورت مدیریت صحیح منابع آب برای پیشگیری از بحران تاکید کرد و گفت: به ازای افزایش و تبدیل هر چهار هکتار اراضی دیم به آبی، حداقل برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

پرداخت 85 درصد هزینه‌های آبیاری تحت فشار توسط دولت

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد احمدی‌فر صبح امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اساسی که جهان امروز در بخش آب با آن روبه‌رو است را می‌توان سوء مدیریت مصرف منابع آبی در دسترس عنوان کرد و اظهار کرد: پیش از وقوع بحران کمبود آب می‌توان به آن پرداخته و با برنامه‌ریزی منطقی و کارشناسی آن را کنترل کرد.

وی راهکار پیشگیری از بحران کمبود آب آبیاری را در مدیریت صحیح و یکپارچه منابع آب عنوان کرد و افزود: در میان کشورهای در حال توسعه و توسعه ‌یافته جهان بیش از 70 درصد از آب مصرفی در بخش کشاورزی به کار می‌رود و در کشورهای کمتر توسعه یافته این میزان حتی به 90 درصد هم می‌رسد و به عبارتی، حدود 20 درصد از زمین‌های قابل کشت با استفاده از 40 درصد از منابع آبی موجود زیر کشت می‌رود.

کمک 260 میلیارد ریالی دولت بر آبیاری تحت فشار آذربایجان‌شرقی

احمدی‌فر بهینه‌سازی مصرف آب در بخش کشاورزی را یکی از ملزومات کاهش مصرف آب کشاورزی عنوان کرد و افزود: در راستای بهینه‌سازی مصرف آب در سال گذشته 260 میلیارد ریال کمک دولتی برای اجرای طرح‌های آبیاری تحت فشار(سیستم‌های مختلف) در استان آذربایجان‌شرقی هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف آب در استان اجرا شده و به بهره‌برداری رسیده و بخشی دیگر هم‌ا‌کنون در حال اجرا است، گفت: با اجرای کل این پروژه‌ها حجم قابل توجهی از آب آبیاری استحصال شده در سال‌ جاری در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی به بحث لوله‌گذاری اشاره کرد و بیان کرد: از سال گذشته تاکنون با هزینه اعتباری برابر 40 میلیارد ریال 51 کیلومتر لوله‌گذاری در سطح 553 هکتار از اراضی استان انجام شده است که پیش‌بینی می‌شود این میزان لوله‌گذاری تا پایان سال مالی به 92 کیلومتر با سطح حدود یک هزار هکتار برسد که برآورد می‌شود با اجرای کامل طرح 15 درصد آب مصرفی به روش سنتی صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه در سال گذشته با اعتبار مصوب بالغ بر 15 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی و استانی برای احیا و مرمت 68 رشته قنات در سطح شهرستان‌ها به منظور بهبود وضعیت منابع آبی در حد تخصیص دریافتی هزینه شده است، افزود: در سال 90 نزدیک به 54 میلیارد ریال اعتبار استانی و ملی برای کانال‌های آبیاری مصوب شده بود که با توجه به تخصیص اعتبارات در رقم 32 میلیارد ریال، اجرای طرح‌های مرتبط با کانال‌های آبیاری در طول حدود 40 کیلومتر کانال آبیاری عمومی رو به اتمام است و با اجرای پوشش بتونی کانال‌ها می‌توان تاثیر قابل ملاحظه‌ای در کاهش مصرف آب در انتقال آب از منابع آب‌های سطحی و زیرزمینی استان ایفا کرد.

مدیر آب و خاک سازمان جهادکشاورزی استان درباره چگونگی ارائه تسهیلات به کشاورزان گفت: دولت 85 درصد هزینه‌های اجرای پروژه‌های بهینه‌سازی مصرف آب را پرداخت خواهد کرد و مابقی هزینه که رقم قابل توجهی نیست بر عهده کشاورزان و بهره‌برداران بخش خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه طرح تبدیل اراضی دیم به آبی در سال ‌جاری با شتاب بیشتر انجام می‌شود و برنامه‌ریزی برای توسعه بخش کشاورزی با اجرای 52 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار و 19 هزار هکتار شبکه‌های فرعی صورت پذیرفته است، افزود: به ازای افزایش و تبدیل هر چهار هکتار اراضی دیم به آبی، حداقل برای یک نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

احمدی‌فر افزایش راندمان آبیاری و صرفه‌جویی واقعی در منابع محدود آب را از برنامه‌های مهم سازمان عنوان نمود و گفت: با افزایش راندمان آبیاری با صرفه‌جویی واقعی در مصرف آب و استفاده بهینه از آن، میزان تولید محصول بیشتر خواهد شد و نهایتاً بهره‌وری در بخش کشاورزی و درآمد تولیدکنندگان بخش افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به درخواست فراوان برای اجرای پروژه‌های مختلف طرح‌های کوچک تامین آب و اجرای سدهای معیشتی کوچک و زود بازده و استخرهای ذخیره آب، خاطرنشان کرد: پروژه‌های متعددی از طرح‌های کوچک تامین آب برای ذخیره‌سازی آب در استخرهای کوچک و سدهای معیشتی کوچک از محل تسهیلات بانکی و اعتبارات دولتی در سطح 2 هزار و 200 هکتار در حال اجرا داریم.

انتهای پیام/ح10/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول