اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان جنوب غرب:

مسئولان خود را پشت سر میراث فرهنگی پنهان می‌کنند

خبرگزاری فارس: مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه جنوب غرب گفت: به علت عدم رویکرد و برنامه در مورد به‌سازی بافت فرسوده شیراز، مسئولان خود را پشت سر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پنهان می‌کنند.

مسئولان خود را پشت سر میراث فرهنگی پنهان می‌کنند

 محمود رضا طالبان امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: در شیراز یک‌هزار و 700 هکتار بافت فرسوده وجود دارد که از این میان تنها 300 هکتار بافت فرسوده فرهنگی و تاریخی است که باید توسط سازمان میراث فرهنگی به‌سازی و احیا شود.

وی با بیان اینکه هرگاه موضوع احیای بافت فرسوده به میان می‌آید مشکلات بافت تاریخی و فرهنگی مطرح می‌شود افزود: حتی مدیران این استان نیز فکری برای احیای بافت تاریخی و فرهنگی نمی‌کنند و به علت عدم برنامه مدون برای بافت فرسوده شیراز، مسئولان خود را پشت سر سازمان میراث فرهنگی پنهان می‌کنند تا مبادا از آن‌ها انتقاد و بازخواست شود.

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه جنوب غرب با اشاره به اینکه تنها راه برون‌رفت از بافت فرسوده شیراز تملک و یا مشارکت مردم است، تصریح کرد: به علت اینکه در کشور احیا و نوسازی بافت فرسوده بسیار انگشت‌شمار است و تجربه‌ای در این مورد وجود ندارد، احیا و به‌سازی بافت فرسوده در شیراز موفق نبوده است.

وی معرفی پروژه‌های سرمایه‌گذاری توسط شهرداری شیراز برای به‌سازی بافت فرسوده را خوب توصیف و تصریح کرد: تا زمانی که احیا و نوسازی بافت فرسوده مسکونی به قانون تبدیل نشود طرح چنین موضوعی از این دست راه به جایی نمی‌برد.

طالبان نقش مردم را در احیای بافت فرسوده بسیار مهم دانست و خاطر نشان کرد: با ایجاد آیین‌نامه نوسازی محله توسط مجلس شورای اسلامی بافت‌های قدیمی به پروژه‌های کوچک تبدیل می‌شود و مردم در احیای بافت فرسوده منطقه خود مشارکت می‌کنند.

وی ایجاد دفترهای تسهیل‌گری در محله چوگیا برای بهبود ساختار شهری این منطقه را خوب عنوان کرد و گفت: با طرح‌های تشویقی که مردم برای به‌سازی خانه‌های خود دریافت می‌کنند رغبت ساکنان آن منطقه را دوچندان می‌کند

مدیرعامل شرکت عمران و مسکن‌سازان منطقه جنوب غرب افزود: ایجاد رغبت در ساکنان مناطق بافت فرسوده شهر شیراز می‌تواند مشارکت مردم را در راستای به‌سازی و احیای این مناطق رشد دهد.

به گزارش فارس، بافت قدیم شهر شیراز به مساحت تقریبی 360 هکتار در قلب شهر جای دارد.

این محدوده که 2.8 درصد مساحت کل شهر را شامل می‌شود، هسته نخستین شکل‌گیری شهر شیراز در آن جای دارد و طی دوران‌های مختلف توسعه و تحولات بسیاری را پشت سر گذاشته که حدود آن دروازه‌ها و حصار دور شهر در دوره زندیه است.

مهم‌ترین مراکز مذهبی شهر و قسمت عمده‌ای از بناها و مجموعه‌های با ارزش تاریخی در این محدوده هستند و در واقع این منطقه شیراز قدیم است که طی فرایندهای رشد و توسعه شهری و افزایش جمعیت به عنوان زیر مجموعه‌ای از کل شهرداری درآمده که دارای ویژگی‌های خود است.

وجود 400 اثر با ارزش، هشت دروازه و 12 مرکز و چند محور فرهنگی می‌تواند تبلوری از شیوه زندگی، روابط اجتماعی، آداب و رسوم، باورها، تاریخ و هنر و به طور کلی بیانگر هویت تاریخی و فرهنگی هر دوره باشد. حفظ و نگهداری و مرمت این آثار و مجموعه‌ها علاوه بر این که حیات دوباره‌ای به این آثار می‌دهد، از نظر اقتصادی و اجتماعی نیز هویت تاریخی فرهنگی شهر شیراز را احیا می‌کند.

جمعیت ساکن در این منطقه حدود 75 هزار نفر است که حدود نیمی از آن‌ها غیربومی هستند.

تعداد خانه‌های موجود در بافت تاریخی فرهنگی شیراز 11 هزار و 147 واحد است.

انتهای پیام/ع10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول