اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

جذب سرمایه‌گذار در آذربایجان‌غربی نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان

خبرگزاری فارس: آذربایجان‌غربی در بخش‌های کشاورزی، صنعتی، معدن و گردشگری یکی از استان‌های پرظرفیت کشور است که نیاز است مسئولان با نگاه ویژه، این ظرفیت‌ها را بالفعل کنند.

جذب سرمایه‌گذار در آذربایجان‌غربی نیازمند اهتمام بیشتر مسئولان

 آذربایجان غربی به لحاظ هم مرز بودن با چهار کشور ارمنستان، جمهوری نخجوان، ترکیه و عراق به عنوان یکی از استان‌های استراتژیک کشور محسوب می‌شود، ولی آنچه در این استان خود را بیشتر از هر چیز نمایان می‌کند چهره عقب مانده استان است که در سال‌های گذشته از کمترین امکانات محروم مانده است.

بی‌توجهی مسئولان به ظرفیت‌های استان چیزی نیست که مربوط به یک سال و دو سال باشد بلکه این استان به اندازه عمر خود بی‌توجهی را به خود دیده است و آنچه امروز بر مسئولان این استان تلنگر وارد کرده تا کمی به حرکت و تکاپو واردارشان کند، تصویب و ابلاغ هشتمین منطقه آزاد تجاری در این استان است.

وجود هشتمین منطقه آزاد تجاری در آذربایجان‌غربی بدون شک مزایایی به دنبال خواهد داشت ولی آنچه در این میان دهن‌کجی می‌کند عدم توانایی مسئولان استان در جذب سرمایه‌گذار است.

سالی که باید بخش عمده آن را به حمایت از سرمایه و سرمایه‌گذاری اختصاص دهیم در حالی برای این استان رقم می‌خورد که حتی نتوانسته‌ایم سرمایه‌گذار تنها تله‌کابین استان را برای خود نگه داریم و با این اوصاف جذب سرمایه‌گذار برای منطقه آزاد تجاری ماکو برای مسئولان استان که تجربه چندانی در جذب سرمایه‌گذار ندارند امری محال خواهد بود.

وجود پنج طرح سرمایه‌گذاری داخلی راکد نیز گواه بر همین موضوع دارد. حفظ سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در استانی که با حجم بالای بیکاری روبرو است و از سوی دیگر ساختار اجتماعی و اقتصادی این استان با چالش‌های بی‌شمار مواجه است نیاز به مدیریت قوی در جذب و حفظ سرمایه‌گذاران را می‌طلبد.

از سوی دیگر فقدان مکانیسم مشخص و وحدت رویه برای پذیرش سرمایه‌های خارجی در آذربایجان‌غربی سبب افزایش درجه ریسک برای سرمایه‌گذاران شده است.

آنچه در این میان خود را بیشتر از هر چیز بروز می‌دهد این است که برای بالندگی هر چه بیشتر در امر جذب سرمایه‌های فراملی باید به فکر تغییر و بازنگری در نحوه و فرآیند سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی و عمرانی بخش‌های دولتی و عمومی و در نهایت گسترش حدود مشارکت بخش‌های خصوصی داخلی و خارجی و بازنگری در نحوه تعامل با جهان پیرامون باشیم که بازنگری از طریق تعریف دوباره طرح‌های عمرانی و در نظر گرفتن جنبه‌های انتفاعی برای آنها می‌تواند منجر به ایجاد انگیزه در سرمایه‌گذار خارجی برای مشارکت شود.

از این طریق برای آن دسته از پروژه‌های عمرانی که با تعاریف فعلی معمولا بدون انگیزه سودآوری هستند، راهبردهای انتفاعی تعریف می‌شود و با جنبه‌های انتفاعی در آن دسته از طرح‌ها که سوددهی ناچیزی دارند، تقویت می‌شود.

با توجه به اینکه می‌توان عوامل موثر در جذب سرمایه‌گذاری خارجی را در چهار بخش عوامل سیاسی، عوامل اقتصادی، عوامل سنتی و عوامل تسهیل‌کننده کسب و کار شامل انگیزه‌های مالی، وجود نظام اداری و اجرایی کارآمد، تسهیلات اجتماعی و خدمات پس از سرمایه‌گذاری دانست، باید بروکراسی اداری را به حداقل رسانده و در راستای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار شرایط  و زیرساخت‌های لازم را فراهم نمود.

*در صورت عدم جذب سرمایه‌گذار موفق نخواهیم بود

استاندار آذربایجان‌غربی در جمع خبرنگاران با بیان اینکه شکوفایی منطقه آزاد تجاری به عزم مردم منطقه برمی‌گردد، گفت: باید بتوانیم سرمایه‌گذار مناسبی در این زمینه جذب کنیم.

وحید جلال‌زاده با بیان اینکه سال گذشته دولت با ایجاد منطقه آزاد تجاری ماکو موافقت کرده است، تصریح کرد: این موضوع بهمن ماه سال گذشته به استان ابلاغ شده است.

این مسئول با بیان اینکه در این راستا هیئت مدیره متشکل از استاندار آذربایجان‌غربی، معاون سرمایه‌گذاری مناطق آزاد تجاری و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری ماکو تشکیل شده است، افزود: چند جلسه در این زمینه تشکیل شده که در این راستا ضروری‌ترین کار ما ساخت زیرساخت‌ها است چرا که اگر زیرساخت‌ها ایجاد نشود منطقه آزاد تجاری معنی نخواهد داشت.

جلال‌زاده جذب سرمایه‌گذار را یکی از اصلی‌ترین اقدامات در این مقوله اعلام کرد و گفت: اگر پای سرمایه‌گذار به این منطقه باز نشود موفق نخواهیم بود.

وی اظهار داشت: برای این منظور با شرکت سرمایه‌گذاری امید تفاهم‌‌های انجام گرفته است ولی در دو بند اختلاف‌هایی بین ما و سرمایه‌گذار وجود دارد که امید است آنها را رفع کنیم.

این مسئول با بیان اینکه بودجه دولتی به منطقه آزاد تجاری تعلق نمی‌گیرد، تصریح کرد: اگر پای سرمایه‌‌گذار به این منطقه باز نشود، موفق نخواهیم بود.

استاندار آذربایجان‌غربی با بیان اینکه سرمایه‌گذار صفر تا 100 زیربناها را خواهد ساخت، افزود: اگر در این منطقه سرمایه‌گذار وارد کنیم موفق می‌شویم و منتظر سرمایه‌گذار هستیم.

جلال‌زاده در ستاد جذب سرمایه‌گذار در استان نیز بر اهتمام هر چه بیشتر مدیران دستگاه‌های اجرایی در جذب سرمایه‌گذار تاکید کرده و مشارکت هر چه بیشتر آنها در تسهیل روند جذب سرمایه‌گذاران را خواستار شد.

وی اعلام کرد: در چند سال گذشته با تشکیل دفتر مرکز خدمات سرمایه‌گذاری در استان دستگاه‌های اجرایی درگیر این موضوع شده و بحث سرمایه‌گذاری موضوعیت یافته به طوری که چرخ این موضوع در استان روان شده است.

جلال‌زاده با بیان اینکه در حوزه کشاورزی استان آذربایجان‌غربی ظرفیت‌های فراوانی وجود دارد، ادامه داد: برای اینکه از ظرفیت‌های حوزه کشاورزی استان نهایت استفاده را ببریم لازم است بتوانیم سرمایه‌گذاران را در این بخش جذب کنیم.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به عدم وجود مزیت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت استان، خاطرنشان کرد: مزیت‌های حوزه صنعت استان محدود است.

*42 طرح سرمایه‌گذاری در آذربایجان‌غربی در حال اجرا است

رئیس سازمان امور اقتصاد و دارایی آذربایجان‌غربی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه گفت: در حال حاضر 42 طرح سرمایه‌گذاری در استان وجود دارد که از این تعداد 15 طرح سرمایه‌گذاری خارجی و 27 طرح سرمایه‌گذاری داخلی است.

حسین دبیری اعلام کرد: در حال حاضر از 27 طرح سرمایه‌گذاری داخلی پنج طرح راکد هستند.

وی با بیان اینکه در مجموع 23 هزار و 174 میلیارد و 323 میلیون ریال کل سرمایه جذب شده استان است، تصریح کرد: در مجموع برای 37 هزار و 835 نفر اشتغال ایجاد شده است.

این مسئول با بیان اینکه طرح‌های راکد شامل طرح‌های صنعتی هستند، افزود: در حال حاضر 17 پروژه سرمایه‌‌گذاری در حال پذیرش نیز در استان وجود دارد که 11 مورد از آنها شامل پروژه‌های صنعتی، چهار پروژه کشاورزی، دو پروژه گردشگری است.

دبیری عمده طرح‌های سرمایه‌گذاری استان را در بخش عمران شهری، گردشگری، صنعتی، کشاورزی عنوان کرد و گفت: بیشترین طرح‌ها با 16 طرح در بخش صنعت و 11 طرح در بخش کشاورزی در حال اجرا است.

برقراری وضعیت مناسبی که در آن شرکت‌های داخلی بتوانند به صورت مستقیم وارد مذاکره با سرمایه‌گذاران خارجی شوند از موارد دیگری است که برای جذب هر چه بیشتر سرمایه‌گذار داخلی و خارجی ضروری است و امید می‌رود مسئولان استان در این زمینه اهتمام کافی را داشته باشند.

انتهای پیام/ی10/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول