اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در آیینی

بنیانگذار نخستین مدرسه در دشتی تجلیل شد

خبرگزاری فارس: در آیینی با حضور مسئولان و فرهنگیان حجت‌الاسلام حاج سید مصطفی بهزادی بنیانگذار نخستین مدرسه در دشتی تجلیل شد.

بنیانگذار نخستین مدرسه در دشتی تجلیل شد

نوه حاج سید مصطفی بهزادی پیش از ظهر امروز در حاشیه مراسم تجلیل از بنیانگذار و مؤسس نخستین مدرسه در شهرستان دشتی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در دشتی اظهار داشت: حجت‌الاسلام حاج سید مصطفی بهزادی فرزند سید محمدطاهر از سادات دانش‌ور، شجاع و دلاور دشتی بود که در سال 1251 خورشیدی در روستای منقل دشتی به دنیا آمد.

سید ابوالحسن بهزادی افزود: مرحوم سید مصطفی بهزادی بر ادبیات فارسی و عربی صاحب‌نظر بود و در تاریخ اسلام و ایران تسلطی کامل داشت به گونه‌ای که علمایی چون سید علی نقی دشتی و شفیق شهریاری از محضرش استفاده می‌کردند.

وی ادامه داد: سید مصطفی در سال 1300 خورشیدی نخستین دبستان ملی به سبک جدید را بنام دبستان مصطفوی در شهر خورموج تاسیس کرد و این مدرسه بعدها ادب نامیده شد و سپس به خاطر خدمات فرهنگی ایشان مدرسه‌ای بنام مصطفوی در خورموج نامگذاری شد.

بهزادی اضافه کرد: در جنگ جهانی اول چون خبر اتحاد خوانین نوب و فرمان علما را شنیدند با سید علی‌نقی دشتی رایزنی و متفقا به کمک مجاهدین شتافتند.

وی تصریح کرد: وی پس از مراجعت رئیسعلی دلواری به دشتی قول مساعد یاری و جهاد به او داد و برای تشویق و ترغیب مردم به جهاد، آرام و قرار نداشت و جهاد را تکلیف شرعی می‌دانست.

بهزادی خاطر نشان کرد: این الگوی دلاوری و شجاعت روزانه به در خانه‌ها می‌رفت و گروه گروه مردم دشتی را به کمک رئیسعلی می‌فرستاد.

بهزادی افزود: این عالم مبارز در سال 1337 خورشیدی به دیار باقی شتافت و آرامگاه او در روستای منقل دشتی است.

وی ادامه داد: آن مرحوم از جمله افرادی بود که از طرف حضرت آیت‌الله بلادی مجاز به استفاده از عمامه شده بود.

بهزادی تصریح کرد: آن مرحوم همچنین از طرف آخوند ملا حسن پدر حضرت آیت‌الله حاج میرزا احمد دشتی نجفی و آخوند ملا محمد پدر آیت‌الله میرزا جواد چاه‌شیرینی مسئول تبلیغات جنگ نهضت جنوب در کل منطقه دشتی بوده است.

انتهای پیام/صا30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول