اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی جنوب کرمان خبر داد

ورود آفت "پروانه مینوز گوجه‌فرنگی" به منطقه جیرفت و کهنوج

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: پروانه مینوز گوجه‌فرنگی آفت جدیدی با خسارت بسیار شدیدتر از آفت کرم گوجه‌فرنگی به منطقه جیرفت و کهنوج وارد شده است.

ورود آفت "پروانه مینوز گوجه‌فرنگی" به منطقه جیرفت و کهنوج

محمدرضا احمدپور امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در جیرفت اظهار داشت: پروانه مینوز گوجه‌فرنگی آفت جدیدی است، که خسارت آن بسیار شدیدتر از آفت کرم گوجه‌فرنگی است و امسال از طریق نقل و انتقال اندام‌های گیاهی به ویژه گوجه‌فرنگی و سیب‌زمینی به منطقه جیرفت و کهنوج وارد شده است.

وی افزود: این شب‌پره خطرناک‌ترین آفت گوجه‌فرنگی است که به سیب‌زمینی نیز حمله کرده و از علف‌های هرز تغذیه می‌کند، این آفت در مراحل مختلف رشد گیاه به جوانه انتهایی گلبرگ، ساقه و در مرحله میوه‌دهی به میوه میزبان خسارت می‌زند.

احمدپور تصریح کرد: علائم خسارت به صورت دالان‌های مینوز روی برگ‌ها و لهیدگی میوه دیده می‌شود و خروج  فضولات لاروی در محل فعالیت لاروها به رنگ متمایل به قهوه‌ای از دیگر علائم آلودگی است و در گوجه‌فرنگی توانایی ایجاد خسارت به میزان 50 تا 100 درصد را دارد.

وی خاطر نشان کرد: کشاورزان باید نهایت دقت و همکاری را داشته باشند و از جابه‌جایی و انتقال نشاها و میوه‌های آلوده منطقه‌ای به منطقه دیگر یا حتی از مزرعه‌ای به مزرعه دیگر خودداری کنند و با مشاهده حتی یک نمونه مشکوک اقدام به مبارزه کنند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان به منظور اخذ راهنمایی‌های لازم در زمینه راه‌های مبارزه و چگونگی عملیات، به نزدیک‌ترین مراکز خدمات جهاد کشاورزی، مدیریت‌های جهاد کشاورزی شهرستان‌ها، مدیریت حفظ نباتات، درمانگاه‌های گیاه‌پزشکی مستقر در سطح شهرستان‌ها یا کارشناسان ناظر شبکه مراقبت مراجعه کنند.

احمدپور ابراز داشت: کشاورزان حتماً دستورالعمل‌ها و توصیه‌های آنان را جدی گرفته و اقدام به سمپاشی توسط حشره‌کش نیم آرین، آوانت و استفاده از تله‌های فرمونی و نوری با هم کنند.

وی اذعان داشت: پس از اتمام برداشت گوجه‌فرنگی حتماً مزارع را به چرای احشام رسانده و سپس اقدام به شخم‌زدن زمین کنند.

وی افزود: کشاورزان توجه کنند خرید سم باید از شرکت‌های معتبر صورت گیرد تا مبارزه شیمیایی مؤثر واقع شود.

انتهای پیام/ی20/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول