اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در چهارمحال و بختیاری؛

300 هکتار از اراضی زیر کشت گوجه‌فرنگی است

خبرگزاری فارس: مدیر حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: سطح زیر کشت گوجه‎فرنگی در استان چهارمحال و بختیاری 300 هکتار است که چهار هکتار آن به صورت گلخانه‌ای است.

300 هکتار از اراضی زیر کشت گوجه‌فرنگی است
به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، شهناز ایزدی‎نژاد عصر امروز در نخستین کارگروه مدیریت تلفیقی آفات IPM با مبحث پروانه مینوز گوجه‎فرنگی در شهرکرد، اظهار داشت: آفت پروانه مینوز گوجه‎فرنگی از ترکیه و عراق وارد کشور شد.
وی با بیان اینکه پروانه شب‏پره مینوز گوجه‎فرنگی به عنوان قرنطینه داخلی مطرح شده است، افزود: این آفت به میوه، ساقه و برگ خسارت وارد می‌کند و موجب خسارت 30 تا 100 درصدی به محصول گوجه‎‌فرنگی می‌شود.
ایزدی نژاد با بیان اینکه کشور ایران هفتمین تولید کننده گوجه‎فرنگی در دنیا با 7 میلیون تن تولید در سال است، افزود: سطح زیر کشت گوجه‎فرنگی در استان چهارمحال و بختیاری 300 هکتار است که چهار هکتار آن به صورت گلخانه‌ای است.
مدیر حفظ نباتات اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری میزبان اصلی آفت را گوجه‎فرنگی دانست و افزود: میزبان فرعی آن سیب‌زمینی و بادمجان است.
وی مهم‌ترین عامل انتقال آفت را نشاء آلوده عنوان کرد و افزود: برای مبارزه و کنترل آفت باید نکات بهداشتی به طور جدی رعایت شود.
ایزدی‎نژاد با اشاره به اینکه علمی‌ترین روش ردیابی آفت از طریق دلتا و فرمون است، خاطرنشان کرد: شخم‎زدن کف گلخانه و مزارع، ترمیم پوشش گلخانه، استفاده از توری و سن شکتر گر از جمله راه‌های پیشگیری از انتقال آفت است.
وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه 25 درصد از سطح زیر کشت محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای استان باید زیر پوشش IPM قرار بگیرد، گفت: اولویت اجرای طرح IPM با محصولات گلخانه‌ای، تازه‌خوری و محصولاتی است که در استان دارای سابقه مبارزه بیولوژیک و سایر روش‌های غیر شیمیایی بوده است.
ایزدی‎نژاد مشارکت بهره‌برداران را از اصلی‌ترین ارکان اجرای طرح دانست و تصریح کرد: اعتبارات لازم ابزار و لوازم اجرای طرح نظیر ردیابی، پیش آگاهی و همچنین عملیات کنترلی از جمله شکار انبوه، اخلال در جفت‌گیری و جلب و کشت متناسب سطوح و محصول محاسبه و برآورد شده است.
مدیر حفظ نباتات جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بر همین اساس در آغاز برنامه 60 درصد آن از طریق بخش دولتی و 40 درصد سهم بخش کشاورز تامین می‌شود.
وی با اشاره به اهداف اجرایی این طرح، گفت: گسترش انواع روش‌های غیرشیمیایی شامل کنترل مکانیکی و زراعی آفات، استفاده از فرمون‌ها در کنترل آفات و کاهش مصرف سموم از اهداف اجرای این طرح است.
ایزدی‎نژاد خاطرنشان کرد: افزایش محصول سالم، رسیدن به کشاورزی پایدار، افزایش ایمنی در حین تولید و کاهش اثرات سرطان زایی از دیگر اهداف اجرای این طرح است.
مرتضی مرادی معاون بهبود تولیدات گیاهی اداره‌کل جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری نیز در این جلسهع با اشاره به اینکه کشاورزی پایه اقتصادی این استان است، بیان داشت: کنترل آفات به‌منظور کاهش مصرف سموم و آفت‌کش‌ها ضروری است و از روش‌های شیمیایی به عنوان آخرین راهبرد اجرایی با در نظر گرفتن حداقل اثرات سوء برای محیط زیست استفاده شود.
نخستین کارگروه مدیریت تلفیقی آفات IPM (سالم سازی محصولات کشاورزی) با مبحث پروانه مینوز گوجه‎فرنگی با حضور کارشناسان و مسئولان کشاورزی در سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی این استان برگزار شد.
انتهای پیام/ص20
این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول