اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

منتخب مردم اصفهان در نهمین دوره انتخابات مجلس:

نظام اسلامی به الگوی جامعه جهانی تبدیل شده است

خبرگزاری فارس: عضو شورای فرهنگ عمومی اصفهان گفت: در جامعه جهانی امروز، نظام اسلامی به عنوان یک الگو مطرح شده چرا که دور از برتری‌طلبی دنیوی است.

نظام اسلامی به الگوی جامعه جهانی تبدیل شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان به نقل از روابط عمومی پژوهشکده هنرهای سنتی – اسلامی اصفهان، عباس مقتدایی در همایش نام‌آوران حوزه علمیه اصفهان، شرحی بر احوال ابومسلم محمد بن بحر اصفهانی، با اشاره به اینکه تشکیل حکومت از منظر اسلام امری ضروری است و آیات مختلفی نیز در قرآن در این‌باره آورده شده اظهار داشت: موضوع هدایت‌گری از جمله موضوعاتی است که در ضرورت تشکیل حکومت از دیدگاه قرآن بیان شده است.

وی افزود: موضوع مقابله با دشمن از دیگر مواردی است که باید نسبت به آن حساس بود چنانچه آیه 60 سوره انفال در این‌باره آورده است که هر نیرویی که دارید برای مقابله با دشمن آماده کنید که در این عرصه باید از اسب‌های ورزیده برای میدان نبرد استفاده شود تا به وسیله آنها دشمن خدا را بترسانید.

منتخب مردم اصفهان در نهمین دوره انتخابات مجلس تصریح کرد: حال این سؤال مطرح است که آیا یک فرد می‌تواند به این آیه عمل کند و در پاسخ به این سؤال باید گفت چنین امری عملیاتی است، البته باید توجه داشت که موضوع مقابله با دشمن یک موضوع فردی نیست.

*‌ بیداری اسلامی در اثر نهضت امام خمینی(ره) به وجود آمد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: بیداری اسلامی در اثر نهضت امام خمینی(ره) با همین رویکرد اکنون در حال شکل گرفتن جدی است، یعنی حکومت و ساختارهای حکومتی به گونه‌ای اجرا و پیاده شود تا در نهایت متون اسلامی در آن محقق شود.

مقتدایی اضافه کرد: در صورتی که این اتفاق محقق نشود، در اثر آن امت اسلامی و جامعه اسلامی به جهت مهجور گذاشتن قرآن مورد مجازات قرار می‌گیرند، چون در سنت الهی است که اگر کارهایی را انجام ندهیم و یا انجام دهیم مجازات‌ها و یا حسن‌‌هایی برای ما در نظر گرفته می‌شود.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: قرآن کریم برای ما لزوم عبرت‌پذیری را مطرح کرده چنانچه به طور مثال آیه 214 سوره بقره در این‌باره آورده که "آیا گمان کردید داخل بهشت می‌شوید بدون اینکه حوادثی هم‌چون گذشتگان به شما برسد و در هر صورت اگر از این آزمایش‌ها سربلند بیرون آمدید، به نتیجه رسیده‌اید؟."

*‌ جامعه اسلامی نباید شائبه فرعونی داشته باشد

منتخب مردم اصفهان در نهمین دوره انتخابات مجلس در ادامه با اشاره به آیه 141 سوره نساء تصریح کرد: خداوند هرگز برای کافران این راه را قرار نداده است که بر مؤمنان مسلط شوند که این موضوع یک خط و مشی سیاست خارجی است و اگر نظامی براساس اصول و معیارهای اسلامی شکل بگیرد در حوزه سیاست خارجی و ارتباطات خودش موضوع امت اسلامی و مؤمنان را مطرح می‌کند.

وی در ادامه گفت: برخی رفتارها در قرآن با عنوان رفتارهای فرعونی ذکر شده چنانچه طغیان‌گری یک ویژگی فرعونی است و جامعه اسلامی نباید در عرصه‌ای وارد شود که شائبه فرعونی داشته باشد.

این عضو شورای فرهنگ عمومی اصفهان اظهار داشت: روحیه ارعاب و شکنجه‌گری در جامعه اسلامی دیده نمی‌شود و در واقع این فرعون بود که وقتی مردم ایمان آوردند به آنها گفت قبل از اینکه از من اجازه بگیرید چرا ایمان آوردید.

*‌ جامعه اسلامی هرگز رویکرد استبدادی ندارد

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تصریح کرد: امروز افرادی که نظام اسلامی با آنها تضاد دارد، کسانی هستند که مشی غیر اسلامی چون کشتار و شکنجه را دنبال می‌کنند، چون جامعه اسلامی رویکرد استبدادی ندارد و از نخستین اقدامات نظام معاصر موضوع شورا است که در بندهای مختلف قانون اساسی آمده است.

مقتدایی افزود: در جامعه جهانی نظام اسلامی به عنوان یک الگو مطرح شده است چون دور از برتری‌طلبی است.

وی با اشاره به اینکه بعضاً مشاهده می‌شود برخی سنت‌های گذشته و یا افتخارات ملی را یک اصل قرار می‌دهند، گفت: این رویکرد یک نگاه قرآنی نیست و نگاه قرآنی نگاهی است که افراد به داشته‌های دینی و اسلامی خود عمل کنند و دائماً دنبال آن باشند تا دیگران را به این سمت دعوت کنند.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: امروز بیش از هر زمان دیگری به شناخت معارف قرآنی نیاز داریم و جامعه ‌ما و جوامع پیرامونی و به طور کلی جوامع اسلامی بیش از هر زمان دیگر این آمادگی را برای وارد شدن به این موضوع دارند تا آیات الهی را عمل کنند.

در این همایش مهمانانی از کشورهای عمان، هند، پاکستان، نیجریه، مالزی، اندونزی و کشورهای جنوب آسیا و آفریقایی حضور داشتند.

انتهای پیام/س30/ط4000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول