اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در پایان ‌همایش معماری دست‌کند ایران مطرح شد

‌مطرح کردن چشم‌اندازهای فرهنگی دست‌کند در منطقه اوراسیا

خبرگزاری فارس: با انتشار بیانیه‌ای نخستین همایش معماری دست‌کند ایران در مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان پایان یافت.

‌مطرح کردن چشم‌اندازهای فرهنگی دست‌کند در منطقه اوراسیا

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نخستین همایش معماری دست‌کند ایران در مرکز مرکز بین‌المللی علوم و تکنولوژی پیشرفته و علوم محیطی ماهان کرمان پایان یافت.

در این همایش بیش از یک هزار و 200 شرکت کننده ایرانی و اروپایی به منظور به اشتراک نهادن دیدگاه‌ها و بررسی مسائل حوزه میراث فرهنگی در چارچوب میراث معماری دست‌کند در کرمان گرد هم آمدند، شرکت کنندگان در پی دو روز بحث فشرده بیانیه زیر را تدوین کرده‌اند.

بسیاری از کشورهای جهان با دارا بودن تعداد قابل توجهی از نمونه‌های شاخص میراث فرهنگی دست‌کند که ریشه در پیشرفت تمدن دارند، ممتاز هستند.

به این دلیل و با توجه به اهمیت راهبردی میراث فرهنگی در گسترش همکاری‌ها و ارتباطات اجرایی و با توجه به اینکه شرکت کنندگان بر این باور هستند که معماری دست‌کند اشاره به مفهوم "چشم‌انداز فرهنگی" دارد، می‌تواند برای همبستگی میان میراث فرهنگی و محیط سهم به سزایی داشته باشد و به عنوان وسیله‌ای سودمند برای تقویت نقش مؤسسات محلی در پیشبرد برنامه‌های مدیریتی جامع و پیوسته میراث فرهنگی در منطقه اوراسیا نقش ایفا می‌کند و هدف آن ایجاد نگاه مشترک به گذشته‌ای مشترک به عنوان ابزارهای ایجاد آینده‌ای شکوفا و صلح‌آمیز است.

در همین راستا این بیانیه قصد دارد، توجه مؤسسات و نهادهای ملی و بین‌المللی را به ضرورت تقویت حفاظت و مدیریت میراث فرهنگی دست‌کند در قالب برنامه‌های منطقه‌ای و بین منطقه‌ای جلب کند.

شرکت کنندگان همایش تجارب و دانش خود را در محوطه‌های گوناگون به اشتراک گذاشتند و به این ترتیب تمایل خود را برای تقویت الگوهای موجود از طریق همکاری و توسعه دادن به حفاظت جامع و راهبرد مدیریتی میراث فرهنگی بر پایه توانایی‌های موجود و ایجاد کلیت جامع‌تر مطرح کردند.

در این چارچوب میراث فرهنگی دست‌کند که تا‌‌کنون بسیار در حاشیه بوده، می‌تواند در تسهیل و ارتقای پژوهش‌ها، تحصیلات و آموزش با هدف ایجاد دانشی مشترک از فرهنگ مشترک منطقه اوراسیا و پیوندهای تاریخی با همسایگانش و فرآیندهایی که از طریق، یک تاریخ مشترک در گذشته شکل گرفته است، نقشی کلیدی بازی کند.

بر این اساس شرکت کنندگان تأکید دارند که میراث فرهنگی دست‌کند باید به عنوان یک اولویت در برنامه‌های کشورهای واقع در اوراسیا مد‌نظر قرار ‌گیرد.

شرکت کنندگان همچنین بر لزوم برقراری نشست‌های ‌مرتب به منظور نظام‌مند کردن الگوی جدیدی از همکاری با پایه‌های مستحکم‌تر تأکید می‌کنند.

بیانیه کرمان نخستین قدم برای تبیین یک برنامه راهبردی با اهداف کلی زیر است.

‌براساس این بیانیه، کامل کردن ره‌یافت بر اساس مرمت با تمرکزی نو بر حفاظت میراث دست‌کند و نگهداری نظام‌مند با تأکید بر حفاظت و مدیریت بلندمدت و مشخص کردن مدل‌های مدیریتی ضروری است که موارد اضطراری پیش آمده به وسیله عوامل انسانی و طبیعی را با برنامه‌های حفاظتی ویژه اقدامات اضطراری و برنامه‌های پیشگیرانه مدنظر قرار دهد.

به اشتراک نهادن دانش موجود و تجارب آموزنده در زمینه حفاظت میراث دست‌کند با توجه به توسعه سیستم‌های مدیرتی خلاق و همکاری‌های تازه و تلفیق خدمات گردشگری و فرهنگی سطح بالا، شاخصه‌ای کلیدی است.

توسعه سیاست‌ها و مدل‌های برنامه‌ریزی جامع که نقش مؤسسات محلی را در مدیریت منطقه از طریق مشارکت فعال تمام ذی‌نفعان اعم از عمومی و خصوصی از جمله جوامع محلی تقویت می‌کند.

‌تعیین حداقل مجموعه ظرفیت‌هایی در زمینه فعالیت‌های حرفه‌ای مرتبط با کل چرخه مرتبط با نگهداری برنامه‌ریزی شده و با مشارکت در توسعه برنامه‌ریزی‌های آموزشی به ویژه با تمرکز بر وظایف حفاظتی ‌مرمتی و نیز آموزش تکنسین‌های مرمتی حفاظتی برای مدیریت میراث دست‌کند ضروری است.

‌ارتقا و توسعه برنامه‌های آموزشی جامع در سطح دبیرستانی و دانشگاهی با برنامه‌های پویا و الگوهای مشترک انعطاف‌پذیر و مبادله کارآموزان و دانشجویان با استفاده از روش شناسی استاندارد و خدمات روشمند پشتیبانی می‌شود.

‌مشخص کردن اطلاعات و راهکارهای ارتباطی برای مخاطب عام با هدف افزایش دانش درباره میراث فرهنگی دست‌کند، ساختار مسیرهای فرهنگی در منطقه اوراسیا در قالب رویدادهای فرهنگی مربوط توسعه می‌یابد.

‌مطرح کردن چشم‌اندازهای فرهنگی دست‌کند در منطقه اوراسیا به عنوان یک مفهوم برای حفاظت و مدیریت می‌تواند، حفاظت آثار و میراث معنوی را با توسعه محلی پیوند دهد.

‌توسعه دادن مدیریت و ارتقای میراث فرهنگی دست‌کند با استفاده از فرصت‌هایی که جامعه اطلاعاتی و پایگاه‌های اطلاعاتی فرهنگی در دسترس قرار می‌دهند‌ به منظور ارتقای گردشگری کیفی، گسترش دستاوردهای پژوهشی و راهکارهای آموزشی فراهم می‌شود.

شرکت‌کنندگان بر لزوم تشکیل یک مرکز اوراسیایی برای معماری دست‌کند به منظور گردهم آوردن مؤسسات ملی، مقامات محلی و منطقه‌ای به توافق رسیدند.

مرکز معماری دست‌کند مسئول شناسایی و ارتقای همکاری‌ها در منطقه و ارائه پیشنهادات، برای برنامه‌ریزی کشورهای همسایه است.

جمهوری اسلامی ایران از طریق پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، آمادگی خود را برای ابلاغ بیانیه کرمان به مؤسسات مربوطه در سطح ملی و بین‌المللی و ارتقای نشست‌های آینده اعلام می‌دارد.

پیشنهادهای سه کار گروه محوطه‌های ویژه میراث دست‌کند در ایران ‌میمند، کندوان و نوش‌آباد‌ در مورد واژه‌شناسی معماری دست‌کند جزو لاینفک بیانیه کرمان است.

انتهای پیام/ش10

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول