اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران:

فن معماری به قدمت تاریخ بشر است

خبرگزاری فارس: رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان مازندران گفت: فن معماری به عنوان سرپناه، به قدمت تاریخ بشر است.

فن معماری به قدمت تاریخ بشر است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی کانون مهندسان فریدونکنار، مصطفی خاوری‌نژاد در همایش روز معمار در اردوگاه شهید رجایی شهرستان فریدونکنار اظهار داشت: همه باید برای پیشبرد و ارتقای دانش و فرهنگ معماری ایران تلاش کنیم و آثار ارزشمندی را برای دیگران و آیندگان به یادگار بگذاریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان جهانی یونسکو به مناسبت بزرگداشت دانشمند و معمار بزرگ ایرانی سال 2009 را سال شیخ بهایی نامید، خاطرنشان کرد: در کشوری زندگی می‌کنیم که نمادی‌ترین جلوه آن معماری است که در چند دهه اخیر از سوی ما مهندسان معمار، مسئولان استانی و کشوری مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

خاوری‌نژاد با بیان اینکه در یک دهه گذشته اقدامات مناسبی از سوی جامعه علمی معماری کشور صورت گرفته و در سال 83 انجمن معماری ایران به ثبت رسمی رسیده، افزود: از سال گذشته تاکنون حدود 35 تا 40 درصد به جامعه معماران اضافه شدند که این آمار در نظام مهندسی حدود 20 درصد است.

وی با بیان اینکه مهندسان معمار باید به جایگاه علمی خود توجه داشته باشند، تصریح کرد: ورود این مهندسان به جامعه حرفه‌ای مهندسان استان نوید خوبی را می‌دهد که امیدواریم بتوانیم از این ظرفیت استفاده بهینه کنیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان مازندران آزمون ورود به حرفه را از موانع و مشکلات این مهندسان برای حضور در این سازمان دانست و تصریح کرد: با تصویب مصوبه‌ای از وزارت مسکن مبنی بر اینکه به مهندسان فاقد پروانه مجوز اشتغال موقت داده نشود باید آزمون ورودی برگزار شود.

خاوری‌نژاد با بیان اینکه در سال گذشته حدود 12 هزار و 900 نفر عضو این سازمان بوده‌اند، ابراز داشت: امسال 15 هزار و 790 نفر عضو سازمان نظام مهندسی شدند که از این تعداد یک‌هزار و 548 نفر مهندس معمار و 324 نفر دارای پروانه اشتغال هستند.

این مسئول با اشاره به اینکه تعداد مهندس معمار تقریباً دو درصد اعضای سازمان هستند، ادامه داد: ظرفیت استفاده شده مهندسان معمار در سال گذشته 3 میلیون و 426 هزار متر مربع بوده است.

خاوری‌نژاد افزود: با تغییری که در اخذ آزمون ایجاد شده، آمار قبول شدگان از سه هزار و 676 نفری که در آن شرکت کرده بودند، 538 نفر موفق به ورود به جرگه حرفه‌ای شدند که این آمار برابر با 4/14 درصد است.

وی با بیان اینکه در بحث تعرفه‌ها حدود 20 درصد افزایش قیمت داشتیم که امیدواریم در کمیته چهار نفره تصویب شود، گفت: معماران ما باید با همت بیشتری وارد این حوزه شوند و با همکاری مستمر در راستای حفظ معماری و ارتقای کشور قدم بردارند و راه بسیار طولانی معمار شدن را پشت سر بگذارند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به اینکه در جهان، معماری ترکیبی از ساختمان‌سازی، هنر، اقتصاد، جغرافیا و عوامل گوناگون است، متذکر شد: معماری به عنوان یک فن و به عنوان یک سرپناه، به قدمت تاریخ بشر عرضه اندام می‌کند.

انتهای پیام/ن30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول