اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس مرکز درمانی و تحقیقاتی سگ دریایی هلند:

انتقال آب دریا تجربه تلخی است/ نادرترین فک دنیا با کاهش جمعیت مواجه است

خبرگزاری فارس: رئیس مرکز درمانی و تحقیقاتی سگ دریایی هلند هشدار داد: انتقال آب دریا تجربه تلخی است که دریای آرال بعد از خشک شدن آن را کسب کرد.

انتقال آب دریا تجربه تلخی است/ نادرترین فک دنیا با کاهش جمعیت مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از ساری، لنی هارت بعدازظهر امروز در کارگاه آموزشی حفاظت از فک دریایی در حال انقراض شمال کشور با بیان اینکه نادرترین فک دنیا فک کاسپین با کاهش جمعیت مواجه است، اظهار داشت: این پستاندار سرمایه دریای خزر است که در دام صیادان گرفتار و کشته می‌شوند.

وی به اقتصاد بدون فک دریایی اشاره کرد و یادآور شد: فک دریایی در جذب توریسم، صنایع دستی و نیز سایر بخش‌ها برای ساحل‌نشینان اشتغال ایجاد کرده و صرفه اقتصادی دارد.

هارت که 40 سال است تحقیقاتش را در بخش پستانداران دریایی به ویژه فک اختصاص داده است در این همایش به حفاظت از اینگونه پستاندار پرداخت و گفت: مرکز تحقیقاتی سگ دریایی هلند سالانه 100 هزار توریسم را به خود اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه تاکنون 6 هزار و 500 فک زنده و 14 هزار لاشه این حیوان دریایی را مورد تحقیق قرار دادم، تصریح کرد: مرکز تحقیقاتی و درمانی فک دریایی هلند به نجات و بازتوانی این گونه پستاندار دریایی می‌پردازد.

این محقق هلندی خاطرنشان کرد: برای نخستین بار در استان گلستان کار تیمار و نجات فک‌های دریایی انجام و به دریا رهاسازی شدند.

وی با تاکید بر اینکه فعالیت‌های تحقیقاتی بر روی فک‌ها نباید مسکوت بماند، خاطرنشان کرد: فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی با کمک سازمان‌های مردم نهاد باید در سواحل پایش شوند.

هارت ادامه داد: آموزش بخش مهمی از نجات پستانداران دریایی در حال انقراض است که باید از دوران کودکی انجام شود.

رئیس مرکز درمانی و تحقیقاتی سگ دریایی هلند گونه‌های مختلف فک دریایی را در دنیا در حال انقراض دانست و گفت: وجود ویروس و انگل ریوی شایع‌ترین نوع بیماری در فک‌ها هستند.

وی متذکر شد: باید بررسی شود آیا فک‌های دریایی خزر هم از انگل‌های ریوی دچار بیماری می‌شوند.‌

این محقق هلندی به دام افتادن فک در تور ماهیگیری صیادان را عامل دیگر نابودی این حیوانات دانست و گفت: ساحل‌نشینان و صیادان باید با آموزش نوین بهره‌مند شوند.

وی اضافه کرد: مرکز تحقیقاتی ایران می‌تواند برای بررسی روی فک‌های خزری با ترکمنستان در تعامل باشد.

لنی هارت آلودگی محیط زیست، صید بیش از حد و تغییرات آب و هوایی را در همه مناطق دنیا به یک تناسب دانست و یادآور شد: هرگونه تغییر در اکوسیستم تاثیر بدی روی آبزیان می‌گذارد.

وی با تاکید بر اینکه مانع تخریب اکوسیستم شوید، متذکر شد: ورود و خروج آب از دریا مشکل زیست محیطی را برای آبزیان به وجود می‌آورد.

این محقق به صیانت از دریا اشاره کرد و هشدار داد: انتقال آب دریا تجربه تلخی است که دریای آرال بعد از خشک شدن آن را کسب کرد.

هارت به آلودگی نفتی در آب دریا اشاره کرد و بیان داشت: آلودگی‌های نفتی به راحتی از دریا حذف نمی‌شود، سال‌ها در رسوبات دریا باقی مانده و مواد آلاینده‌اش اکوسیستم را تضعیف می‌کند.

وی اضافه کرد: آلودگی نفتی در چرخه غذایی نیز اثرگذار است.

رئیس مرکز درمانی و تحقیقاتی سگ دریایی هلند در بخشی از سخنانش صنعت را عاملی برای آلودگی محیط زیست اعلام کرد و اذعان داشت: بنادر و محیط زیست در ارتباطی دوجانبه به صیانت از منابع طبیعی و آبزیان بپردازند.

انتهای پیام/ی20

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول