به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، طالب زارع ظهر امروز در جلسه تودیع و معارفه مدیرکل راهآهن اصفهان، در ارتباط با جایگاه بخش ریلی استان اصفهان در حمل و نقل ریلی کشور اظهار داشت: استان اصفهان در حدود هفت درصد از خطوط اصلی شبکه ریلی را در اختیار دارد و بیش از 17 درصد از عملکرد ریلی کشور در قلمرو جغرافیایی استان اصفهان است و استان اصفهان بعد از استانهای هرمزگان و یزد جایگاه سوم را در کشور دارد.
وی ادامه داد: استان اصفهان در بحث ورود و تخلیه بار، تا حدود 37 درصد از سهم کشور، جایگاه نخست را دارد و بیشترین وزن تقاضای بار معدنی به قطبهای صنعتی اصفهان برمیگردد و با حدود 7 درصد از شبکه ریلی، بیش از سه برابر ظرفیت اقتصادی ایجاد شده، بهرهبرداری میکند.
قائممقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با منابع داخلی راهآهن بیان داشت: بخش عمده منابع داخلی راهآهن، از طریق عملیات اجرایی در استانهای هرمزگان، یزد و اصفهان، به ویژه در استان اصفهان اتفاق میافتد.
وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانهها، تصریح کرد: اصفهان در سال گذشته 27 درصد در تناژ، افزایش عملکرد داشت و 12 درصد تن کیلومتر شاهد افزایش حجم و جابهجایی بار در اصفهان بودیم.
زارع در مورد سند چشمانداز توسعه اظهار داشت: در سند چشمانداز توسعه، در قسمتهای مختلف شبکه حمل و نقلی اولویت نخست به توسعه شبکه حمل و نقل ریلی تعلق دارد و سالانه در حدود 2 هزار و 200 میلیارد تومان صرفهجویی ناشی از عملکرد بخش ریلی است.
وی در ارتباط با تلفات ناشی از بخش ریلی بیان داشت: تلفات ناشی از بخش ریلی به 58 نفر میرسد و تاکنون هیچ حادثهای برای مسافران بخش ریلی اتفاق نیفتاده است و این تلفات از عوامل دیگر مانند برخورد عابرپیاده با قطار و... ناشی میشود.
قائممقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه در حدود 10 هزار میلیارد تومان هزینه ناشی از تلفات جانی در بخش جادهای برجای مانده است، گفت: تلفات بخش ریلی کمتر از 25 صدم درصد این عدد است و در حوادث بخش ریلی در سال گذشته 15 درصد نسبت به سال 1389 کاهش داشتیم.
وی در ادامه افزود: سهم جابهجایی بار در برنامه پنجم توسعه از 11 درصد (33 میلیون تن بار) به 30 درصد افزایش پیدا میکند و در بخش مسافر از 10 درصد در سال 1390 به 18 درصد کل جابهجایی مسافر در حمل و نقل کشور میرسد.
زارع در مورد احداث خطوط دوم گفت: در بخش احداث خطوط دوم، در حدود یک هزار و 500 کیلومتر در کنار خطوط فعلی در نقاطی که بازده اقتصادی دارد احداث خطوط داریم و از این میزان در سال جاری نزدیک به یک هزار و 100 کیلومتر از عملیات اجرایی خطوط آغاز شده است.
وی در ارتباط با حوزه ناوگان در برنامه پنجم توسعه بیان داشت: در حوزه ناوگان نیز در برنامه پنجم توسعه، 230 دستگاه لوکوموتیو به وسیله بخش خصوصی به این ناوگان اضافه میشود و در سال جاری نزدیک به 60 دستگاه لوکوموتیو اضافه شده است.
قائممقام راهآهن جمهوری اسلامی ایران در پایان اظهار داشت: 40 درصد از خطوط نیاز به بهسازی دارد که در سال گذشته حدود 350 کیلومتر بهسازی داشتیم و در سال جاری نزدیک به 500 کیلومتر بهسازی خطوط ریلی داریم.
انتهای پیام/خ10/ط4000